Italiens Formel 1 GP - Dagen derpå

Fisichella i Ferrari, Barrichello som vinder og et voldsomt uheld på sidste omgang af Lewis Hamilton, var bare lidt af det Italiens Formel 1 Grand Prix bød på i weekenden. Her er et fortolkning af, hvordan denne skribent oplevede løbet.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/9 2009 klokken 15:09

Her, dagen efter Giancarlo Fisichella fik sin drøm opfyldt, ved at køre Ferrari foran hjemmepublikummet på Monza, samtidig med Brawn GP viste, at de igen er i form, vil vi lige lave en lille opsummering over, hvad det egentlig var, vi var vidner til i weekenden.

For at starte med slutningen, så oplevede vi et utroligt spændende løb, hvor der blev gået til den, helt til sidste omgang.

Lewis Hamilton mente, at McLaren var bedre end den 3. plads han længe lå på, hvorfor han pressede hårdt på, lige til det sidste. Super skønt at se, at der virkelig kan blive kørt race, når det gælder.

At briten så kom for langt ud på sidste omgang, og sendte McLaren raceren i væggen, var kun en skønhedsfejl af de mere ærgerlige, set i forhold til den underholdning og ikke mindst spænding, han bidrog med.

Rubens Barrichello så nok gerne, at Lewis Hamilton var kommet forbi Jenson Button i den anden Brawn GP racer, men sådan skulle det ikke gå.

Lewis Hamilton

Brawn GP, og ikke mindst holdejer Ross Brawn, viste endnu engang, at de er giniale, men også, at Brawn GP raceren igen er med helt fremme.
Det var ikke kun en god strategi, planlagt af Ross Brawn, der sikrede det lille hold endnu en dobbeltsejr, men helt klart også en bil der fungerede perfekt på den italienske højfartsbane, selv uden KERS.

At Ferrari med Kimi Räikkönen igen var med helt fremme, var helt sikkert noget de fleste italienere havde håbet på, men det var tydeligt, at han ikke kunne følge med Hamiltons McLaren og de to Brawn GP racere.

Nogle er dog nok en anelse skuffet over Fisichella, der trods alt, gjorde det betydeligt bedre end Badoer formåede. Tæt på pointene i debut løbet for Ferrari, men mon ikke han, på et eller andet plan, ønskede at han stadig var hos Force India, der virkelig formåede at presse med på fremme i front igen.

Vettel foran Heidfeld og Fisichella

At Force India virkelig er med fremme, beviste Sutil, da han længe formåede at presse Räikkönen til det yderste, men manglende KERS fraholdt ham at komme forbi finnen, selvom det var tydeligt, at Sutil var den hurtigste af de to.

Hos Red Bull har man nu indstillet sig på, at Renault ikke leverer det, de skal, for at de kan presse rigtigt på. Det betyder, at det er mere eller mindre officielt, at de søger efter en anden motorleverandør.

Sebastian Vettel fik dog, takket være Hamiltons sene uheld, et enkelt point med hjem, mens Webber udgik i den anden chikane på første omgang.

Adrian Sutil

Hot or Not
Force India topper endnu engang listen over et hold, der klart må betegnes som værende Hot.

Liuzzi, der ikke har kørt en Formel 1-racer i over et år, var med i pointene, indtil en defekt gearkasse stoppede hans løb, mens Sutil sluttede på en yderst respektabel 4. plads.

Godt gået af det lille indiske hold.

Rubens Barrichello må også siges at være hot. Super solid indsats, der bringer ham endnu mere ind i kampen om mesterskabet i det der mere og mere ligner hans sidste Formel 1-sæson.

Brawn GP fejrer 1-2 sejren

På Not siden, finder vi Toyota, der kørte et elendigt løb, med to intens internt kæmpende kørere, der flere gange var tæt på at køre hinanden af. Ikke i orden.

Red Bull, eller rettere Renault-motorerne i Red Bull-racerne, er også med på Not listen.

Det er tydeligt at se, at motorerne i Red Bull-bilerne ikke er lige så gode som dem Renault selv anvender, hvilket lader til at have kostet Red Bull chancen for at vinde et af mesterskaberne.

Kazuki foran Toyota

Om 14 dage er vi klar til Formel 1 igen. Denne gang er det Singapores Formel 1 Grand Prix, som mange glæder sig meget til.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton indrømmer fejl Scherzinger ude, resultaterne tilbage (opdateret) »