• Forside

Japans Grand Prix - Dagen derpå

Japans Grand Prix blev, efter et par års fravær, igen afholdt på den legendariske Suzuka-bane. Det blev til en begivenhedsrig weekend.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 5/10 2009 klokken 19:10

Efter at have afholdt det japanske Formel 1 Grand Prix på Toyotas Fuji-bane i et par år, vendte hele cirkusset tilbage til Suzuka, den eneste ottetalsbane i kalenderen, og dermed også den eneste bane der har lige mange højre og venstresving.

Træningerne, der som sædvanligt virker som tilskuernes optakt til løbet, og samtidigt holdenes chance for at indsamle vigtige data, blev en forvirret affære af vandpolo og uheld.

Kvalifikationen fortsatte hvor træningerne slap, med det ene uheld efter det andet, hvilket gjorde det hele til lidt af et lotteri, som ikke holdt op før få timer før løbsstart. Hele 5 kørere måtte indkassere en placeringsstraf afgivet i den rækkefølge, som forseelserne blev begået.

Da vi gik i seng, lørdag, havde vi én startgrid. Da vi stod op, søndag, så den helt anderledes ud.

Selve løbet var der egentligt ikke meget at udsætte på. Sebastian Vettel var suveræn fra start til slut, og efterlod, på trods af lidt lange pitstops, aldrig tvivl om udfaldet.

Sejr nummer tre sikret

Mere tvivl var der om Lewis Hamiltons placering. Han lagde flot fra land da han, hjulpet af sin KERS, overhalede Jarno Trulli i starten, men derefter ikke rigtigt kunne trække fra den stærkt kørende Toyota. Da Hamilton siden hen fik problemer med sin KERS, kunne Trulli passere ham under sidste pitstop-runde og dermed tage en fortjent andenplads.

Jeg undrer mig nogle gange over hvorfor McLaren og Ferrari har 2 biler på banen hver. Heikki Kovalainen kæmpede ganske vist for sin placering, men endte i vanlig stil med at få en sekundær rolle, som ikke gav points til hverken ham selv eller teamet.

Fisichella i Ferrari blev stort set ikke bemærket, hvis ikke han i pitudkørslen havde ladet førnævnte Kovalainen passere sig, stort set uden kamp.

Sutil-Kova incident

Mark Webber havde en weekend, som han sikkert gerne glemmer i en fart. En afkørsel i 3. træning afskar ham fra at kvalificere sig overhovedet, og det tog hele 5 pistop at komme 2 omgange bagud. Dog nåede han at sætte hurtigste omgangstid, og beviste dermed at nok var han uheldig, men under ingen omstændigheder langsom.

Adrian Sutil kæmpede flot i starten, men efter Kovalainen havde sendt ham i spin, gik det kun bagud for Force India-køreren. Synd nok, for det så ud til at han egentligt var hurtig.

Toro Rosso havde en weekend der mest foregik i dækbarrieren med bilerne spredt ud over banen, så de vil sikkert også gerne kigge fremad i en fart.

Jenson Button

Brawn GP havde mulighed for at lukke konstruktørernes mesterskab, men må vente med den fornøjelse i 14 dage mere. De mangler stadig at få det sidste point i hus, ligesom Jenson Button og Barrichello også måtte se Sebastian Vettel gøre et voldsomt indhug i deres pointforspring.

Som sædvane byder kommer jeg her med en subjektiv HOT/NOT liste.

HOT
- Sebastian Vettel var urørlig.
- Jarno Trulli havde et stærkt løb og viste, at han ikke er en træt gammel mand.
- Vejrguderne sørgede for at intet var forudsigeligt op til løbsdagen

NOT
- Jaime Alguersuari tilbragte for meget tid i dækbarrieren.
- Giancharlo Fisichella viste igen intet
- Heikki Kovalainen viste ikke meget mere