• Forside

Næsten lige så hurtigt som tidligere

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/4 2006 klokken 17:04

Hvad kan man gøre for at bremse de voldsomme hastigheder, som Formel 1 bilerne kører med? Ikke ret meget ser det ud til for de mange ingeniører, der er involveret i Formel 1 gør alt, hvad de kan for at få FIA til at fremstå som klovne, der forgæves forsøger at styre udviklingen i Formel 1.

Men det er nærmest umuligt at bremse udviklingen. Det siger Toyotas tekniske direktør Mike Gascoyne. I år har man forbudt V10 motorerne for at nedsætte tophastighederne, men med de nye mindre V8 motorer har man kunne arbejde på at skabe en bedre aerodynamik og kombineret med dækskift, så er der ikke den store forskel på omgangstiderne.


Omgangshastighederne i 2006 er omtrent lige så hurtige som i 2005

Mike Gascoyne siger omkring udviklingen, at

”Dækskiftet har gjort, at vi kan køre på blødere dæk og det har ca. givet os et sekund pr. omgang og vi har allerede vundet mere end et sekund på aerodynamikken.”

”Der vil være visse baner i år, hvor vi vil køre de samme tider som i 2005 eller måske er hurtigere.”

Jenson Button kvalificerede sin Honda racer i tiden 1.25. Nu var weekenden i Albert Park 2005 lidt speciel på grund af regnvejr, men da banen var tør kørte fredagskørerne tider i 1.25. Altså ca. samme omgangstid som i år.

Når Formel 1 feltet kommer til højhastighedsbanerne som for eksempel Monza banen, så vil bilerne ikke kunne køre lige så hurtigt som tidligere, men på baner som Monaco og Hungaroring er det ikke urealistisk at tro på en reduktion i omgangstiderne.