Årets sidste vintertest begyndte torsdag på den kendte Circuit de Catalunya-bane udenfor Barcelona by. Kørerne kender banen godt og for os andre, så er det den bane, der giver det bedste indtryk af bilernes formåen, da vi har tidligere års tider at sammenligne med.
Nu kan man ikke lægge så meget vægt på testtider, men Mark Webber kørte alligevel under et sekund fra sidste års pole position sat af Jenson Button i en Brawn-Mercedes i tiden 1.20.527. En absolut godkendt tid af Mark Webber, specielt når man tænker på de ændringer FIA har indført til i år.
Mark Webber var flyvende
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Red Bull Racing var da også godt tilfredse med torsdagens program, der både indholdt træning, løbssimulation og kvalitionsprogram. Bortset fra en gearkassealarm midt på dagen var testen gået problemfrit.
Sammenligner vi med Lotus Racing, der sluttede suverænt sidst i tidstabellen. Faktisk var tiden så langsom, at de bedste GP2-kørere kvalificerer sig hurtigere på samme bane. For eksempel kvalificerede Pastor Maldonado sig i pole position til GP2-hovedløbet i 2008 i tiden 1.27.547.
Fairuz Fauzy
Copyright Lotus Racing
Formålet med testdagen var dog ikke at spidsbelaste de enkelte komponenter, men at gennemgå en masse programmer som tekniske problemer i sidste uges Jerez-test havde besværliggjort. Det ser dog ikke godt ud, at man ikke har prøvet at køre bare lidt efter tider, men det kommer måske i dag (fredag), hvor Jarno Trulli sætter sig bag rattet.
Williams fokoserede på opsætninger af FW32, og Nico Hülkenberg var godt tilfreds med dagens test.
”Vi havde en god dag. Jeg opnåede en masse omgange på forskellige opsætninger, så vi kan fortsætte med at lære, hvordan bilen reagerer. Det er min sidste dag i morgen, så jeg ser frem til at køre en masse omgange, så jeg kan være så godt forberedt til Bahrain som muligt.”
Ferrari tester nogle nye hjulkapsler, som måske ikke lever op til reglementet
Copyright Ferrari Media
Ferrari blev sidste uge kåret til forhåndsfavoritter af flere teams og kørere. Det kunne man ikke se i dag, hvor der både var tekniske problemer og nye komponenter på raceren. Der iblandt nogle hjulkapsellignende anordninger, som måske ikke lever helt op til reglementet.
”Det var ikke en perfekt dag, men vi fik noget ud af den alligevel. Vi havde flere nye ting på bilen og vi indsamlede en masse data for at se, hvordan de fungerede. Nu skal vi analysere dem for at kunne udnytte dem.”
”Banen var ikke god i dag. Lidt snavset og med noget vind. Det er altid interessant at køre på en bane, hvor man også afvikler et grand prix fordi man begynder at se nogle områder, som man skal arbejde med. Alt i alt var det en god dag.”
Nico Rosberg
Copyright Mercedes GP
Virgin Racing havde heller en specielt god dag, da løbskører Lucas di Grassi satte bilen i hegnet relativt tidligt på dagen.
Tiderne fra første testdag er leveret af Mercedes Grand Prix, og er som altid uofficielle.
Plads |
Kører |
Team |
Tid |
Antal omg. |
1. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:21.487 |
109
|
2. |
Nico Hulkenberg |
Williams |
1:22.407 |
82
|
3. |
Nico Rosberg |
MERCEDES GP |
1:22.514 |
107
|
4. |
Pedro De La Rosa |
BMW Sauber |
1:23.144 |
73
|
5. |
Jenson Button |
McLaren Mercedes |
1:23.452 |
101
|
6. |
vitantonio Liuzzi |
Force India |
1:24.064 |
65
|
7. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:24.170 |
74
|
8. |
Vitaly Petrov |
Renault |
1:24.173 |
74
|
9. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:24.869 |
111
|
10. |
Lucas Di Grassi |
Virgin Racing |
1:27.057 |
31
|
11. |
Fairuz Fauzy |
Lotus |
1:28.002 |
76
|
Jaime Alguersuari
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Vitantonio Liuzzi
Copyright Sutton Images/Force India
Testen slutter på søndag.