Australiens GP – Dagen derpå

Hvad vi ikke fik i Bahrain, bød Australien på i hobetal. Overhalinger, spænding, en overraskende vinder. Albert Park satte, i det mindste for en stund, en stopper for den hårde kritik, der faldt efter 'Bore-rain' som mange kaldte Bahrain.

Jensons første McLaren-sejr . Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 29/3 2010 klokken 18:03

Der har altid været noget specielt over løbene i Albert Park.

Banen er en krydsning mellem en gadebane og en permanent racerbane anlagt i en park, og den kan noget som mange andre baner ikke kan. Den kan underholde, og havde den stillet op i X-Factor, havde vinderen måske ikke heddet Thomas.

For vi skal mange år tilbage før vi sidst har haft et rigtig kedeligt løb på denne bane, og løbet i går var på ingen måde kedeligt.

Måske er det banens layout, måske er det tv-billederne som på denne bane på en helt speciel måde giver en fantastisk fartfornemmelse, som man kan mærke hjemme på tv-skærmene. Denne bane har X-Factor.

Noget som 305.000 tilskuere over fire dage nok vil give mig ret i, sidste gang så mange tilskuere var på banen var i 2005. Australien og Melbourne har også noget helt specielt over sig. De fleste kørere elsker at hygge sig i byen i dagene før.

Paul di Resta debuterede fredag som fredagskører for Force India, men allerede et par dage før blev han smidt for hajerne sammen med Adrian Sutil. Vitantonio Liuzzi brugte en af dagene på at spise italiensk på en af Melbournes bedre italienske restauranter.

Hej haj siger Adrian Sutil og Paul di Resta
Copyright Sutton ImagesForce India


Vitantonio Liuzzi spiser pasta på Grossi Florentina med chefkok Guy Rossi
Copyright Force India


Ovre hos Virgin Racing vidste man godt, at uanset hvordan løbet ville starte, så ville afslutningen blive ude på banen eller ende i pitten. Derfor kunne man lige så godt hygge sig lidt, så Lucas di Grassi og testkører Andy Soucek hyggede sig på et par surf boards.

Mark Webber var på hjemmebane, og han hyggede sig bl.a. med at træne pitstops. Hans tid kender vi ikke, men BMF1 har selv et par habile dækskiftere efter en lille konkurrence på Nürburgring sidste år.

Virgins Lucas di Grassi og Andy Soucek vælter i de australske bølger
Copyright Virgin Racing


Mark Webber træner dækskifte
Copyright Getty ImagesRed Bull Racing


Der var også rund fødselsdag i Melburne. Toro Rossos Jamie Alguersuari endte sit teenageliv og blev voksen, da holdet fejrede hans tyve års fødselsdag. Sebastian Vettel brugte tiden før weekendens start på at lege aboriginal. Han forsøgte sig både som boomerang-jæger og som didgeridoo-spiller.

Jaime Alguersuari fyldte 20
Copyright Getty ImagesRed Bull Racing


Sebastian Vettel med en boomerang
Copyright Getty ImagesRed Bull Racing


Shell/Ferrari-kombinationen havde også jubilæum. Løbet i Melbourne blev løb nummer 450, og det fejrede man med en lille fest og en kontraktforlængelse. På sidespejlsstykkerne markerede man jubilæet.

Michael Schumacher hjalp Bridgestone med at promovere kampagnen ’Make cars green’. Hvis man så rigtig godt efter, så kunne man måske se nogle klistermærker med ’Make cars green’, som FOTA bakker op omkring.

Fernando Alonso, Felipe Massa, Stefano Domenicali og Shells Richard Bracewell
Copyright Shell Motorsportmedia


Michael Schumacher promoverer Make Cars Green med Bridgestone
Copyright Bridgestone Motorsport


Det overraskede mange, at FIA havde hentet Tom Kristensen ind som kørernes stewards, men det var også forståeligt. Tom Kristensen har masser af erfaring og med mere end 13 Le Mans-løb under sig + diverse andre løb, har han masser af erfaring i at vurdere overhalinger og oversatsninger.

Om Tom blev valgt fordi han stadig ikke er race-fit, og han var med TV3 Puls i Bahrain, så han var synlig overfor FIA, skal vi lade være usagt, men det var rart at løbet ikke blev ødelagt på grund af gennemkørselsstraffe. Stor ros til FIA for at inddrage ex-kørere som dommere.

Trafikken spillede også sin rolle hele weekenden igennem, men specielt i kvalifikationen var der ballade.

Michael Schumacher var en af de kørere, der gav udtryk for, at hans kvalifikationsforsøg blev ødelagt af andre kørere, specielt Fernando Alonso og Lewis Hamilton. Michael gav allerede efter kvalifikationens afslutning sin mening til kende overfor Fernando Alonso.

Schumi var ikke tilfreds med Alonsos kørsel under kvalifikationen
Copyright Ferrari Media


Top 3 i kvalifikationen
Copyright Ferrari Media


Måske så du den amerikanske skuespiller John Travolta overrække en af pokalerne på podiet i går, og, ja, det var ham, hvis du var i tvivl om du havde set rigtigt. Han brugte en stor del af weekenden som gæst hos Red Bull Racing, og det besøg var populært. Mark Webber var hurtig til at blive foreviget med den evige Grease/Pulp Fiction-stjerne.

Måske har du set billeder af Formel 1-biler, der var overdækket med presseninger i pitten. Det skyldes, at med udvidelsen fra 20 til 24 biler er der ikke længere plads i Parc Ferme efter kvalifikationen. Derfor pakkes alle biler ind efter kvalifikationen i de respektive holds garager og overvåges med infrarøde kameraer om natten, der reagerer ved bevægelse.

John Travolta og Mark Webber
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


En Hispania-racer i 'Parc Ferme'
Copyright Motion-Company


Løbet søndag bød på masser af spænding. Et par kørere nåede dog ikke at opleve mere end et par 100 meter af løbet.

Kamui Kobayashi havde fredag store problemer med sin forvinge, der knækkede af to gange under fredagens træninger. Endnu en knækkede af i starten af løbet og den satte sig desværre fast under bilen og sendte Kamui i høj fart ind i muren, hvor han til sidst kurede ind i Sebastien Buemi og Nico Hulkenberg, der udgik på stedet.

Det var et sammenstød, som ifølge Toro Rosso-teamchef Franz Tost koster holdet over 150.000 euro at udbedre.

Det betød safetycar på banen, og den ser godt nok flot ud den SLS AMG. Det hjalp Michael Schumacher og Fernando Alonso, der begge måtte i pit efter det første sving. Alonso ramte Buttons ene fordæk og skred ind i Michael Schumacher, der måtte ind og have skiftet sin næse. Sidste år skiftede Brawn ikke en eneste næse, og nu måtte Mercedes gøre det allerede i andet løb.

Alonso på tværs efter medicalcar efter en kaotisk start
Copyright Ferrari Media


Sebastien Buemi kom ikke langt i Australien
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


De bagerste hold inklusiv Alonso og Schumacher
Copyright Motion-Company


Safety car og en hurtigt tørrende bane sendte bilerne i pit. Den første af de forankørende var Jenson Button, der kort forinden var blevet overhalet af Lewis Hamilton. Han var den første, der skiftede til slicks, og det lignede en fejltagelse, da han allerede efter et par sving skøjtede en tur af asfalten. Ret hurtigt fik han dog varme i dækkene, og begyndte at køre rigtig hurtigt.

Det sendte de andre kørere i pit, og Buttons tidlige skifte kørte Button helt op på andenpladsen. Det blev til en førsteplads, da Sebastian Vettel kort før halvvejs inde i løbet gled af banen. Det viste sig at være en defekt møtrik, men de troede først, at det var bremserne, der var problemet.

Den senere vinder Jenson Button skygger Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Karun Chandhok gennemførte løbet i Australien. Dog fem omgange efter.
Copyright Motion-Company


Robert Kubica så man rigtig meget til i løbet. Ikke fordi han lavede de store ting i løbet, men fordi han med flot kørsel holdt sig et stykke foran Felipe Massa på tredjepladsen, og det tog af biler fulgte man meget på tv. Det var også her, at der var mest spænding, men der blev også overhalet nede i feltet.

Der var masser af spænding og overhalinger af både den gennemførte og den halve slags. Mark Webber udfordrede alle, men fejlede sidst i løbet.

Fernando Alonso blev angrebet af Lewis Hamilton, mens Mark Webber var klar til at snuppe begge to. I stedet gled Mark ind og spandt Lewis rundt, og så måtte han en tur i pit og have skiftet næsen. Han fik efter løbet en reprimande af Tom Kristensen.

Oppe foran dominerede Jenson Button. Han var den der kørte længst tid på slicks-dækkene og det var en både overraskende, men meget populær vinder der gentog sejren fra 2009, og viste at han også kan vinde i andet end en Brawn.

Det var første sejr siden Tyrkiet 2009, og det skete på grund af en formidabel evne til at spare på dækkene. Lidt komisk at det var det samme i Bahrain, der gjorde at han ikke sluttede længere fremme.

Jensons første McLaren-sejr
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Kubica, Button og Massa på podiet
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Der var ikke ret mange, som havde troet på at Jenson Button ville vinde, og slet ikke før Lewis Hamilton. Nu overraskede han i stedet kritikerne, og skulle man have satset lidt penge på Jenson som vinder så er man nok blevet godt tilbagebetalt.

Robert Kubica gjorde det også fortræffeligt. Han slap igennem startkaosset og udnyttede de andres fejl. Han var aldrig hurtig nok til at presse den førende, men klog kørsel gav en podieplads, som Renault fejrede som en sejr.

Felipe Massa snuppede den sidste podieplads, og den kan han godt være glad for. Massa var ofte mere sidelæns end hvad godt er, og man undrede sig over, at Ferrari ikke lod Fernando Alonso slippe forbi. Alonso havde et tempo, der kunne have presset, hvis ikke overhalet, Robert Kubica, men Ferrari havde åbenbart besluttet, at kørerne selv måtte afgøre det ude på banen.

Jess and Jens
Copyright McLaren


McLaren fejrer sejren - Kan du finde Lewis?
Copyright McLaren


Renault fejrede andenpladsen
Copyright Renault F1


Her kommer den obligatoriske Hot or Not-liste. Vi starter med de tre hotte.
1. Albert Park
2. Jenson Button for suveræn dækkontrol
3. En kombination af Fernando Alonsos opkørsel fra plads 22, de mange overhalinger, Heikki Kovalainens best-of-the-new-resultat og Karun Chandhok, der gennemførte løbet.

De tre notte
1. Virgin Racings for lille tank
2. Endnu en defekt til Sebastian Vettel og Red Bull Racing
3. Det lave bundniveau blandt de nye. Jarno Trulli startede ikke engang løbet på grund af defekt hydraulik.

Jeg slutter denne Dagen derpå med en lille billedkavalkade af starten.

Starten
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Starten
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Starten set oppefra
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Kaos i starten
Copyright Ferrari Media


Dagen derpå er et udtryk for skribentens oplevelse af weekenden, og reflekterer ikke nødvendigvis de andre skribenters mening. Er du enig eller uenig, så brug vores Facebook-gruppe til at komme med din mening.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Derfor udgik Vettel Hamilton – nu med nyt navn (m. video) »