Kinas Grand Prix: Optakt

I den kommende weekend afholdes sæsonens tredje Grand Prix på den 5.4 km lange Shanghai International Circuit. Banen er udført som det kinesiske bogstav 'shang' der betyder høj eller over. Vil du være grundigt forberedt inden løbet, vil det derfor være en god ide at læse vores omfattende optakt.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 12/4 2010 klokken 15:04

Indledning
Løbet køres over 56 omgange som giver en løbsdistance på 305.066km. Normalt vil der blive tale om en to-stops strategi, selvom det dog sidste år lykkedes for Timo Glock at få point med hjem ved en et-stops strategi.

Det er en moderne bane med en glat overflade. Banen er et mix af langsomme chikaner, hurtige (som 7 og 8) og langsomme sving (som 9 og 11) og lange lige stræk med høje hastigheder. For enden af langsiden kom hastigheden op på 306 km/t i 2008 som den 7. højeste af alle baner. Med dette mix skal ingeniørene indgå en række kompromis for at finde den optimale opsætning.

Der skal flere gange bremses ned fra høj hastighed, samt mange retningsændringer og dette giver udfordringer med hensyn til ophænget.

Dækkene har et hårdt liv på banen. Ikke blot er de forreste dæk hårdt belastet i sving som nummer 1, 7, 8 og 13 (et 270 graders sving), også baghjulene belastes hårdt i de langsomme sving, specielt nummer 1. Med hensyn til blandingerne har Bridgestone medbragt de medium og superbløde dæk.

Banen er ikke specielt hård ved motoren, da kun 55% af en omgang foregår ved fuld gas.

Siden sidst

At last. Det er en første gang for alting og sidste løb havde ikke mindre end 3 af dem. Sebastian Vettel fuldførte i Malaysia, han vandt et løb for første gang i denne sæson og Mercedes, altså de rigtige Mercedes kom på podiet. Kvalifikationen regnede væk for Ferrari og McLaren, som må have en meget grim smag i munden. For anden gang i træk, fejldisponerede McLaren totalt deres kvalifikation for Lewis Hamilton. Det betød at Mark Webber endte på pole, men måtte tage til takke med en 2. plads, mens Nico Rosberg gled en plads ned til den sidste podieplads. Til gengæld, så gav det et spændende løb, med kørere, der skulle fra bagenden af feltet og frem i pointene.

Det har samtidigt åbnet mesterskabet op, hvor der er 4 point mellem nummer 1 og nummer 5. Lidt længere nede i rækkerne, der var der også debutant-point, Hulkenberg og Alguersuari fik begge point, ikke mindst takket været topholdenes fejl.

Historie

Shanghai Internation Circuit er en af de såkaldte moderne baner i Formel 1. Efter at det i 1990'erne var mislykket at få Zhuhai-banen tæt på Hong Kong med i Formel 1, så blev det i 2002 besluttet at gøre forsøget i Kinas største by, Shanghai. I løbet af knap to år fik man skabt anlægget og i september 2004 kunne man skyde det første løb i gang – et løb, som blev vundet af Rubens Barrichello i en Ferrari.

I de seks løb, der har været indtil nu, er det endnu ikke lykkedes nogen køre at vinde to gange. Af de seks sejrsherrer kan de fem også skrive verdensmester på visitkortet. Den sidste kører? Det er såmænd vinderen af Malaysias Grand Prix Sebastian Vettel, så måske det er et tegn om fremtiden for ham.

Træninger
Fredag - 1. Lewis Hamilton McLaren 1:37.334
Fredag - 2. Jenson Button Brawn GP 1:35.679
Lørdag Nico Rosberg Williams 1:36.133
Kvalifikation og løb
Pole position Sebastian Vettel Red Bull 1:36.184
Hurtigste omgang Rubens Barrichello Brawn GP 1:52.592
Vinder Sebastian Vettel Red Bull 1:57:43.485
Referat
Hvilken super weekend for Red Bull og Sebastian Vettel. Lørdag sikrede Vettel Red Bulls første pole position og med holdkammeraten Mark Webber i tredje position. Søndag blev det ikke kun til holdets første sejr, men samtidig holdets første 1-2 sejr.

Løbet blev gennemført i silende regn, så der var visse lighedstegn med Vettels første sejr i sæsonen inden på Monza. Regnen betød, at starten foregik bag sikkerhedsbilen, og det endte med at gøre livet surt for et par af kørerne, som havde satset på et kort første stint med nogle hurtige omgange.

Resultatet af løbet betød, at det var første gang siden 1981, at Ferrari startede sæsonen med tre løb uden point

For mere om løbet, læs også vores løbsrapport og dagen derpå.
1: Vettel
2: Webber
3: Button
4: Barrichello
5: Kovalainen
6: Hamilton
7: Glock
8: Buemi

Sidste år i Shanghai


Hvor der er seks forskellige kørere, som har vundet og sat bedste omgangstid i løbet, så har Ferrari vundet halvdelen af løbene.

Du kan læse mere historien i vores baneoversigt.

Banen

Shanghai International Circuit ligger lidt uden for byen, men der er gode transportforhold for de op til 150.000 tilskuere. Banen er knap fem en halv kilometer lang og har en højdeforskel mellem højeste og laveste punkt på knap syv meter og er dermed en relativ flad bane.

Som med de fleste af de moderne baner, så er banen i Shanghai også designet af Hermann Tilke. Baneforløbet danner med lidt god vilje, det kinesiske skrifttegn for "Shang" (ligesom i byens navn), omend det siges at være et tilfælde. Blandt banens karakteristika er især de to snegleformede sving-kombinationer og 1175 meter lange langside.

Du kan læse mere om banen i vores baneoversigt.

Afslutning

Næste løb i Tour de Asia er Kinas Grand Prix i Shanghai. Endnu en moderne Tilke-bane, hvor der er muligheder for overhalinger og muligheder for spændende asiatisk vejr. Næste gang må det formodes at McLaren og Ferrari har en bedre strategi og sørger for at få sat tider, der kan få dem med i Q2 og Q3. Det betyder også at slaget endnu en gang skal stå mellem de 3 titelhold, Ferrari, McLaren og Red Bull, med Mercedes og Renault som outsidere.

Derfor, så er et bud på en vinder selvfølgelig også fra et af de hold. Det ser ud til at Alonso og Vettel har et overtag på deres medkører, mens McLarens 2 piloter er lige, så sejren skal fordeles til en af de 4 og et frisk bud kunne så være at Michael Schumacher tager en podieplads i Kina.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alexander Wurz i Tom K’s fodspor McLaren afbryder udviklingen af ny undervogn »