BMF1 besøgte Rallysportens Dag

Den danske rallysportscene lever godt i Danmark, men desværre også en forholdsvis usynlig tilværelse. Derfor afviklede man igår Rallysportens Dag – Medierne møder sporten ved Ledreborg Slot, hvor der var mulighed for at snakke med kørere og opleve de hurtige rallybiler.

Per G. Hansen i Porsche 911 RS . Copyright Michael Ewert

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 11/5 2010 klokken 20:05

Mandag den 10. maj afviklede man Rallysportens Dag for at bringe fokus på den danske rallyscene i Danmark. 15 danske rallykørere havde indvilget i at hive en dag ud af kalenderen for at give journalister og fotografer en oplevelse ud over det sædvanlige.

Med Ledreborg Slot som baggrund havde man oprettet et lille pitområde, hvor de 15 biler og kørere holdt til. Her var det så muligt at få en sludder med kørerne, både officielt og lidt mere uofficielt i deres biler, når de kørte ud til den specielt designede prøvestrækning, der var oprettet til dette arrangement.

Der sættes numre og klistermærker på bilerne.
Copyright Michael Ewert


Team Lysen med deres to Suzuki Swift Maxi-rallybiler.
Copyright Michael Ewert


Samtlige rallybiler linet op foran Ledreborg Slot.
Copyright Michael Ewert


Arrangementet startede 9.30, hvor alle kørere og biler var linet op til fællesfoto foran Ledreborg Slot. Herefter var der briefing i det nærliggende Restaurant Fasaneriet, hvor den tidligere DM-mester i rally og primus motor på Rallysportens Dag, Michael Eisenberg, kort præsenterede kørere og specielt indbudte gæster, som Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Kristian Pihl Lorentzen fik den første tur på specialbanen, hvor den unge kører Kenneth Madsen smed sin Suzuki Swift Maxi rundt i et tempo, som man ikke oplever i folketinget. Herefter afholdt Venstres trafikordfører en mindre pressekonference.

"Kenneth Madsen er det bedste bevis på, at unge mennesker med benzin i blodet sagtens kan køre sikkert bil. Mange uforklarlige trafikdrab med unge eller vanvidskørsler ville kunne undgås, hvis flere unge bilister havde blot en brøkdel af den køretræning og selvindsigt, som Kenneth Madsen besidder."

Kenneth Madsen i Suzuki Swift 1600 Maxi
Copyright Michael Ewert


Escobar Racing med den utrolig vellydende 911 GT3 Cup-racer.
Copyright Michael Ewert


Michael Pedersen i sin Mitsubishi Lancer Evolution IX.
Copyright Michael Ewert


Her efter var der åbent for prøveture med de forskellige kørere. Bilerne var en god blanding af ”hverdagsbiler” som Peugeot 207, Suzuki Swift og Renault Clio II, historiske biler som Volvo 240, Porsche 911 RS og Fiat 128 SL, samt voldsomme rallybiler som Fiat Abarth Grande Punto S2000, Honda Civic Type R og Subaru Impreza WRS Sti N14.

Jo der var biler til enhver smag, og alle kørere var interesserede i at give dig den bedste tur som muligt. Jeg fik selv fire fantastiske ture med en god blanding af biler. Jeg startede med Gran Turismo-favoritten Mitsubishi Lancer Evolution IX.

Efter at være presset godt ned i skålsædet, låst fast med H-selen og hjelm på hovedet rullede det turboladede missil op mod starten på prøven. Her var der lidt ventetid, da der kun er plads til en bil på prøven ad gangen.

Men det blev forholdsvis hurtigt min tur til at få en på opleveren. Selv om jeg var advaret om, at dækkene jo ikke var varme, og at han brugte soft-programmet, så var det ikke lige det jeg tænkte på, da de store dæk tog fat i asfalten og pressede min krop tilbage i skålsædet. Med en god fart over 100 km/t kom vi til første sving, og så trådte køreren, Michael Pedersen, kort på bremsen inden han kastede bilen igennem svinget i høj fart.

Karl-Åge Jensen i Peugeot 207 S2000.
Copyright Michael Ewert


Per G. Hansen i Porsche 911 RS
Copyright Michael Ewert


Et par af de lokale indbyggere kigger på.
Copyright Michael Ewert


Her efter gik det i voldsomt tempo igennem de mange sving, inden vi nåede banens midtpunkt, hvor vi lige skulle en tur på jord. Her blev der lige trukket i håndbremsen inden det gik retur og omvendt op igennem svingene. Og det var den direkte vej gennem svingene, så ikke noget med at holde bilen de 20 cm inde på asfalten, når man kunne tage rabatten til hjælp.

Med 130+ km/t gik det op til den tøndechikane, der skulle bremse bilerne ned inden det afsluttende 90 graders venstresving, der ledte op af bakken til pitområdet. En sidste voldsom acceleration inden Michael trådte bremsen i bund, og kørte ind i pitområdet. Dagens første adrenalinsus var overstået, men det skulle blive bedre.

For inde i pitområdet holdt Per. G. Hansen klar til en tur i den historiske rallybildeltager, Porsche 911 RS, med manuel gearkasse og gammel håndbremse. Bilen var så autentisk som den kunne, komplet i Rothmans-bemaling.

Lars Bækkelund i den Fiat 128 SL, der tog plads 6 i Rally Monte-Carlo Historique.
Copyright Michael Ewert


Max Christensen i Subaru Impreza WRX Sti N14.
Copyright Michael Ewert


Simon Larsen i sin Suzuki Swift 1.6
Copyright Michael Ewert


Oppe i startområdet var der dog lidt ventetid. Et par civile biler skulle ind på det aflukkede areal, og det var derfor ikke muligt at holde prøverne igang. I stedet fik vi en sludder om løst og fast, mens jeg beundrede den Porsche 911 GT3 Cup-racer, der holdt lige foran mig. På bagvingen stod der Back in business, men desværre blev den taget Out of business inden jeg kunne få en tur.

Jeg havde ellers set den inde på den internationale racingfestival hos Carlsberg, hvor den spillede musik af den slags man bliver afhængig af, og smed bagenden rundt af den slags piger har svært ved at leve op til. Desværre blev den ramt af en børnesygdom, men der var jo masser af andre biler man kunne få en tur i.

Imellem fotoseancerne blev det tid til en tur i den mest hverdagsagtige bil jeg kunne finde. En Renault Clio II, kørt af 1600 Challenge-vinderen Torben Sørensen, og selv om den manglede lidt power i forhold til de store biler, så var det en oplevelse at prøve den lille overfor de store.

Omkring frokosttid kom WTCC-køreren Michel Nykjær kørende i en åben Porsche 911 som dagens hemmelige gæst.

Michael Nykjærs Porche
Copyright Michael Ewert


Passagerens smil i den civile Ford Focus RS siger vist det hele
Copyright Michael Ewert


Torben Sørensens Renault Clio II
Copyright Michael Ewert


Kort inden arrangementet lukkede ned var der lige tid til en sidste tur. Unge Martin Knudsen havde lige tid til en sidste tur i sin Honda Civic Type R, og det gjorde han så eftertrykkeligt, at det gav problemer med min krop, da jeg selv kørte hjem.

For der var så meget power i den bil, at adrenalinen stadig pumpede lang tid efter køreturen var slut. I Hondaen sad der et digitalspeedometer i co-driverens side, så det var med spænding jeg fulgte farten igennem prøven. Første sving blev taget med 108 km/t, og vi klokkede 144 km/t da vi kørte op ad den afsluttende langside.

Desværre blev det sidste tur, og det var en noget speciel oplevelse at køre sin egen lille bil hjem efter arrangementet. Kroppen skreg på adrenalin, og lysten til at gøre de professionelle kørere kunsten efter gjorde, at det krævede en disciplin ud over det sædvanlige at køre ordentligt og sikkert hjem.

BMF1's Allan i den klassiske Porsche 911 RS.
Copyright Michael Ewert


Martin Knudsen giver denne skribent en oplevelse
Copyright Michael Ewert


Ib Kragh i Fiat Abarth Grande Punto S2000
Copyright Michael Ewert


Min bil er dog ikke en rallybil, og selv om den var lidt i familie med Renault Clio II-rallybilen, så kan hverken bil eller mit talent leve op til den langsomste af de biler og kørere, der var til stede. Måske det var en god ide at tage et par køretekniske kurser på lukket bane for at få styret lidt af lysten til at give den gas, og så samtidig lære bilen lidt bedre at kende.

Et godt arrangement var slut, og alle gæster kom hjem med gode oplevelser, billeder og historier. Rally er måske ikke lige Formel 1, men hvis jeg befandt mig i Kjellerup i weekenden, så ville jeg nok optage Formel 1, og så tage ud og se første afdeling, Danboring Rally, i dette års Danmarksmesterskab.

Tim Hansen kørte bredt i Volvo 240
Copyright Michael Ewert


Årets rallytalent Tim Hansen i Volvo/Ferrari 240.
Copyright Michael Ewert


Tim Svanholt i den forhjulstrukne VW Golf GTI
Copyright Michael Ewert


BMF1’s udsendte vil gerne takke kommunikationsrådgiver Michael Eisenberg for invitationen, og kan kun opfordre til at holde øje med, hvornår der køres rally i nærheden af din bopæl.

For selv om det ikke er Formel 1, og Sebastien Loeb og Kimi Räikkönen ikke kommer forbi med deres Citroen C4 WRC-racere, så giver de danske kørere den lige så meget gas som deres internationale kolleger.

Tro mig. Du vil ikke blive skuffet.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton nervøs for F1-grupetto Monacos GP. Vejret »