Monacos Grand Prix: Sejr til Webber

Et spændende løb fra Monaco, vi fik sikkerhedsbilen ud på første omgang, og de sidste. Webber var i total kontrol, hele løbet igennem og fører nu VM. Rent Renault podium med Webber, Vettel og Kubica

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/5 2010 klokken 14:05

Det mest omtalte løb i Formel 1 kalenderen, er uden tvivl løbet i Monaco. Ikke fordi, det nødvendigvis er det mest spændende, men bare det, at se de hurtige biler drøne gennem de smalle gader, gør dette løb helt specielt.

Men også det, at vinderen ikke behøver sidde i den hurtigste bil, tilfører dette løb lidt ekstra interesse. Kubica har bevist, at Renault har lavet en bil, der er i god balance, ved længe at ligge til at tage pole. En placering som Mark Webber dog nappede, hvorved han understregede, at Red Bull er suveræn.

Med Mark Webbers pole, har Red Bull sikret sig samtlige første startplaceringer i år, hvilket må siges at være helt fantastisk godt gået af det tidligere Jaguar-hold, der med Red Bulls mange penge i ryggen, virkelig er kommet frem.

Michael Schumacher Copyright Daimler-Benz

Michael Schumacher, der er en af de mest vindende på denne bane, fik ikke den optimale kvalifikation, selvom han faktisk viste rigtigt gode takter over weekenden.

Rosberg skulle angiveligt have ødelagt et af hans hurtige forsøg, men en startplacering som nummer 7, er ikke helt ringe, selvom Rosberg holder som nummer 6, så er de ulige startplaceringer så meget bedre, at det godt kan betyde, at Schumacher rykker 1 til 2 placeringer frem, allerede i starten.

Her er løbet, som vi dækkede LIVE:

Så er bilerne linet op på startgridden og vi er så småt ved at være klar, til Monacos Formel 1 Grand Prix, et Grand Prix, der vil blive afviklet i tørt og varmt vejr. 22 grader er der i luften og asfalten er 40 grader.

Bilerne er sænket ned og sendes ud på opvarmningsomgangen. Alle kommer af sted, så der er frit løb tilbage for mekanikerne.

Der bliver linet op på startgridden, på nær Alonso i Ferrari, der starter fra pitten. Det bliver en lang dag for ham.

De røde lamper tændes og slukkes. Webber tager starten, mens Vettel tager Kubica og rykker således op som nummer 2.

Hamilton forsøger sig også på Massa, men bliver afvist. Schumacher tager Rosberg, men begge Mercedes kørere bliver taget af Barrichello i Williams raceren.

Uheld .Hulkenberg crasher på vej ud af tunnelen, så allerede efter første omgang, har vi sikkerhedsbilen på banen.

Nr. Kører Hold Ændring
1. Mark Webber Red Bull  
2. Sebastian Vettel Red Bull +1
3. Robert Kubica Renault -1
4. Felipe Massa Ferrari  
5. Lewis Hamilton McLaren  
6. Rubens Barrichello Williams +3
7. Michael Schumacher Mercedes GP  
8. Nico Rosberg Mercedes GP -2
9. Vitantonio Liuzzi Force India +1
10. Adrian Sutil Force India +2
11. Jenson Button McLaren -3
12. Sébastien Buemi Toro Rosso +1
13. Vitaly Petrov Renault +1
14. Pedro de la Rosa Sauber +1
15. Kamui Kobayashi Sauber +1
16. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1
17. Heikki Kovalainen Lotus +1
18. Timo Glock Virgin Racing +2
19. Jarno Trulli Lotus  
20. Lucas di Grassi Virgin Racing +1
21. Bruno Senna Hispania Racing +1
22. Karun Chandhok Hispania Racing +1
23. Fernando Alonso Ferrari +1
Udgåede kørere
24. Nico Hülkenberg Williams -13

Forskel til grid efter en omgang


Alonso går i pit som den første, fra den bagerste del af feltet. Kan dækkene holde hele vejen til mål?

Button ude. Motoren kan ikke klare det langsomme tempo. Surt for Jenson, der vandt løbet sidste år.

Der er ryddet op og vi er så småt ved at gøre klar til at sende sikkerhedsbilen i garage igen. Lad os håbe, at den bliver der, resten af løbet.

6 omgange er der kørt nu. Sikkerhedsbilen kører ind efter denne omgang.

Webber og Vettel holder fronten. Massa presser Kubica, mens Hamilton presser Massa.

Der er et lille hul ned til Barrichello, som lavede en super start og er rykket tre pladser op, til plads 6, lige foran Schumacher. Taberen er Rosberg, der tabte to placeringer i starten.

Alonso kæmper bagerst i feltet for at komme forbi de bagerste. Først er det den markant langsommere di Gassi, det går ud over. Det sker lige efter tunellen.

Nu er det Trulli der står for tur. Samme sted, omgangen efter, kommer Alonso forbi.

Webber rykker fra i front.

BEST LAP.6 M.WEBBER 1.19.625 ON LAP 8
BEST LAP.6 M.WEBBER 1.18.519 ON LAP 10
BEST LAP.6 M.WEBBER 1.18.325 ON LAP 11

Alonso bliver tæt fulgt og vi ser ham rykke forbi, endnu en af de bagerste racere, samme sted som de forrige to. Nu er det Kovalainen der står for tur.

Rubens Barrichello er tydeligt langsommere end hans efterfølgere, men det er utroligt svært for Schumacher at finde en vej forbi brasilianeren.

Alonso kommer forbi Kovalainen samtidig med, at Webber sætter hurtigste omgang igen.

BEST LAP.6 M.WEBBER 1.17.784 ON LAP 16

Hamilton i pit.
Pitstoppet sender Hamilton ned til Alonso.
Barrichello og Schumacher pitter.
Kubica i pit. Der er travlt i pitten.
De la Rosa i pit. Der er problemer.

Den førende Mark Webber går i pit. 4,4 sekunder og han kommer ud lige foran Rosberg, der endnu ikke har været inde og holder således fronten.

BEST LAP.4 N.ROSBER? 1.17.403 ON LAP 23

Alonso har taget massive 16 pladser siden starten. Det er godt gået. Han presser Hamilton lige nu. Hamilton er lige i hælene på Massa.

Di Gassi holder fyraften, samtidig med at Rosberg pitter. Han kommer ud igen, lige efter Schumacher og ligger nu nummer 8.

I front ser det ud til, at Mark Webber har totalt styr på løbet, mens Vettel holder placringen lige efter australieren.

Ny Saftycar efter Rubens Barrichello kører voldsomt af, som følge af en punktering. Begge Williams racere er således ude. Barrichello går selv fra bilen, uden problemer.

Der er igen samling på feltet. Oprydningen efter Barrichello er hurtigt overstået og sikkerhedsbilen køre allerede inde efter to omgange. De er effektive til at rydde op i Monaco.

Alonso er nu oppe som nummer 6, hvilket han må være ret tilfreds med. 18 pladser frem.

Webber og Vettel stikker af i front. Kubica holder tredjepladsen, med Massa lige i hælene.

36 omgange er tilbagelagt .

Schumacher ser godt kørende ud. Presser Alonso, mens Rosberg ikke helt lader til at kunne følge med.

Hamilton får at vide, at der er problemer med bremserne på hans bil. Er endnu en DNF på vej til McLaren-piloten?

40 omgange er tilbagelagt , så nu er vi over halvvejs.

Kubica ser formidabelt kørende ud. Han følger Vettel helt til dørs, samtidig med at afstanden til Massa øges. En podieplads er indenfor rækkevidde.

Webber rykker yderligere fra!

BEST LAP.6 M.WEBBER 1.16.828 ON LAP 41

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Mark Webber Red Bull 41. omg.   1
2. Sebastian Vettel Red Bull 2,7 sek. 2,7 sek. 1
3. Robert Kubica Renault 1,0 sek. 3,7 sek. 1
4. Felipe Massa Ferrari 1,8 sek. 5,5 sek. 1
5. Lewis Hamilton McLaren 1,6 sek. 7,2 sek. 1
6. Fernando Alonso Ferrari 3,1 sek. 10,0 sek. 1
7. Michael Schumacher Mercedes GP 1,9 sek. 11,9 sek. 1
8. Nico Rosberg Mercedes GP 2,8 sek. 14,8 sek. 1
9. Adrian Sutil Force India 2,8 sek. 17,6 sek. 1
10. Vitantonio Liuzzi Force India 4,5 sek. 22,2 sek. 1
11. Sébastien Buemi Toro Rosso 0,8 sek. 23,0 sek. 1
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso 0,8 sek. 23,9 sek. 1
13. Vitaly Petrov Renault +1 omg. +1 omg. 2
14. Heikki Kovalainen Lotus 7,7 sek. +1 omg. 1
15. Bruno Senna Hispania Racing 7,6 sek. +1 omg. 1
16. Karun Chandhok Hispania Racing 2,3 sek. +1 omg. 1
17. Jarno Trulli Lotus 2,6 sek. +1 omg. 1
Udgåede kørere
  Rubens Barrichello Williams   +11 omg. 1
  Kamui Kobayashi Sauber   +15 omg.  
  Lucas di Grassi Virgin Racing   +16 omg. 1
  Timo Glock Virgin Racing   +19 omg.  
  Pedro de la Rosa Sauber   +20 omg. 1
  Jenson Button McLaren   +39 omg.  
  Nico Hülkenberg Williams   +41 omg.  

Stillingen efter en time


Ny sikkerhedsperiode. Denne gang er det et kloakdæksel, der er gået løst.

Det er dog hurtigt løst. Kun en enkelt omgang var den ude og løbet er igen givet frit.

Så nu er feltet igen samlet, noget der næppe er en fordel for Hamilton, som vi har hørt har bremseproblemer.

Massa kommer for tæt på Kubica og mister downforce, efter udgangen af tunnelen. Det giver dog ikke noget større problem for brasilianeren.

50 omgange har Webber tilbagelagt i fronten for dette Formel 1-grand prix. 28 omgange til mål og intet tyder på, at Webber har noget problem, med at holde den her hjem. Endnu engang har Webber lagt afstand til det øvrige felt.

Webber sætter endnu en hurtigste omgang.

BEST LAP.6 M.WEBBER 1.16.310 ON LAP 51
BEST LAP.6 M.WEBBER 1.16.285 ON LAP 52

Massa rykker fra Hamilton og lukker hullet op til Kubica. Der er ikke meget der tyder på, at Hamilton skåner bremserne, det er Massa der er hurtig nu, her hvor der er 25 omgange til mål.

Mens Webber er hurtigere og hurtigere, er løbet blevet en anelse mere statisk.

BEST LAP.6 M.WEBBER 1.15.999 ON LAP 53

Schumacher presser Alonso, men der er ikke mange muligheder for ham, for at komme forbi. Schumacher kan håbe på, at Alonsos tidlige dækskifte, kan falde ud til hans fordel.

Løbet er gået ind i den sidste fase og Webber holder stædigt fast føringen, mens Kubica, mindst lige så stædigt, holder fast i hækvingen på Vettel.

Massa ligger ikke langt efter Kubica, mens der er et stort hul ned til Hamilton på 5 pladsen.

Med 15 omgange til mål, er Massa nu lige så tæt på Kubica, som Kubica er på Vettel. Dejlig tæt kamp om 2. pladsen.

Webber understreger, at det ikke er førstepladsen der er mulighed for at tage, ved endnu engang at sætte hurtigste omgang.

BEST LAP.6 M.WEBBER 1.15.796 ON LAP 62

Webber får nu at vide, at han også skal passe på sine bremser.

Alonso sætter lidt mere skub i Ferrarien, men kan ikke rykke fra Schumacher, dog bliver hullet op til Hamilton mindre.

10 omgange tilbage.
Holder Webbers bremser hele vejen?
Holder Alonsos dæk?
Og hvad med Hamiltons bremser?

Webber holder teten fint, mens duellen mellem Vettel, Kubica og Massa, fortsat er tæt. Hamilton ligger lidt alene. Langt fra Massa og Alonso. Schumacher begynder at presse Alonso yderligere, mens Rosberg holder sig roligt bag de to.

Vettel vil også være med.

BEST LAP.5 S.VETTEL 1.15.192 ON LAP 71

Fire omgange tilbage. Webber holder fronten suverænt, mens Vettel og Kubica fortsat kæmper om 2. Pladsen, som Vettel har på nuværende tidspunkt. Massa har sluppet fronten.

Chandhock og Trulli kollidere voldsomt. Tulli flyver over Chandhock racer og lander til dels oven på ham.

Sikkerhedsbilen er ude igen.

Petrov benytter pausen til at holde fyraften med 2 omgange igen.

Webber er helt sikkert ikke utilfreds med denne sidste sikkerhedsbilsperiode, som skåner hans bremser. Også Alonso må være tilfreds.

Løbet bliver afsluttet bag sikkerhedsbilen, så Webber vinder foran Vettel og Kubica. Skilete siger at bilen kører ind efter denne omgang. Men det er sidste omgang vi har gang i.

Løbet er frit i få hundrede meter, hvilket Schumacher benytter til at gå forbi Alonso.

Super afslutning på et super løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T50:13.355 1 25
2. 3. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T50:13.755 1 18
4. 4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T50:15.955 1 12
5. 5. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T50:17.655 1 10
6. 24. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T50:19.655 1 8
7. 6. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T50:19.955 1 6
12. 7. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T50:39.055 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 9. Rubens Barrichello Williams Racing
P
30 omg. 1 0
23. 8. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
2 omg. 0 0
24. 11. Nico Hülkenberg Williams Racing
P
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Frustreret Button Katastrofal Williams-weekend »