• Forside

Dækkene slides hårdere nu end tidligere

Man kan undre sig over, at skiftet til de mindre V8 motorer har gjort dæksliddet større i Formel 1. Forklaringen ligger ikke i motorstørrelsen, men en bedre aerodynamik og det, at det igen er blevet tilladt at skifte dæk i løbene.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 18/4 2006 klokken 08:04

Formel 1 kører i år med blødere blandinger end i 2005. En naturlig udvikling, når nu dækskift igen er blevet tilladt. Det har været med til at sætte svinghastighederne op. Det samme har den forbedrede aerodynamik som V8 motorerne har givet mulighed for.

Mark Webber siger for eksempel, at han kører 9 mph (ca. 13 km/t) hurtigere igennem det sidste højfartsving på Circuit de Catalunya banen udenfor Barcelona. Noget som slider dækkene hårdt, når de nu skal holde endnu mere fart på det samme grip.

”I det sidste sving i Barcelona kører vi 9 mph hurtigere end sidste år. Vi er flat-out med V8 motoren, så farten skyldes delvis et forbedret grip fra dækkene og delvis det, at bilerne er blevet bedre aerodynamisk fordi de aerodynamiske regler ikke har ændret sig.”


På visse baner kører Mark Webber mere end 10 km/t hurtigere igennem de samme sving end tidligere

Hisao Suganumo fra Bridgestone bakker Mark Webber op og siger: ”Folk tror, at mindre power er bedre for dækkene, men det er ikke altid sandheden. Der er altid slitage. Hastigheden i langsomme og middelhurtige sving er omtrent den samme som sidste år, men farten har taget et stort spring frem i de hurtigere sving.”

”Et dæk fra sidste år vil blive slidt lige så hurtigt i år på grund af de forhøjede svinghastigheder. Det opvejer den manglende motorpower.”

Det forventes, at på nogle baner kan bilerne fra i år med V8 motorerne køre hurtigere omgangstider end sidste år.