Ferrari brød testforbuddet

Ferrari brød testforbuddet under sæsonen, da de fingerede en test som en pr-optagelse på hjemmebanen Fiorano forud for Europas Grand Prix. Ferrari brød ånden bag testforbuddet mener Red Bulls chef Christian Horner.

Billedet Ferrari har lagt op for pr-dagen . Copyright Ferrari Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 29/6 2010 klokken 09:06

Ferrari var meget vrede oven på Europas Grand Prix, hvor de mente, at de blev bestjålet et godt resultat, og nærmest kaldte McLaren for tyve og svindlere. Få dage tidligere var det dog Ferrari selv, der blev beskyldt for at have brudt reglerne.

Juridisk gjorde Ferrari dog ikke noget forkert, men sportsligt brød holdet ånden bag testforbuddet. Det mener Christian Horner fra Red Bull Racing, da Ferrari brugte en PR-dag til at teste den nye udstødning.

Ferrari gjorde dog alt efter bogen, og på holdets presseside var der et billede af Fernando Alonso i F10-raceren, samt en video samme sted. Dækkene var dog også Bridgestones hårde showdæk, men data kunne alligevel bruges.

Christian Horner mener, at Ferrari var lidt for smarte med deres pr-dag på Fiorano.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Christian Horner udtalte før Europas Grand Prix til avisen ’The Telegraph’:

”Det var indenfor reglerne, men ikke indenfor ånden.”

”Man kører ikke bare disse biler – det kræver en del planlægning – og det var ikke en fejl, at det skete på en dag med det nye udstødningssystem.”

Specielt lægger den engelske chef vægt på, at hvis det var ren reklamefilm, så var der ingen grund til at køre med Valencia-pakken på bilen.

”De fik muligheden for at kigge på det, og de har formodentligt lært lidt. Jeg er sikker på, at der bliver en livlig debat under teamchefernes møde. Jeg mener, at det er nødvendigt at få klargjort dette, fordi det er en gentleman-aftale, og det er vigtigt den bliver respekteret.”

Billedet Ferrari har lagt op fra pr-dagen
Copyright Ferrari Media



Fernando Alonso forsvarede sig med, at han i store dele af dagen lå med 60 km/t bag en kameravogn.

”Jeg kørte bag en bil med kameraer med 60 km/t, så den (F10) var meget stabil.”

”Vi kørte nogle omgange uden en bil foran, men ti kameraer på bilen og på min hjelm, så det var ikke særlig rart at køre, og det var også første gang en Ferrari F1-bil kørte på Fiorano.”

Red Bulls tidligere kører David Coulthard var mindre kritisk omkring dagen, imens formanden for holdenes organisation FOTA, Martin Whitmarsh, gør det klart, at selv om han ikke troede reglerne var til at misforstå, så vil man nu sikre, at ingen kan misfortolke reglerne.

Ifølge Martin Whitmarsh, så har Mercedes og Renault også haft tvivlsomme dage, men ser samtidig et lille lyspunkt i verdensøkonomien.

”Jeg tror, at nu hvor vi kan se tegn på at økonomien forbedres, så kan vi begynde at teste igen.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Det var Webbers skyld Ordkrig mellem Hamilton og Alonso »