Konkurser på vej?

Ifølge Bernie Ecclestone er der et par hold, der er i fare for at gå konkurs. Samtidig understreger han, at det er hold, der ikke bliver svære at undvære, uden han dog sætter navne på dem.

Karun foran Chandhok . Copyright Motion-Company

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/7 2010 klokken 10:07

Lige efter Englands Grand Prix var Renault ude og spørge efter et forskud på de TV-penge, der efter hver sæson bliver tilført holdene.

Det bevidner, at selv et hold som har haft så stor succes gennem årene, som Renault har, kan have problemer med at få økonomien til at følge med. Og det selvom der er indført flere tiltag, for netop at gøre det billigere at deltage i Formel 1.

Bernie Ecclestone afviser dog, at Renault var i fare for at lukke, selvom de ikke fik det ønskede forskud.

”Der var ingen reel farer for at de ville lukke ned, det var blot et spørgsmål om at flytte penge fra et firma til et andet, hvilket ville kræve et ekstraordinært bestyrelsesmøde, og det ville vi gerne undgå,” forklarede Ecclestone.

”Vi gav dem ikke pengene, men det lykkedes for dem at komme gennem den mindre krise.”

Vitaly Petrovs sponsorer menes at være dem, der manglede lidt kontanter. Copyright Renault F1

Så selvom Renault har været i krise, er det ikke dem Ecclestone hentyder til, når han siger, at der er et par hold, som er i overhængende fare for at måtte forlade Formel 1.

”De nye hold har kostet os alle rigtigt mange penge, hvilket ikke har været en del af planen, især fordi de ikke er kommet med nogen værdi til sporten.”

”Dog vil jeg nødigt undvære et hold som Lotus, som jeg mener, bringer stor værdi til Formel 1 og som har vist sig, at gøre et fantastisk stykke arbejde,” kom det yderligere fra briten.

Virgin mekanikere Copyright Virgin

Uden at nævne navne, er der næppe den store tvivl om, at det er HRT og Virgin, som Eccelestone hentyder til. Hvor Virgin til at begynde med, virkede som en seriøs deltager i Formel 1, har HRT nærmest vist sig at være det modsatte.

Senest er det gået helt galt for deres højt betalende reservekører Sakon Yamamoto, der er så langsom, at selv en u-dopet aldrende Lance Amstrong vil være i stand til at køre banen hurtigere rundt på sin reservecykel.

”Hvis de to hold en dag ikke kom til start, vil der næppe komme færre tilskuere til løbene eller for den sags skyld eller blive tændt for færre fjernsyn,” sluttede Ecclestone, der lyder som en mand, der har fortrudt at han gav HRT en plads på startgridden.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Yamamoto igen Ungarns GP: Vejrudsigten »