Barrichello bliver ikke verdensmester

Med 30 points på kontoen er der 152 point op til Lewis Hamilton i mesterskabsstillingen, og kun 150 point tilbage at kæmpe for. Derfor bliver Barrichello ikke verdensmester. Det er der dog mange andre der stadig kan nå i år.

Kørerne hylder Rubens' grand prix-start nr. 300 . Copyright Motion-Company

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 5/9 2010 klokken 15:09

Lewis Hamilton fører på nuværende tidspunkt i mesterskabsstillingen. Dette er ikke fordi McLaren har bygget den hurtigste bil, og heller ikke fordi Hamilton ikke har lavet fejl, men mere en kombination af god kørsel, en bil der ikke går for meget i stykker, og en unik fightervilje fra den solbrændte englænder.

Lewis Hamilton Copyright McLaren

Mark Webber er ikke langt efter. I modsætning til Hamilton, har Webber nok griddens hurtigste bil, måske med undtagelse af hans holdkammerat, som nogle gange får opdateringerne lidt hurtigere en Webber.

Webber har ikke lavet mange fejl, men bilen har været mindre stabil end McLarens. Om Red Bull vil begynde at satse lidt mere på den rutinerede australier, er nok et spørgsmål om hvordan stillingen ser ud efter løbet på Monza.

Mark Webber skærer fødselsdagskage på sin RB6 Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Den tredje i rækken er også fra Red Bull. Det er naturligvis Sebastian Vettel, som generelt har vist sig som årets hurtigste mand, i den hurtigste bil. Desværre har bilen ikke altid været lige pålidelig, og hvis den var, skulle Vettel nok udsætte den for noget den ikke kunne holde til, i form af sammenstød med f.eks. Webber og Button.

Vettel tror stadig selv på sin chance, og Red Bull vil givet vis også gerne have at det er netop ham der løber med kørermesterskabet.

En defekt møtrik forårsagede det brud, der sendte Vettel i gruset og ud af løbet Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Jenson Button kører i år med nummer 1 på bilen. Da han flyttede over til McLaren, var der ikke mange der troede han kunne gøre meget indtryk på Lewis Hamilton, men langt hen ad vejen har han hængt meget godt på i mesterskabsstillingen.

En tåbelig mekanikerfejl tvang ham ud af Monacos Grand Prix, og Sebastian Vettels mislykkede overhalingsforsøg satte ham ud af spillet på Spa. Han tror stadig på at chancen er der, men er også realistisk nok til at indrømme at han gerne skal til at vinde lidt mere hvis det skal lade sig gøre.

McLaren har lovet frit spil og fair game for deres kørere, i hvert fald lidt endnu.

Jenson Button vandt i Kina Copyright Bridgestone Motorsportmedia

På 5. pladsen kommer den første Ferrari, og det er Fernando Alonsos. Før sæsonstarten forestiller jeg mig nok, at både Ferrari og Fernando Alonso havde satset på at de skulle være mere dominerende, og det første løb gik jo også meget godt for de stejlende hingste. Siden hen har succesen være lidt mere blandet.

Alonso er en dygtig kører, og bilen er da også blandt de hurtigste på gridden, og nok også hurtigere end McLarens. Hvor denne skribent synes, det er gået lidt galt, er mere fra holdets side. Alonso mener selv at man i løbet af en sæson har lige dele held, og uheld. Nu glæder han sig over at han må have en hel del held til gode resten af sæsonen, og tror derfor også på at det stadig kan blive ham, der løber med sejrskransen.

Fernando Alonso i Madonna di Campiglio Copyright Ferrari Media

Felipe Massa i den anden Ferrari har ikke talt meget om mesterskabschancer i år, og Ferraris lille manøvre på Hockenheim viser da også at holdets forhåbninger ligger i den anden vogn. Med 109 points er det dog stadig muligt, men så skal der også snart vindes nogle løb... hvis holdet tillader ham at gøre det. For begge Ferrarier bliver det spændende at se hvad der kommer ud af den høring, de snart skal ind til.

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Robert Kubicas talent er der ikke mange der sår tvivl om, men der var ikke mange der havde troet på så mange podiepladseringer til Renault, som det rent faktisk er blevet til. Husk på, Renault var et af de hold der var lukningstruede efter sidste sæson. Verdensmesterskabet er der dog stadig ikke nogen der tror på i år... heller ikke hos Renault.

Robert Kubica foran Fernando Alonso Copyright Renault F1

Nico Rosberg er den bedste kører hos det hold, der sidste år løb med konstruktørmesterskabet. Sådan ser det ud hvis man kigger på pointsene. Om det er den fulde sandhed, vil jeg ikke starte en diskussion om, men faktum er, at sidste års mesterskabsbil ikke har kunnet holde sig i front, heller ikke med Mercedespenge i ryggen.

Nico Rosberg Copyight Michael Ewert

Den næste på listen er der nok heller ikke mange der tror løber med æren, om end blot det at de stadig har en teoretisk chance, er enormt flot. Jeg taler her om Adrian Sutil og Force India.

Det er efter min mening imponerende hvad der er kommet ud af de gamle Jordan-Spyker, og hvad de nu ellers har heddet. Adrian Sutil har også gentagne gange formået at få lidt ekstra ud af bilen, så hvis et større hold skulle holde øje med ham, er det vel ingen overraskelse.

Adrian Sutil Copyright Force India

Sidste mand på denne liste over folk der har en teoretisk chance for at blive verdensmester i 2010, har haft titlen 7 gange før. Manden hedder Michael Schumacher.

Mercedes'en gør ikke det samme for ham som hans Ferrarier gjorde engang, og han skulle også selv lige have banket støvet af kørerdragten. Løb for løb har han dog vist mere og mere skarphed, men først til næste år bliver det virkeligt interessant at følge den gamle mester. Især når Mercedes har haft mulighed for at bygge en bil til ham fra starten af, og ikke som nu, hvor han kører rundt i noget der egentligt er bygget til Jenson Button.

Skulle Schumacher have lyst til at blive verdensmester i år, skal han blot vinde resten af løbene, og undgå, at de foranliggende i stillingen får ret mange points.

Michael Schumacher i Monaco Copyright Mercedes GP

Alle holdninger som kommer frem under denne artikel er naturligvis komplet subjektive for denne skribent, og ment som et oplæg til at alle der har lyst, kan komme med deres mening i vores debatforum nedenfor.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Korea ’delvist’ indviet (nu med video) Med eller uden F-duct på Monza »