Motorfabrikanter ønsker ikke ‘World Engine’

Ideen bag den såkaldte World Engine er smart. Lav en gennemgående motor, der kan bruges i flere forskellige løbsklasser. Det være Formel 1, sportsvognsracing, IndyCar, rally, standardvogne m.m. Problemet er, at de nuværende motorfabrikanter i F1 ikke ønsker den.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 25/10 2010 klokken 11:10

Engang kørte man man med 3.5 liters V12-motorer. Man har også kørt med 3 liters V10-motorer, og lige nu kører man med 2.4 liters V8-motorer. I fremtiden kan vi komme til at køre med 1.6 liters turbomotorer i motorsportens ypperste klasse.

Dette skulle være ønsket af flere motorfabrikanter, hvor kun Ferrari ønskede at køre V6-motorer i stedet. Nu ønsker ingen af de nuværende motorleverandører, Cosworth delvist undtaget, at der kommer et nyt motorreglement i 2013.

Bruno Senna og Karun Chandhok besøgte Cosworth op til det engelske grand prix. Den eneste motorleverandør, som mener de nogenlunde billigt kan bygge en 'World Engine'
Copyright Motion-Company


I en tid hvor Formel 1 kæmper med at holde udgifterne i ro, vil en helt ny motorformel sprænge rammerne. Ifølge de fire store motorkonstruktører Ferrari, Renault, Mercedes og Cosworth, vil den nye motor koste op imod 100 mio. euro i udviklingsomkostninger.

Den såkaldte EWG (Engine Working Group) besluttede efter et møde efter Singapores Grand Prix, at de første år efter 2012 skal ligne det nuværende motorreglement. Derfor ønsker man, at man i stedet bevarer de nuværende V8-motorer, men gør dem mere miljøvenlige i form af bedre brug af KERS og brændstoføkonomi.

Ifølge ’Auto Motor und Sport’ ønsker man at udskyde den nye World Engine til år 2015.

Kun Cosworth har udtalt, at de kan bygge en ny motor til år 2013, men at de ikke vil betale udviklingsomkostningerne selv. Efter sigende kan Cosworth bygge motoren for 20 mio. euro, men den pris skal så betales af de hold, der benytter fabrikken, hvilket vil sige de mindre hold i Formel 1, altså dem med få penge og deraf dårligere resultater.

Christian Horner og FIA præsident Jean Todt
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


FIA-præsidenten, Jean Todt, skulle dog være sikker på, at ’World Engine’ bliver indført i 2013, ligesom forgængeren Max Mosley også var god til at presse nye reglementer ned over holdene med deraf store udviklingsomkostninger.

Hvad der kommer til at ske vil vi selvfølgelig følge op på på BMF1.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Porsche med eget team i Formel 1? Koreas Grand Prix – Dagen Derpå »