Koreas Grand Prix – Dagen Derpå

Efter en periode uden Dagen Derpå prøver nu igen at genoplive denne tradition, og hvilket grand prix kunne være bedre at gøre det med end Koreas Grand Prix. Et grand prix, der nærmest kunne laves en spillefilm over. Velkommen til Dagen Derpå!

2010 Koreas GP fugleskræmsel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 25/10 2010 klokken 13:10

Søndag vandt Fernando Alonso det koreanske grand prix, og skriver sig igen ind i historiebøgerne som vinder af det første grand prix på en nyanlagt bane. Noget han har prøvet før f.eks. med sejren i Singapore i 2008, men vi skal kun halvanden uge tilbage før dette ikke var sket.

For som alle, der følger bare lidt med i Formel 1 ved, blev banen først godkendt i 11. time efter det japanske grand prix var afsluttet. En aflysning, ligeså vel som løbets gennemførelse, ville få stor indflydelse på mesterskabets afvikling for der var 25 point at kæmpe for, og som vi nu kan se efter løbets afslutning, så har de 25 point ændret mesterskabsstillingen.

Første forsmag på banen fik vi da Karun Chandhok kørte et par showomgange tilbage i starten af september. Det var her vi så, hvor meget banen stadig manglede for at blive klar til løbet halvanden måned senere. Det grundlæggende var lagt, men alle detaljerne manglede på banen, der fik udskudt deres deadline igen og igen.

Karun Chandhok på målstregen før den endelige asfalt blev lagt.
Copyright Red Bull Racing


Jerome D'Ambrosio kører opvisning i Seoul
Copyright Renault F1


Sebastian Vettel giver en hånd. Det samme gjorde de andre kørere.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Løbets afvikling viser, at koreanerne nåede det, men det burde ikke komme som en overraskelse. Bernie Ecclestone er ikke en mand, som lider mange nederlag, så hans ord er nærmest lov indenfor Formel 1-verdenen.

Forud for løbet valgte Renault at give sydkoreanerne en forsmag på Formel 1, da de rykkede deres Road Show til Seoul, hvor Jerome D’Ambrosio kørte opvisning i Seouls gader. Det kunne være sidste gang koreanerne ville se Formel 1, hvis Bernie havde lidt nederlag.

Det virkede heller ikke som om, at koreanerne selv troede på løbets afvikling. Franske Magny-Cours var en bane, som var meget udskældt for at ligge i ingenmandsland med en fraværende infrastruktur, hvilket Red Bull sjældent undlod at gøre opmærksom på i deres pressemeddelelser.

På samme måde mangler en stor del af infrastrukturen ved Yeongam, hvilket betød en stor mangel på hotelværelser.

Formel 1 "modelbil"
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Fugleskræmsler
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Mark Webber som Koreas GP-vinder, det var før løbet startede
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Kørerne og ledende teammedlemmer boede på de officielle hoteller, imens manglen på indkvartering betød, at mekanikere for eksempel måtte checke ind på ’kærlighedshotellerne’ i området. Således blev en Sauber-mekaniker spurgt om han ønskede en pige til ugen. Der skal helt sikkert ske noget med hotelsituationen inden 2011, der ikke var i orden.

Dette år bør ses som en generalprøve, der viste at selv om der stadig er visse mangler, så er banen bestået. Den såkaldte F1-by der skal bygges indenfor den bybane-lignende sektion har man nu et år til at bygge, og der vil nok komme flere hoteller i nærheden af banen også.

Weekendens afvikling
Det var noget af en overraskelse, da bilerne endelig kom på banen fredag til de frie træninger. Specielt den første frie træning betød mange afkørsler, da grippet i banen ikke var skabt endnu. Tiderne var ikke noget at råbe hurra for, men banen overraskede ved at tage så godt imod det gummi, der blev kørt ned i banen.

Heikki Kovalainen
Copyright Lotus Racing


Adrian Sutil
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Sebastien Buemi
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Det betød, at tiderne endte flere sekunder hurtigere end de beregnede tider forud for løbet. At søndag skulle regne væk var ærgerligt, og de mange omgange bag sikkerhedsbilen var noget af en kamel, der skulle sluges.

Kørerne virkede som nogle tøsedrenge, og de kodede beskeder specielt Red Bull-drengene kom med i forhold til Lewis Hamiltons ’lad os nu komme i gang’ gav ikke meget sympati for Mark og Sebastian.

Specielt ikke efter Mark Webber udtalte til BBC’s Lee McKenzie, at konditionerne på banen havde været udmærkede efter, at han var udgået. Det var som om vi så to forskellige løb i dag, der til sammen gav to timer og 48 minutters race. Red Bull ønskede på baggrund af at minimere et pointtab ved at få løbet under de 75%, imens McLaren og Ferrari ønskede det maksimale udbytte.

Lewis Hamilton sagde i BBC’s F1 Forum efter løbet, at Mark havde behov for pointene, underforstået at Mark havde behov for at begrænse skaderne.

Jeg skal bare vinde med så meget
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Så presser du ham ud nede i sving 8
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Lewis Hamilton inspicerer bagvingen
Copyright McLaren Media


Jenson Button, der var dybt skuffet over at være den langsomste kører i Korea, sagde i et længere interview i BBC F1 Forummet, at betingelserne for at køre havde været forfærdelige, og at man knap nok kunne se en hånd foran sig, da de kørte bag sikkerhedsbilen. Endda med en sådan overbevisning, at pitreporter og tidligere kører Martin Brundle valgte at undskylde for at have givet indtryk af, at kørerne var nogle tøsedrenge.

Lewis Hamilton var dog ikke sådan at slå ud, da han blev spurgt om det samme. Han havde ikke oplevet nogen akvaplaning, og han så ingen grund til, at løbet ikke kom i gang noget tidligere. Nu endte løbet med at slutte i tusmørke, hvilket gav Sebastian Vettel et probem.

Da løbet er et dagsløb, så havde han monteret mørkere visir på sin hjelm, så da mørket faldt på, så faldt synligheden drastisk. Andre kørere havde problemer med at dioderne på rattet i mørket lyste så kraftigt op, at de næsten blændede køreren. Alt sammen noget vi havde svært ved at se på tv, da moderne kameraer er så avancerede, at man kan booste eksponeringen, så det næsten ligner dagslys.

Travlhed på gridden før løbsstart
Copyright Sauber Motorsport


Der blev kørt (alt for) mange omgange bag sikkerhedsbilen
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Sebastian Vettel havde skftet discohjelmen ud med en sort
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Ingen kan dog være i tvivl om, at de 37 omgange vi fik efter sikkerhedsbilen kørte i pit for første gang var hæsblæsende. Oppe i front styrede Sebastian Vettel løbet, og burde have vundet løbet, da Renaultmotoren stod af. Denne gang noget voldsommere end normalt, da man kunne se motorstumper blive spredt ude på banen. Man forstår, hvorfor Red Bull gerne vil have en anden motorleverandør.

Mark Webber lavede på banen en regulær kørefejl, som sendte ham ud af løbet sammen med Nico Rosberg, der blev fanget i situationen, og det kostede ham mesterskabsføringen. Webber er dog stadig nummer to i mesterskabet, 11 point efter den førende Fernando Alonso og kan med to sejre i de resterende løb sikre sig titlen uanset, hvodan de andre kørere slutter.

Adrian Sutil viste sig fra sin værste side, da han var her, der og alle vegne, og gerne i kontakt med andre kørere. Bremseproblemer og sammenstød endte med at løbsofficials valgte at straffe den tyske kører, som gerne vil avancere fra Force India til et større hold.

Men hvilket hold har råd til at tage en kører ind, som laver flere uheld end Renaults Vitaly Petrov, der gav sine mekanikere ekstra hovedpine med at plante sin bil i dækmuren efter pitindkørslen.

Adrian Sutil
Copyright Force India


Der blev mørkt på banen
Copyright Sauber Motorsport


Michael Schumacher overhaler Jenson Button
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Betingelserne var svære denne søndag, men det skulle være verdens bedste kørere, der deltager i Formel 1, og det kunne man ikke se på dem alle sammen. Jenson Button faldt helt igennem, og han kunne da heller ikke forstå, hvorfor han var den langsomste kører på banen. Mark Webber lavede en begynderfejl, der ikke var en mesterskabskandidat værdig, og at han samtidig tog Nico Rosberg med sig i faldet.

Andre kørere gjorde det overraskende godt, og hvem ville have troet, at begge Hispania-racere ville have gennemført i et løb under disse betingelser? Kamui Kobayashi var sit sædvanlige festfyrværkeri på banen, og Michael Schumacher viste gode takter i Mercedes-raceren. Jeg havde gerne undet ham det nederste trin på podiet.

En 'dirty' Felipe Massa
Copyright Ferrari Media


Webbers ødelagte RB6
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Hulkenberg jages af Kubica
Copyright Williams F1


Hot og Not
Som vi altid gør i Dagen Derpå, så slutter vi med vores egen personlige Hot og Not-liste. Den er som altid subjektiv, og du behøver ikke være enig. Er du ikke enig, så er du meget velkommen til at give din mening til kende, men gør det lige sobert. Vi skal ikke være enige, men stadig respektere hinanden.

Lad os starte med de tre Hotte.

1. Yeongam-banens layout – En spændende bane med så mange forskellige karakteristika, at opsætningen enten bliver et kompromis eller et sats på en speciel sektion af banen.

2. Kamui Kobayashi – En fighter som ikke laver de fejl som Takuma Sato lavede.

3. Vitantonio Liuzzi – Flot kørsel fra italieneren, der på tv kørte et relativt anonymt løb.

Begge HRT F1-racere gennemførte
Copyright Motion-Company


Kamui Kobayashi fik tyrkist opbakning i Korea
Copyright Sauber Motorsport


Lucas di Grassi
Copyright Virgin Racing


De tre Notte

1. Adrian Sutil – Man kommer ikke til et topteam, når man laver så mange fejl

2. Mark Webber og Renault-motoren – Man vinder ikke VM ved sådanne fejl

3. Vitaly Petrov – Jeg nød russeren i GP2, jeg nyder ham i Formel 1, men hvilket hold har råd til så mange genopbygninger.

Alonso vandt Koreas Grand Prix
Copyright Ferrari Media


En jublende glad Fernando Alonso
Copyright Ferrari Media


Mørket havde lagt sig over podiet
Copyright Ferrari Media


I morgen kigger min kollega Tomas nærmere på kampen om VM.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Motorfabrikanter ønsker ikke ‘World Engine’ Suzuka vil have ny kontrakt »