Derfor er Shanghais plads usikker

Da FIA for et par dage siden annoncerede næste års kalender var der to løb, der kun var provisoriske. Det indiske og det kinesiske grand prix. Det er erfaringer fra de seneste to løb, der har fået FIA til at kræve forbedringer.

Karun Chandhok i Kina . Copyright Hispania Racing/Motion-Company

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 5/11 2010 klokken 06:11

Kinas Grand Prix, på Shanghai International Circuit, er en af de spændende baner i årets kalender, men efterhånden også en af de ældre ’Tilke-baner’. Derfor skal der ske et par ændringer snarest før løbet har sikret sig den plads i kalenderen, som løbet er blevet tildelt.

Ifølge den tyske magasin ’Auto Motor und Sport’ er der specielt to områder, der skal arbejdes på. Efter de seneste regnvejrsprægede løb i Shanghai står to ting fast.

Kloakeringen på banen skal forbedres, så regnvandet kan komme væk fra banen, og så skal asfalten forbedres, så der ikke længere er store bump flere steder på banen.

Løbet startes bag sikkerhedsbilen i 2009.
Copyright Getty Images/red Bull Racing


En talsmand fra FIA udtaler: ”Shanghai International Circuit homologeringslicens er udløbet, og før en ny licens kan gives af FIA, skal der udføres visse arbejder på banen.”

Kinas Grand Prix er spændende at følge på tv, hvor det altid er underholdende.

På banen derimod kniber det med at få kineserne til at betale for at se løbet, og det betyder blandt andet, ifølge Danmarks førende F1-journalist og fotograf Peter Nygaard, at kineserne kører busser med børn ind for at tribunerne ikke skal se så tomme ud.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Webber kunne være superstjerne Lotus-Renault nu en realitet »