Brasiliens GP – Dagen Derpå

Brasiliens Grand Prix er et løb, der altid byder på et par spændende overraskelser. I dette års løb havde vi en ny mand på pole position, et mesterskab blev afgjort, vi fik en safety car-fase og vild jubel fra et hold. Velkommen til Dagen Derpå.

Brasiliens og FIA's flag . Copyright Lotus Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 9/11 2010 klokken 11:11

Brasiliens Grand Prix plejer at være løbet, hvor kørernes mesterskab bliver afgjort. 2006 vandt Fernando Alonso sit andet VM på denne bane. Kimi Räikkönen snød McLaren med sit mesterskab i 2007. Lewis Hamilton tog mesterskabet fra Felipe Massa i 2008 i sidste sving, selv om Felipe Massa kørte over målstregen som verdensmester.

2009 gik Jenson Buttons største ønske i opfyldelse, og Brawn Grand Prix-eventyret fik skrevet første del af deres finalekapitel på denne bane. I år blev kørernes VM dog ikke afgjort. Mesterskabskampen blev i praksis indskrænket til tre kørere, selv om Lewis Hamilton med 24 point op til Fernando Alonso og 25 point tilbage i mesterskabet at kæmpe om, stadig har en teoretisk chance for mesterskabet.

I stedet blev konstruktørernes mesterskab afgjort med Sebastian Vettel og Mark Webbers 1-2 sejr, og det gjorde Red Bull til tiernes første konstruktørmestre. Der har været fest hos energidrikfirmaet, og var det ikke fordi vi allerede i næste weekend kører i Abu Dhabi, så var festlighederne garanteret stadig i gang.

"Jeg vandt" Brasiliens GP 2009.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Verdensmester Button.
Copyright Brawn GP


Verdensmestre 2009
Copyright Brawn GP


Nu må de vente på at finde ud af om festen skal fortsætte i Abu Dhabi eller om den store sejrsfest rykker fra den røde tyr til den stejlende hingst? Ikke alt denne weekend var dog ren lykke hos energidrikholdet. Forholdet mellem de to kørere bliver ikke bedre. De kan enes, men venner bliver de aldrig som Sebastian Vettel udtalte til medierne i sidste uge.

Red Bull Racings chancer og fremtid

Mark Webber er køreren med den bedste chance for at bringe den ultimative triumf til Red Bull, men Christian Horners udtalelser efter Korea om, at Vettel var Red Bulls kører og udtalelser fra Mark Webber i Brasilien om, at han ikke fik den samme opbakning som Sebastian bragte ’retirement’-spørgsmålet op igen.

Det kunne sætte godt gang i silly season, hvis Mark Webber upåagtet om han vinder VM eller ej, vælger at trække sig fra Red Bull Racing og Formel 1 efter næste weekends grand prix. Red Bull mangler ikke kørere til at overtage sædet, men de to hos søsterholdet Toro Rosso har ikke niveauet endnu til at tage sædet og gøre det til deres eget.

Sebastian Vettel var glad for sejren
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Red Bull tog konstruktørermesterskabet, og det blev fejret med champagnebad
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Eddie Jordan nyder Red Bull sejrsrglæden
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Daniel Ricciardo som er Red Bulls reservekører har muligvis talentet, men ikke erfaringen til at overtage topsædet, og den britiske F3-mester, Red Bull-støttede Jean-Eric Vergne som har domineret det britiske F3-mesterskab og imponeret i World Series by Renault mangler på samme måde erfaringen. Begge kørere skal dog teste for de to Red Bull-hold under ungdomstesten i Abu Dhabi efter sæsonen.

Muligheden er der dog også for, at Mark Webber vælger at fortsætte hos Red Bull Racing, og det er nok stadig den mest sandsynlige mulighed for 2011.

Fredag i Brasilien

Den brasilianske bane i bydelen Interlagos, der lyder det mere mundrette navn’ Autodromo José Carlos Pace’ har i sit nuværende layout været en fast del af Formel 1 siden 1990, hvor Alain Prost vandt første løb for Ferrari. I 1991 og 1993 vandt Ayrton Senna løbet for McLaren, og siden skulle vi helt frem til 2006 før vi igen så en brasiliansk vinder.

Det var da Felipe Massa tog den første af, det der kunne være blevet tre sejre i træk. I 2007 lod han dog Kimi Räikkönen tage føringen sidst i løbet, da det ville bringe VM til Ferrari. 2008 vandt han løbet og tabte VM. Der er ikke den store tradition for brasilianske triumfer på hjemmebanen, og 2010 blev ikke noget godt år for de fire brasilianere.

Til gengæld er der tradition for happenings på hjemmebanen, og specielle hjelmbemalinger har været et ofte brugt udtryksmiddel sammen med kørerdragter. Felipe Massa lignede i år en corporate Ferrari-kører, i mens Rubens Barrichello kørte i sin 300 GP-køredragt og ny hjelmbemaling. Lucas di Grassi havde frisket farverne på sin hjelm op, imens Bruno Senna kørte med en helt ny hjelmbemaling.

Tidligere på året havde han lavet en konkurrence, hvor man skulle designe en hyldestbemaling til afdøde onkel Ayrton, der i år ville være blevet 50 år. Vinderen af konkurrencen blev præsenteret denne weekend, og hjelmbelingen indeholdt farverne fra Ayrton Sennas hjelm.

Bruno Senna med vinderen af Design en Ayrton-hyldestkonkurrencen
Copyright Motion-Company


Bruno Sennas Brasilienhjelm
Copyright Motion-Company


Bruno Senna
Copyright Motion-Company


Bruno Senna havde udover ny hjelmbemaling også fået ny makker hos Hispania Racing. Christian Klien var tilbage i sædet han havde i Singapore, og han havde en hæderlig weekend, når man tager de tekniske problemer med i regnestykket.

Fredag dominerede de to Red Bull Racing-kørere de to frie træninger. Træningerne bød på de sædvanlige smutture af banen, et par tekniske problemer hos Ferrari og så fik vi to afkørsler. Vitaly Petrov satte sin Renault i det hurtige Ferradura-højresving, da bagvingen gav efter. Det smadrede højre side af bilen, men denne gang tog Renault ansvaret for episoden.

Kamui Kobayashi måtte også en tur ude i muren. En punktering sendte ham baglæns ind i muren, men gav kun mindre materielle skader i forhold til Petrovs Renault. Alt i alt var det en rimelig fredag for alle parter, der skulle bruge mest mulig data på motormæssig mindst ydelse, da der var lovet regn lørdag.

Kamui Kobayashi røg af banen i fredagens træning
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Rubens Barrichello bruger hele banen og lidt til hjælp
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Heikki Kovalainen
Copyright Lotus Racing


Lørdag bød på en overraskelse

Lørdag startede i regnvejr. Det er ikke unormalt, at det regner i Brasilien, og de fleste læsere af BMF1 husker nok, hvordan kvalifikationen sidste år måtte udskydes i flere timer på grund af det dårlige vejr. Lørdagens frie træning havde da også sin del af regnen. Den var dog ikke så kraftig, så tiderne var ikke så langsomme, som regn normalt giver.

Robert Kubica snuppede hurtigste tid foran Sebastian Vettel, med Lewis Hamilton og de to Ferrari kørere tæt på. Der var lagt op til en spændende kvalifikation to timer senere.

Det regnede da heller ikke under kvalifikationen, men banen var våd og skulle derfor køres tør. Risikoen for regn var der dog, så kørerne måtte ud og sætte en tid, der var hurtig nok til avancement. Det var ’The Usual Suspects’, der besatte de seks dårligste pladser. Denne gang med Timo Glocks Virgin foran de to Lotus Racere. Adrian Sutil trak det korteste strå og måtte se sin Force India ude efter Q1.

Virgins to racere med Glock foran di Grassi
Copyright Virgin Racing


Michael Schumacher
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Q2 fortsatte og her måtte Jenson Button se sig på duksepladsen efterfulgt af Kamui Kobayashi og Nico Rosberg, der ikke havde kunne følge holdkammeraten Michael Schumacher. Buttons afgang efter Q2 gjorde det ikke nemmere for Jenson Button at bevare sin chance i VM.

Q3 bød på den store overraskelse. Det havde ikke regnet under kvalifikationen, så det var en optørrende bane, der blev kørt på. Robert Kubica var den første mand, der satsede på slicks dæk, men sving 12 var ikke lige til tørvejrsdækkene i første omgang. Flere kørere oplevede dette, men det rørte ikke Nico Hulkenberg, der i sin Williams var klar til at overraske.

Tiderne faldt hver gang en bil kørte over målstregen, men allerede da Nico Hulkenberg kørte over målstregen på sin næstsidste omgang var han i pole position. Den forbedrede han på sin sidste omgang, da han kørte næsten et sekund hurtigere end sin tidligere omgang og gjorde afstanden til Sebastian Vettel på plads 2 til over et sekund.

Du tog pole fra mig med så meget
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Nico Hulkenberg tog Williams' første pole siden Europas GP 2005
Copyright Williams F1


En meget glad Nico Hulkenberg
Copyright Williams F1


En Williams på pole, og så Nico Hulkenberg der kørte på banen for første gang. Normalt er topkørerne nogle crybabies, når de ikke har taget pole, men denne gang var der smil over hele femøren. Det var Williams’ første pole siden Europas GP 2005, og den blev fejret som var det en sejr. Ironisk nok var det på denne bane, at Williams sidst vandt et Grand Prix, da Juan Pablo Montoya tog sejren i sit sidste løb for det britiske team tilbage i 2004.

Ingen havde forventet at se Nico Hulkenberg på pole, og der var da heller ikke mange som regnede med, at han kunne forsvare den i løbet. Det kunne han da heller ikke, men det ændrede ikke ved, at han kørte pole position hjem en omgang før hans hurtigste tid.

Nick Heidfeld tog pole for Williams på Nurburgring i 2005
Copyright Williams F1


Jubel hos Williams mekanikerne
Copyright Williams F1


Pole Position blev fejret som en hel sejr
Copyright Williams F1


Gran Premio de Brasil 2010

Der gik kun få hundrede meter før Nico Hulkenbergs pole position var omsat til plads to og ganske få sving før andenpladsen var omsat til plads tre, da Mark Webber gik forbi. Få omgange senere smuttede Fernando Alonso forbi imens Lewis Hamilton måtte kæmpe for at komme forbi. Det betød, at Red Bull-drengene stak af i front og Alonso forsøgte at holde stand. Nico Hulkenberg endte med at slutte løbet på ottendepladsen.

Michael Schumacher gjorde det godt, og er blomstret op i sidste par løb. Det skyldes ikke, at Skomageren forfordeles i forhold til Nico Rosberg, der startede fra plads 13. Ifølge Mercedes teamchef Ross Brawn skyldes fremgangen, at man nu har lært W01-chassiset ordentligt at kende. Da sikkerhedsbilen kom på banen efter Liuzzis uheld blev det til et ekstra pitstop til begge Mercedes-kørere.

Starten på Brasiliens GP
Copyright Williams F1


Williams' Hulk forsvarer sin 3. plads mod Alonso og Hamilton
Copyright Bridgestone Motorsportmedia


Hamilton går inden om Hulkenberg
Copyright Williams F1


Michael Schumacher kom på banen først, men lod senere Nico Rosberg passere ham. Ifølge Michael fordi Nico Rosberg bedre kunne kæmpe med Jenson Button om femtepladsen i løbet. I virkeligheden var det nok mere for at beskytte Nico Rosbergs syvendeplads i kørernes mesterskab. De ekstra point gjorde afstanden til Robert Kubica på plads otte i VM til fire.

Løbet startede spændende med gode dueller. Nico Hulkenbergs Williams befandt sig et sted, hvor den ikke hørte til, og det skabte et mindre tog efter ham. Trulli-Train ville vi have kaldt det sidste år,men i år sidder Jarno i en Lotus, og sluttede i den sidste halvdel af feltet.

Hvordan løbet blev afviklet kan du læse om i vores løbsreferat, som du kan finde et link til ude til højre.

Red Bulls 1-2 sejr sikrede Red Bull Racing dette års konstruktørmesterskab. Sidste år tabte man begge titler til Jenson Button og Brawn Grand Prix. Denne gang har man taget holdenes titel, og man har absolut en mulighed for at tage den anden titel. Hvis bare matematikken havde været med Red Bull.

Sebastian 'den røde tyr' Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Jubel hos Red Bull
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Red Bull konstruktørmestre sejrsfoto
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Fernando Alonso vinder VM med en andenplads uanset om Mark Webber vinder løbet. Hvis Sebastian Vettel går efter VM, så ser det endnu sværere udi at forhindre Alonso i at tage titlen. Red Bull teamchef Christian Horner afviser dog direkte teamordrer, men udtalte i BBC Post Race-show, at hans kørere ville gøre det bedste de kunne for at sikre det bedst mulige resultat til holdet.

Hot og Not-listen

Jeg afslutter denne Dagen Derpå med den obligariske Hot og Not-liste. Som altid er det en subjektiv vurdering, og er du ikke enig, så er du meget velkommen til at bringe din personlige Hot/Not-liste i kommentar-feltet under denne nyhed.

Lad os starte med de tre Hotte

1. Sebastian Vettel – For at dominere løbet og bevare sin plads i VM

2. Nico Hulkenberg – For sin pole position i en bil, der ikke var det. At pole var hjemme en omgang før den hurtigste tid blev kørt, og for at bringe et nyt navn forrest på gridden. Vejret havde sin betydning i resultatet, men det ændrer ikke ved at banen var svær at køre på.

3. Michael Schumacher – For at have fået mere styr på Mercedes-raceren og nu begynde at ligne den kører vi kender fra tidligere.

Og så sagde Mark, at han ville vinde igen.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Nej det sagde han bare ikke
Copyright Sauber Motorsport


De brasilianske fans hylder Red Bull Racing
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Vi fortsætter med de tre Notte

1. De brasilianske kørere – Bruno Senna og Lucas di Grassi er undskyldt for deres resultater, men Felipe Massa og Rubens Barrichello fik alt for lidt ud af deres biler.

2. Force India og Scuderia Toro Rosso – For at være faldet ud af udviklingskapløbet i midtfeltet

3. Kriminaliteten udenfor banen. En dag koster det menneskeliv, og specielt hos mekanikerne, der ikke bliver kørt fra banen af specialuddannede politifolk med speciale i undvigemanøvrer.

De brasiianske kørere med Rubens Barrichellos to drenge under kørerparaden
Copyright Motion-Company


Virgin præsenterede Bombril som sponsor i Brasilien
Copyright Virgin Racing


Kamui Kobayashi tester Sauber C30-betamodellen
Copyright Sauber Motorsport


I denne weekend afgøres kørernes VM i Abu Dhabi. BMF1 vil være klar til at dække begivenhederne, og er mandag næste uge klar med årets sidste Dagen Derpå.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull snupper konstruktørmesterskabet Pastor Maldonado snupper en dobbelttest »