På den lille snævre bane i Monaco er downforce alfa og omega. Der er ikke nogen rigtige langsider på banen, og derfor har kørerne bedt om at DRS ikke blev brugt, da effekten vil være minimal, men risikoen maximal.
Med FIA med teknisk ansvarlig Charlie Whiting i front ønsker ikke at lave en ændring til reglementet. Det har fået Rubens Barrichello til at udtrykke sig vredt overfor den manglende vilje til at lytte til kørerne.
I avisen ’Daily Express’ udtalte brasilianeren for få dage siden:
”Det er forkert. Jeg ville elske at folkene i toppen sad i en bil, og prøve at køre igennem tunnelen i Monaco med DRS åben.”
Turen fra tunnellen ned til Nouvelle-chikanen kan blive livsfarlig, hvis DRS svigter. Noget som Michael Schumacher har døjet med i flere kvalifikationer.
Copyright Renault F1
”De venter på, at der sker noget slemt. Og når det sker, så vil de bare sige: ’oh, næste år vil vi ikke bruge det i Monaco’.”
Den værste ulykke i Monaco i nyere tid var Karl Wendlinger, der endte i koma i sin Sauber tilbage i 1994. En ulykke, der indirekte endte med at koste den østrigske kører sin F1-karriere.