Løbets gridpiger linet op foran et Force India motorhome Copyright Force India
Den flotte baggrund med bjergene og den nærliggende by Montmelo er tydeligt at se på dette billede Copyright Force India
Fredag – 1. og 2. frie træning
Det var ikke de helt store overraskelser vi blev præsenteret for ved de to første træninger på den catalanske bane. Den største overraskelse under 1. frie træning må være, at Sergio Pérez satte 5. bedste tid. Det siger dog ikke så meget, da tiderne ikke var i den helt hurtige ende af skalaen.
2. frie træning var stort set lige så begivenhedsløs som 1. Mark Webber var igen hurtigst.
Lørdag – 3. frie træning og kvalifikation
I modsætningen til 1. og 2. frie træning skete der lidt mere i 3. frie. Her gik det nemlig galt for Nick Heidfelds Renault racer, som brød i brand på grund af udstødningsproblemer. Det betød midlertidigt at tyskeren ikke kunne deltage i kvalifikationen og måtte starte fra P24 ved søndagens løb (meget mere om det senere).
Fighten mellem de to Red Bull kørere stoppede dog ikke, og i 3. frie træning satte Vettel hurtigste tid foran Webber. Australieren slog dog igen ved kvalifikationen, hvor han tog pole foran sin dominerende holdkammerart. Kvalifikationens sorte får blev denne gang Maldonado med P9.
Søndag - løbet
Narain Karthikeyan Copyright Motion-Company
Hvis man ønskede spænding (og hvem gør ikke det når man snakker Formel 1) var Spaniens GP uden tvivl garant for det. Lige fra start var der omrokeringer fra startgridden. Som trold af æske stormede Alonso forbi både Hamilton, Vettel og Webber, og lagde sig i spidsen fra start af. En næsten endnu flottere start blev leveret af feltets bagerste mand nemlig Nick Heidheld, der tog 7 andre på første lap. Knap så godt gik det Jenson Button, som måtte se sig selv sejle ned gennem feltet til en 10. plads.
Alonso fører Vettel og Hamilton an Copyright Ferrari Media
Alonso tager starten Copyright Pirelli
Spaniens GP blev et GP i overhalingernes og omrokeringernes tegn. Både Alonso, Hamilton og naturligvis løbets vinder Vettel nåede at tage føringen under de i alt 66 laps, og Nick Heidfeld, der på grund af et uheld ved slutningen af 3. frie træning måtte starte bagerst på gridden, formåede alligevel at slutte på en meget tilfredsstillende 8. plads.
Lige netop denne præstation er efterfølgende blevet skudt ned af mange, da meget af æren for Heidfelds fremfærd, må tilskrives Pirelli. Uheldet var nemlig årsag til, at Heidfelds Renaultracer ikke nåede at blive klar til kvalifikationen senere på lørdagen, og han havde derfor helt friske dæk til løbet. Det er derfor ikke helt forkert at spekulere i, om træningerne i realiteten er døde, når nu de mindre hold i princippet ”bare” kan lade være med at køre, så de har friske dæk til om søndagen. Fremtiden må vise, om nye regler bliver nødvendige i dette spørgsmål. Der har været rigtig meget snak frem og tilbage om hvorvidt Pirelli er gode nok, og personligt er jeg snart træt af al polemikken, selvom jeg sagtens kan følge den. Så I får altså ikke mere dæk snak fra mig af i denne omgang!
Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing
En af de kørere, som nok ikke jublede så meget i søndags må være Mark Webber. Han havde ellers alle chancer for endnu engang at kunne skrive Spaniens GP på listen over baner han har vundet på, da han startede pole. Alligevel måtte han endnu engang se sig slået af sin holdkammerat samt de to McLaren kørere.
Årets spanske vinderbillede Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Endnu engang var der polemik omkring Red Bulls KERS – eller mangel på samme. Inden søndagens løb var der endnu engang usikkerhed om hvorvidt Vettel ville starte med eller uden KERS. Det fik vi dog forholdsvist hurtigt at se at han havde, men den er åbenbart stadig ikke helt på plads. Mod slutningen af løbet fik han nemlig af vide over holdradioen, at han ikke måtte bruge al KERS kræften. Om Red Bull nogensinde får styr på deres KERS er et godt spørgsmål, men det ser ikke ud til at den er specielt savnet, for Vettel kan i hvert fald godt vinde GP’er uden…
Det blev også GP’et for de hurtige. Det er ikke sket mange gange før, at de 4 første kørere var en omgang hurtigere end resten af feltet.
Fernando Alonso fik forlænget sin kontrakt hos Ferrari Copyright Ferrari Media
På trods af det ikke helt tilfredsstillende resultat efter søndagens løb, var det ikke en helt skidt weekend for den iltre spanier Fernando Alonso. Han kunne nemlig skrive kontrakt med Ferrari frem til 2016. Ikke en helt dum deal må man sige.
Vi har kun lige afsluttet Spaniens GP, før vi inden længe rykker til Monaco i den kommende weekend, og som modegal pige må jeg indrømme, at lige netop Monaco er et af de GP’er jeg ser mest frem til, og jeg forstår da heller ikke, hvorfor jeg endnu ikke har modtaget flybillet og indbydelser til diverse fester (foruden træninger, kval og løb naturligvis!) i posten. Jeg venter stadig…!
Nok om det, det er jo Spaniens GP der skal tages under kyndig undersøgelse her, så til slut vil jeg lige give mine helt egne og meget subjektive holdning tilkende.
Jenson og Lewis entrerer podiet Copyright McLaren Media
Hot top 3
1. To Mclaren kørere på podiet
2. Starten – det var rart endelig at se en anden end en Red Bull racer i front
3. Kobayashi sluttede som 10’er. Han er sgu en underholdende fætter
Vinderglæde på det spanske podie Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Not top 3
1. At det ikke var en McLaren kører, som stod øverst på podiet
2. At Vettel igen igen igen igen vandt et GP
3. At man åbenbart kan lade være at køre træning, og alligevel slutte i top 10.