Monacos GP: Sejr til Vettel

Fyrstendømmet Monaco lagde denne weekend asfalt til et Formel 1-løb, der ofte er blevet kritiseret for at være kedeligt. Det blev det på ingen måde. Følg her de dramatiske begivenheder, som de udspillede sig under løbet.

Vettel er suveræn i øjeblikket . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 29/5 2011 klokken 13:05

De var der alle sammen, de rige, de smukke, de kendte, dem som gerne vil være det, kendte fodboldspillere, Hollywood-skuespillere, osv – som en gammel ost tiltrækker fluer. Kort sagt, alt var, som det plejer at være.

Velkommen til det legendariske Formel 1-grand prix i Monaco.

En bid af Monaco. Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Al sund fornuft taler imod et Formel 1-grand prix her, men ikke desto mindre har der været afholdt motorløb i Monacos snævre gader siden d. 14. april 1929, hvor Bugatti sejrede med William Grover-Williams bag rattet.

Det første officielle Formel 1-grand prix i Monaco blev afholdt i 1950, hvor højeste hastighed blev målt til 143 km/t, men på det område er der sket meget siden. Således er højeste hastighed nu 289 km/t målt ved udgangen af den lange tunnel.

For god ordens skyld er her lidt mere statistik til regnearket:

Antal omgange: 78
Banelængde: 3,340 km
Løbsdistance: 260,520 km
Omgangsrekord: 1:14.439 sat af Michael Schumacher i 2004
Sidste års vinder: Mark Webber

Gårsdagens kvalifikation sluttede dramatisk, da Sauber-kørere Sergio Perez forulykkede i chikanen efter tunnelen, og sygehuset valgte at lade mexicaneren blive på hospitalet for yderligere observation. Køreren pådrog sig bl.a. en lettere hjernerystelse efter mødet med den ellers velpolstrede væg for enden af chikanen.

I forreste startrække til dagens grand prix fandt vi Sebastian Vettel, herefter Jenson Button, Mark Webber, Fernando Alonso og Michael Schumacher. Lewis Hamilton er blevet tildelt en 2-pladsers placeringstraf efter at have skåret en chikane lidt for kreativt. Briten starter herefter på P9.

Følg løbet herunder, som vi dækkede LIVE:

13:55 De forreste biler kører alle på superbløde dæk.
13:59 Bilerne starter og venter på at køre formationsomgangen
14:00 Formationsomgangen starter
14.04 Samtlige biler gennemfører og kører ind i deres gridpositioner

1/78
Lamperne slukkes og starten er gået og Vettel holder sin førsteplads. Han følges af Button, mens Alonso skyder frem foran Webber og indtager P3.

En start foreløbig uden kollisioner.

Vettel har nu øget 2,4 sekunder fra Button. Han bliver utvilsomt svær at hente.

2/78

Schumacher falder tilbage til P10 men overhaler kort efter Hamilton i hårnålen.

Hamilton klager over dækproblemer. Er han punkteret?

3/78
Vettel øger med 3,7 sekund til Button.

Flot start af Rosberg, som har vundet to pladser og ligger på P5.

5/78
Det rapporteres fra McLarens garage, at Hamilton ikke har dækproblemer alligevel efter en kontakt med Schumacher. Briten presser nu den foran kørende Schumacher. Afstanden er kun 0,4 sekund.

8/78
Hamilton presser nærmest frustreret på Schumacher, men den erfarne tysker er ikke just en mand, der kan stresses på denne bane.

David Coulthard udtaler på BBC, at Hamiltons eneste chance er en 2-stop strategi.

9/78
Schmacher klager over slidte fordæk og sekunder efter overhaler Hamilton i Sct. Devote. Imponerende kørsel af den gul-hjelmede brite. Det er dog tydeligt, at Schumachers dæk ikke har det godt længere.

11/78
Alonso sætter hurtigste omgangstid med 1:19.262 og ligger kun 1,6 sekund efter Buttons McLaren-racer og nærmer sig.

12/78
Schumacher har vitterligt problemer med sine dæk, og bliver nu presset af di Resta i Force India.

Michael Schumacher startede som nr. 4, men måtte senere udgå med store problemer. Copyright Pirelli.

13/78
Barrichello, i Williams, passerer Schumacher og tyskeren kører nu i pit, hvor han får en ny næse og nye dæk. Han kører ud på en P21.

14/78
Massa forsøger at passere Rosberg, og der er kontakt imellem de to biler. Ferrari-garagen gør klar. Har der været kontakt imellem de to? Tilsyneladende røg der noget af Massa frontvinge.

Massa overhaler Rosberg og ligger nu på P5.

16/78
Button kører i pit, hvor han får superbløde dæk på og kører ud på P4.

17/78
Vettel i pit. Der er problemer med højre forhjul og tyskeren forsinkes voldsomt.

Webber kører i pit, og han forsinkes ligeså voldsomt. Hvad sker der hos Red Bull, som ellers er kendt for deres ultra hurtige pitstop?

Alonso kører i pit.

18/78
Alonso i pit og kører ud på på P3 bag en hårdt kæmpende Vettel. Button fører nu og kører hurtigste tid i 1:18.091.

21/78
Hamilton er over det hele i Petrovs bakspejl i kampen om P6.

23/78
Timo Glock klokker i det i chikanen efter tunnelen, og de bagved kørende teamkammerater, Schumacher og Rosberg, er ved at køre op i hinanden.

Hamilton i pit, men mekanikerne er ikke klar. Et langt stop på 9,6 sekund. Briten kører ud på en utilfredsstillende P15, umiddelbart efter Webber.

24/78
Det samme er ved at ske på omgangen efter, da Rosberg passerer Glock. Sidstnævnte må søge genvej igennem chikanen.

25/78
Trulli, i Lotus, kører i pit og kommer kort efter ud på P18.

Uelegant kontakt imellem di Resta, Sauber, og Buemi i Toro Rosso. Situationen efterforskes af stewards.

Stillingen er nu: Button, Vettel, Alonso, Petrov, Barrichello, Kobayashi, Sutil, Heidfeld, Buemi, Webber, Massa, Hamilton, Maldonado, Alguersuari, Rosberg, Schumacher, di Resta, Trulli, Kovalainen, d'Ambrosio, Glock, Liuzzi og Karthikeyan.

29/78
Petrov kører i pit og har også et langt stop på 7 sekunder. Russeren kører ud på P13.

Fernando Alonso havde en ganske god dag på kontoret. Copyright Ferrari Media

Schumacher overhaler Rosberg i hårnålen og ligger nu på P14 med fem biler foran, som endnu ikke har haft et pitstop.

30/78

Det oplyses at di Resta har fået en gennemkørselsstraf for kontakten tidligere med Buemis Toro Rosso.

33/78
Hamilton kæmper stadig med at komme forbi Massa, dog uden held.

Glocks Virgin-racer stopper med sammenbrudt baghjulsophæng. Første kører der udgår i årets løb i Monaco.

Button i pit. En tydelig trestops-strategi hos McLaren. Briten kører ud på de bløde dæk.

35/78
Hamilton skubber til Massa i hårnålen, og splinter fra Ferrarien og McLaren står om ørerne på kørerne. Kort efter udgår Massa i chikanen efter tunnelen pga. skaderne fra sammenstødet med Hamilton, der i øvrigt ikke kom forbi brasilianeren.

Replays viser, at Hamilton presser Massa i tunnelen, hvorefter bilen skrider ud og ender samme sted som Perez gjorde i går.

Stor dramatik. Vil stewards dømme Hamilton ude? Hamilton mener, at Massa lukkede af for ham med vilje, men sådan så det nu ikke ud i replays. Interessant at høre stewards mening. I dag er Allan McNish drivers steward.

36/78
Schumacher udgår i pitlane.

Safety car deployed...

38/78
Stor dramatik indtil nu, og vi repeterer lige stillingen, imens bilerne kører efter safety car: Vettel, Button, Alonso, Sutil, Kobayashi, Webber, Hamilton, Maldonado, Petrov, Heidfeld, Buemi, Barrichello, Alguersuari, Trulli, Rosberg, Kovalainen, d'Ambrosio, di Resta, Liuzzi og Karthikeyan.

40/78
Safetycar kører ind og løbet er givet frit igen. Vettel i spids mens Massa står med kortlagte arme i garagen og ser mellemfornøjet ud.

42/78
Hamilton presser Webber i kampen om P6. Vettel får samtidig at vide, at han skal holde sine dæk i mindst 10 omgange.

43/78
Så kom det forventede: Drive-through straf til Hamilton for kamikazeangrebet på Massa.

44/78
Hamilton kører ud på P9, præcis samme position, som han startede på.

45/78
Vettel fører med 1 sekund foran Button, der har 2 stop mod Vettels ene stop. Alonso kører sit eget løb 6 sekunder bagude på en P3.

46/78
Di Resta skubber til en Virgin-racer i den snart berømte hårnål, og et eller andet flagrer foran på næsen.

Jenson Button. Copyright McLaren Media

47/78
Button får at vide, at han bliver nødt til at passere Vettel på banen, hvis han vil vinde løbet. Deres 3-stop strategi ser ikke ud til at fungere pga. safetycar-perioden.

48/78
Button i pit og kører ud på bløde dæk. Han indtager en P3 efter Alonso og Vettel.

50/78
Red Bulls mekanikere styrter ud af garagen... og går stille og roligt tilbage igen.

Hamilton i pit og ude igen på P9.

På BBC advarer Martin Brundle om, at man lige skal holde øje med Alonso, og det kan der være fornuft i, hvis Vettel tvinges til at stoppe igen.

53/78
Button kører hurtigste omgang med 1:17.478 og har dermed taget 2 sekunder på Vettel. Alonso ligger kun 3,2 sekunder efter tyskeren og Button 10,4 sekunder efter på P3.

Enten har Red Bull resigneret eller også forsøger de at få Vettel i land uden flere stop. Lykkes det, vil det i sandhed være en præstation.

Alt kan ske i dette løb.

55/78
Maldonado og Rosberg i pit.

56/78
Webber i pit og kører ud på bløde dæk på P7.

57/78
Alonso er nu kun 1 sekund efter Vettel, der kører på meget slidte dæk.

58/78
Nu kun 0,7 sekund imellem Vettel og Alonso.

Imens forsvarer Maldonado, i Williams, flot sin P8 fra Hamilton.

Der er meget stille i Red Bulls garage.

59/78
På BBC udtaler Coulthard, at 60 omgange på et sæt dæk vil være intet mindre end utroligt, hvis det lykkes for Vettel.

60/78
Button nærmer sig de to forreste, og er nu kun 2,6 sekunder efter Alonso, der til gengæld har svært ved at komme forbi Vettel.

Vettel har nu kørt på sine dæk siden 16. omgang. Utroligt.

63/78
Button er nu kommer op til de to forreste. Der er hele 53 sekunder ned til P4.

Vitaly Petrov havde en slem ulykke, men slap heldigvis med skrækken. Copyright Lotus Renault GP

Foruden at finde et hul i Vettels forsvar skal Alonso nu også holde øje med sine spejle, hvor Button er over det hele.

65/78
Vettel holder stand, hvilket han kan takke Circuit di Monaco for, da det er næsten umuligt at overhale på denne bane.

66/78
Et blik bagud viser en typisk og dermed spektakulær japansk overhaling, og Kobayashi ligger nu på P4 fulgt at den passerede Sutil.

Imens presser Alonso den forankørende Vettel meget hårdt.

68/78
10 omgange tilbage. Webber overhaler Sutil og ligger nu på P5.

69/78
Alonso kæmper med slidte dæk og må skære en chikane.

Voldsomt uheld da Petrov rammer barrieren og Safetycar kommer ud. Umiddelbart en foræring til Vettel, som trods situationens alvor må smile i sin hjelm.

Alonso kører i pit.

Alguersuari var involveret i sammenstødet og udgår.

70/78
Sutil og Barrichello kører i pit.

Hamilton er tilsyneladende ramt og kører med en ødelagt bagvinge.

71/78
Der er nu ambulance på banen. Den er til Petrov.

72/78
Rødt flag. Alle biler skal parkere i startpositionerne, som de er placerede nu.

Tiden er sat i stå og løbet skal genstartes bag safetycar.

Alt er dermed spillet i hænderne på Vettel, og meget skal gå galt, hvis ikke Red Bull tager det sidste stik.

McLarens mekanikere roder med Hamiltons bagvinge, som ikke må skiftes men gerne vrides og skrues på. Ingen brug af computer til denne del.

Petrovs Lotus Renault-racer bliver trukket væk ved håndkraft.

Det meddeles uofficielt, at Petrov kan kommunikere og er ved bevidsthed. God nyhed i en dramatisk weekend.

Renault oplyser, at Petrov klagede over smerter og derfor ikke ville kravle ud af bilen ved egen hjælp. Fornuftig russer.

Mens en McLaren-mekaniker slæber afsted med en 250.000 kroners frontvinge til Hamilton, oplyses det, at løbet genstartes kl. 16:04.

På BBC oplyses det, at Petrov faktisk var kortvarigt bevidstløs, men hurtigt kom til bevidsthed igen.

Proceduren er nu, at samtlige biler skal køre bag safetycar i en omgang, hvorefter løbet gives fri.

Vettel får følgende meddelse i radioen: "After the restart, there is a good chance the safety car will come in that lap. The next time you cross the start/finish line, you are on your own."

Renaults teamchef, Eric Boullier oplyser til BBC, at Petrov har beskadiget sine ben, men tilsyneladende uden brækkede lemmer. Russeren er nu på hospitalet til check.

Sutil, der var årsag til hele miseren, starter nu på P8.

1 minut til genstart.

73/78
Safetycar er startet og bilerne kører efter som beskidte perler på en snor.

74/78
Safetycar kører ind og løbet er er givet frit til de sidste hidsige jagter.

Alonso ligger lige i Vettels bagvinge.

Kamui Kobayashi kunne glæde sig over en 5. plads. Copyright Sauber Motorsport

75/78
Hamilton påkører Maldonado. Endnu en straf til den agressivt kørende brite? Han efterforskes endnu engang af stewards.

Allerede grønt flag igen, og jagten kan genoptages.

76/78
Kobayashi holder stadig sin P4 med en Webber kun 0,3 sekund efter.

Med friske dæk burde Vettel holde sin førsteplads.

77/78
Alonso kører hurtigste omgang med 1:16.931.

78/78
Sidste omgang og Webber passerer Kobayashi.

Vettel burde holde spidsen fra en hårdt kæmpende Alonso, og det gør han også, da han passerer målflaget med spanieren kun 1,1 sekund efter. Button kører ind som nr. 3.

Webber kører ind som nr. 4 og satte samtidig hurtigste omgang med 1:16.234. Herefter følger Kobayashi, Hamilton (hvis ikke han straffes endnu engang efter påkørslen af Maldonado), Sutil, Heidfeld, Barrichello (første points i sæsonen) og Buemi på P10.

Slut på et aldeles forrygende grand prix i Monaco, der utvivlsomt vil gå over i motorsportshistorien som et af de mest spændende i det lille fyrstendømme.

Følg med her på BMF1, efterhånden som vi opdaterer eftermiddagens dramatiske begivenheder.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: Før løbet Monacos GP: Dagen derpå »