Monacos GP: Dagen derpå

Monaco er et løb, der deler vandene. Nogen elsker det, andre ser det helst ude af Formel 1 kalenderen...

. Copyright Daimler-Benz

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 30/5 2011 klokken 10:05

men med et Monaco GP med fejl i pitten, gule og røde flag, kamp til (og over) stregen og endda overhalinger, ser dette års løb i fyrstedømmet – i hvert fald på papiret - ud til at kunne for skeptikerne omvendt. Det er dog kun på papiret lyder det til.

Det de fleste Monaco ”hadere” har af indvendinger til gårsdagens løb, er episoden efter det store uheld på 69. omgang, hvor løbet under rødt flag blev sat på stand by, og hvor de tilbageværende hold fik lov at skifte dæk og ødelagte reservedele. Kritikken går på, at det er usportsligt, og ja, der må jeg give dem ret. Om resultatet havde været anderledes vil vi aldrig komme til at finde ud af, men det kunne lige så vel have sluttet med det samme resultat. Mest usikkert i det spørgsmål må være om Hamilton havde kørt i mål til samme slutplacering med hans ødelagte bagvinge.

Mere om løbet senere. Først skal vi lige have en kigger på de andre dages begivenheder.

Torsdag: 1. og 2. frie træning.

Som traditionen i Monaco foreskriver, så afvikles 1. og 2. frie træning ikke om fredagen, men om torsdag, så der kan socialiseres, promoveres og blive skrevet kontrakter om fredagen. Ud over det var der ikke mange elementer i de to første træninger, som adskilte sig synderligt meget fra de foregående løbs weekender. Efter 1. frie træning lagde Vettel sig i front, efterfulgt af Alonso, Rosberg som 3’er, Massa som 4. hurtigste og de to McLaren kørere med henholdsvis 6. og 7. bedste tid. Som det nærmest hører sig til i Monaco, fik vi også et par uheld at se, leveret af selveste Formel 1 legenden Schumacher, og HRT køreren Liuzzi. Altså ikke de helt store overraskelser under denne første træning i Monaco, andet end at vi endelig så Ferrari blande sig for alvor i toppen.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Det var også hvad vi blev gjort opmærksomme på under 2. frie træning, her var det nemlig den iltre, spanske Ferrari kørere Alonso, som snuppede den hurtigste tid. Der blev rykket lidt om i, hvem der kunne levere de bedste tider under denne 2. træning, og resultatet for de 10 hurtigste kom derved til at se ud på følgende måde: Alonso, Hamilton, Rosberg, Button, Vettel, Massa, Schumacher, Webber, Sutil, Heidfeld.

Fredag:
hvile/fest/promovering/glamour/modeshow/socialiserings-dag


Jenson og Lewis Copyright McLaren Media

Så på den anden side Copyright Daimler-Benz

Fyrst Albert af Monaco Copyright Pirelli

Reservekører Pedro de la Rosa foran McLaren MP 4-12c Copyright McLaren Media

Nico Rosberg Copyright Daimler-Benz

Ikke så meget mere om denne dag (det er der sikkert mange der er glade for), for som man har kunnet læse her på siden, så har jeg allerede været omkring denne både elskede (af mig) og hadede dag i Formel 1 kalenderen. Jeg henviser blot til klummen ”Monaco og mode”, hvis man skulle have lyst til at vide mere.

Lørdag: 3. frie træning og kvalifikation

Så kom vi tilbage til normalen igen, da 3. fire træning og kvalen som altid bliver kørt om lørdagen. Igen viste Ferrari klør (eller hove er det vel egentlig), da Alonso igen satte hurtigste tid, og blev samtidig den første i denne weekend, til at sætte en tid under 1.15. Endnu engang i denne weekend så vi to uheld under en træning, og lige som under 1. frie var det en HRT og en Mercedes kører, der var leveringsdygtige. Liuzzi og denne gang Rosberg.

Sebastien Vettel i Pirellis "gummibåd" Copyright Pirelli

Det virker til at Vettel enten har nogle højere magter til at holde hånden over sig til kvalifikationerne, eller også smører han et vidst hul med salsa og jalapenos, for den 23 årige tysker bliver som en anden duracell kanin ved og ved og ved med at køre sindssyge tider hjem til allersidst, og dermed tage pole position. Hatten af for ham – han er da uden tvivl et lysende talent – men jeg må snart indlægges på den lukkede, hvis der ikke snart er nogen, der bryder hans statistik!

Vettels specielle Monaco-hjelm Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Nå, men det er faktisk ikke det, der fik flest af mine følelser frem under denne kvalifikation. Det var i stedet det nu meget omdiskuterede uheld, hvor Saubers mexicanske kører Perez endte med en tur på hospitalet i stedet for en tur på start gridden. Heldigvis var det ikke så slemt som det ellers i lang tid så ud til. Perez slap fra uheldet med et forslået lår og en hjernerystelse. Tak gud eller hvem der nu sidder deroppe!

Søndag: Løbet

Så er vi tilbage der hvor vi startede denne udgave af ”Dagen derpå”, nemlig der hvor det hele afgøres: Løbet!
Det blev et løb præget af uheld og efterfølgende gule og røde flag, safetycar og ligefrem stand by af løbet. Til manges (inklusiv undertegnedes) store ærgrelse.

Et andet af weekendens omdiskuterede emner er overskridelsen af 2 timers reglen. Eftersom at der blev flaget med rødt pga. uheldet, hvor endnu en kører – denne gang Petrov – måtte kørers på hospitalet, blev tiden sat i stå, og uret begyndte altså først at tikke igen, da løbet blev sat fri. Ergo er der, så vidt jeg kan se, ikke sket nogen overtrædelse af 2 timers reglen.

Alt dette til trods synes jeg personligt at dette års Monaco GP var et af de mere spændende GP’er på den klassiske bybane i lange tider. Monaco er kendt for stort set ikke at have nogen overhalinger, men det blev der lavet om på i år, ikke mindst på grund af DRS. Det så en overgang også ud til, at enten Button eller Alonso kunne tage sejren fra Vettel, især efter et utrolig dårligt pitstop fra Red Bulls side. Det blev dog ikke tilfældet, hvilket muligvis godt kan tilegnes det før omtalte stop af løbet, hvor alle fik lov til at skifte dæk.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Lewis Hamilton skriver autografer Copyright McLaren Media

En der nok ikke var særlig tilfreds efter dette års løb i Monaco var Lewis Hamilton. Efter en uheldig kvalifikation og efterfølgende straf på 2 pladser, startede briten og den tidligere verdensmester fra P9, og efter et løb der også var præget af advarsler og straf, sluttede han som 6’er. Ikke så dårligt, udgangspunktet taget i betragtning, men stadig ikke hvad man kunne have forventet af ham. I hvert fald ikke hvad jeg havde forventet!

Monacos løb sluttede altså med følgende personer i top ti: Vettel, Alonso, Button, Webber, Kobayashi, Hamilton, Sutil, Heidfeld, Barrichello og Buemi .

Vanen tro kommer her min egen, subjektive hot og not top 3 over weekenden i Monaco:

Hot top 3:

1. Monaco – nu med overhalinger
2. Kobayashi slutter som 5’er
3. At Ferrari nu også rigtigt er kommet med i kampen om verdensmesterskabet, sammen med Red Bull og McLaren

Not top 3:

1. Perez’ og Petrovs uheld. God bedring til dem begge
2. At Hamilton ikke når at få sat en god nok tid i Q3, og efterfølgende straffes for at have skåret et hjørne, og må derfor starte fra P9.
3. At Vettel endnu engang tager pole, og at han endnu engang vinder et løb

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: Sejr til Vettel En meget bitter mand »