Europas GP. Løbet LIVE. Vettel vinder

Sebastian Vettel og Red Bull vinder suverænt i Valensia, efter hårdt pres fra Alonso og Ferrari gennem det meste af løbet, trak tyskeren seriøst fra i slut fasen og sikrede sig således endnu en sejr. Alonso nummer to og Webber nummer tre.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/6 2011 klokken 13:06

Bybanen i Valencia skal ligge asfalt til weekendens Formel 1 Grand Prix, en bane der generelt har været udskældt for manglende overhalingsmuligheder , men som mange håber på at DRS kan være med tilmat gøre lidt mere spændende.

Med den suverænt førende Sebastian Vettel i pole, kunne det ligne endnu et Red Bull løb, men kanon starter Alonso på startposition 4, lige bag ved Webber, kan meget ske i starten og det har stor betydning for løbet.

Nick Heidfeld og Sebastian Sutil starter begge på hårde dæk, som de eneste i top ti, hvilket kan give dem en strategisk fordel og måske betyde at de kan gå hen og overraske positivt.

Klokken 14 går starten og Europas Formel 1 Grand Prix vil være i gang.

Bilerne bliver linet op på gridden og de smukke spanske gridpiger sikre at vi ved hvem der holder på hvilke startpositioner.

Vettel-fingeren var fremme igen da han sikrede sig endnu en pole Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Ren Red Bull front, men holder den.
Alonso er en stærk starter, hvilket Webber ikke er, men kan de holde Hamilton bag sig?

Opvarmnings omgang Feltet er ude på opvarmningsomgangen, hvilket selvsagt betyder at vi nu er meget tæt på starten. Alle kom af sted.

Vi ser nu, at alle I top 10 er på bløde dæk, hvilket betyder at Heidfels og Sutil altså ikke valgte de hårde dæk, som forventet.

START Lamperne tændes en efter en. Der speedes op og gøres klar til start. Lamperne slukkes og løbet er hermed i gang.

Vettel og Webber holder deres positioner, mens Massa laver en kanon start og ryger kortvarigt op på 3 pladsen, som Alonso dog hurtigt tager tilbage. Hamilton nede som nummer 5 med Rosberg lige i hælene.

1. omgang Vettel har allerede over et sekund ned til Webber, der også har lavet et hul ned til Alonso. Red Bull ser uhyggeligt skarpe ud.

Omgang 3 og DRS er tilladt Med små tre sekunder mellem Vettel og Webber, vil DRS ikke betyde noget for Vettel, men Webber er ikke så langt fra Alonso.
Kampen med DRS er dog i første omgang længere tilbage. Rosberg bliver presset seriøst af Button.

Omgang 6 Button kommer forbi Rosberg i en ren overhaling. Helt uden brug af DRS. Nu er Rosberg dog lige efter Button og har dermed chancen for at bruge DRS.

Alonso følger godt med Webber, men ser ud til at bruge alt han har, mens Vettel i front viser at der er meget mere in Red Bull raceren ved at udbygge forspringet yderligere efter en ny hurtigste omgang.

Omgang 9 Alonso presser seriøst på. Han har DRS i brug, men bruger også mere end den asfalt der er på banen for at forsøge at komme forbi. Det lykkes bare ikke rigtigt.

Hamilton ligger fortsat med fremme i McLaren raceren, tæt på Massa, hvilket betyder at også han har mulighed for at bruge DRS.

Omgang 12 Alonso presser seriøst på for at komme forbi Webber, men det ser svært ud. Heidfeld pitter som den første.

Hamilton pitter som den første i toppen.

Omgang 14 Webber pitter fra 2. pladsen. Perfekt stop. 3,2 sekunder for 4 friske hjul er godkendt.

Hamilton nyder godt af de friske dæk han har fået og overhaler Schumacher og tager 6 pladsen.

Omgang 15 Vettel og Alonso pitter samtidig. Vettel får også et super stop. Massa fører på nuværende tidspunkt Europas GP.

Schumacher falder ned gennem feltet med en ødelagt frontvinge.

Omgang 16 Massa pitter og overlader førstepladsen til Vetel igen. Han taber på stoppet, da han nu er efter Hamilton og dermed nede som nummer 5.

Webber mister en del tid bag en af HRT racerne og viser tydeligt sin utilfredshed. Hamilton lukker hullet op til Alonso.

Omgang 18 Nu er det så Alonso der rykker så han igen nærmer sig DRS zonen. Hamilton taber tid igen, er hans nye dæk allerede ved at falde af på den.

Der bliver seriøst presset på af Alonso, der er helt oppe i nakken på Webbers Red Bull racer.

Omgang 21 Alonso kommer forbi Webber og indtager hermed andenpladsen. Nu er det Vettel der skal jagtes ned. Alonso trækker fra Webber.

Omgang 25 Hamilton pitter for anden gang. Bløde dæk igen, så han skal i pit igen.

Webber er ved at lukke hullet op til Alonso igen, mens Vettel trækker lidt fra spanieren i front. Er Alonsos dæk også allerede ved at være nede igen?

Webber og Alonso kører nogenlunde lige hurtigt, mens Vettel stille og roligt øger afstanden til de to. Vettel kommer dog i trafik, hvilket kan være et minus for den regerende verdensmester.

I Ferrari pitten er man ved at gøre klar til et nyt pitstop.

Omgang 29 Webber pitter og kommer igen ud på bløde dæk. Hamilton med hurtigste omgang på hans friske dæk.

Til trods for trafik, øger Vettel fortsat afstanden ned til Alonso, der kører i pit. Når Webber forbi?
Det gør han. Webber oppe på 3. pladsen, med Vettel og Massa foran, hvor Massa nok kun har den til låns.

Hamilton har problemer med for varme bagdæk.

Omgang 31 Vettel pitter og kommer også ud på bløde dæk igen. Button pitter også.

Massa får et skidt pitstop, hvilket betyder at GP vinderen fra Canada, Jenson Button, nu er helt oppe bag brasilianeren. Samtidig hører vi over radioen, at Button har problemer med sin KERS, der ifølge Button ikke virker.

Omgang 37 Med 20 omgange tilbage af løbet, viser Vettel at han har styr på situationen, selvom han kun har lidt over to sekunder ned til Webber på anden pladsen, ser det meget roligt ud.

Webber lader heller ikke til at have problemer med at holde Alonso bag sig, der på dette tidspunkt ser ud til at være tilfreds med situationen.

Hamilton har svært ved at følge med og Massa lukker hurtigt hullet op til briten. Button taber voldsomt til Massa.

Omgang 41 Massa er nu under 6 sekunder efter Hamilton. Hele 2 sekunder har han taget på Hamilton bare på den sidste omgang. Hamilton fortæller tilbage til pitten, at han simpelthen ikke kan kører hurtigere.

Alonso taber tid til Webber og Vettel, mens Vettel sætter hurtigste omgangstid igen.

Omgang 43 Webber i pit for sidste gang. Endnu et super stop på 3,6 sekunder. Hamilton pitter også.

Webber er ude som nummer 3 efter stoppet. Spændende at se hvor meget de hårde dæk er langsommere, hvis de er det.


Webber taber tid i forhold til Alonso. Ferrari gør klar til stop for Alonso samtidig med at Webber får gang i de hårde dæk og lukker hullet op til Alonso. Det ser ud til at være forkert strategi fra Ferrari.

Omgang 46 Alonso pitter og kommer ud lige foran Webber.
Webber er lige i hælene på Alonso og han presser spanieren til det yderste.

Omgang 48 Vettel pitter for sidste gang. Han kommer ud i front og skal nu bare holde den hjem de sidste 10 omgange.

Webber kan ikke finde vej forbi Alonso, men han har tydeligt vis ikke opgivet håbet. Der er race til det sidste om 2. pladsen.

Omgang 51 Vi er nu inde i finalen af dette Europæiske Formel 1 Grand Prix, der bliver afviklet på den smukke, men lidt kedelige bybane i Valencia.

Sebastian Vettel fører løbet, som han faktisk har gjort fra start. Fernando Alonso ligger på andenpladsen, med et pænt hul ned til Mark Webber i den anden Red Bull racer.

Efter de tre forreste er der langt ned til nummer 4, som Lewis Hamilton holder fast i, til trods for problemer med for varme bagdæk. Massa var tæt på at presse Hamilton, men har mistet momentum efter det seneste pitstop.

Der er nu 5 omgange tilbage af løbet og Vettel har nu, for første gang, over 10 sekunder ned til Alonso.

Omgang 54 Det manglende pres fra Webber, skyldes angiveligt problemer med Red Bull racerne. Webber får besked fra pitten om at køre med korte gearskift for at skåne motoren.

Vettel trækker yderligere fra. Kun mekaniske problemer kan stoppe Vettel fra at vinde endnu engang.

Webber taber markant til Alonso, men der er langt ned til Hamilton, der heller ikke ser for stærk ud. Eneste der ser stærk ud er Vettel.

Sebastian Vettel er ude på sidste omgang og der er intet der tyder på, at der er en chance for at han kan tabe denne her.

Sebastian Vettel og Red Bull vinder Europas Formel 1 Grand Prix

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nye regler ikke mod Red Bull Button og Hamilton frustrerede: Vi mangler fart »