Turbeskrivelse: Nürburgring 2011

BMF1´s to udsendte medarbejdere havde pakket tandbørsterne, hoppet på bussen og fulgtes med Grand Prix Tours til det tyske Grand Prix. Her følger en kort turbeskrivelse som undertegnede oplevede det. Det sportslige er barberet fra...

Udsigten fra Tribune 8 . Copyright Michael Ewert

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/8 2011 klokken 11:08

Hvad pokker skal man lige bruge en forlænget weekend i industriferien til? Havearbejde? Familiebesøg?, BonBon Land eller Jesperhus Blomsterpark? Næ… Formel 1 i Tyskland! Således tog undertegnede og kollega Michael Ewert afsted til Nürburgring for at opleve det tyske Formel 1 grand prix, eller som det hedder på de kanter: Grosser Preis Santander von Deutschland.

facaden ved hovedindgangen.
Copyright Michael Ewert


Den store rutschebane, der desværre ikke bliver åbnet alligevel.
Copyright Michael Ewert


Vitaly Petrov-bemalet Cadillac
Copyright Michael Ewert


Den obligatoriske bustur forløb planmæssigt med diverse opsamlingsstop gennem Jylland, Fyn og Sjælland og efter en film i bussen kunne man trygt læne sig tilbage og nyde natten på motorvejen.

Fredag morgen ankom vi til banen, hvor vi ret hurtigt kastede os over godterne. Et Formel 1 løb er meget meget mere end bare Formel 1. Der afvikles både GP2, GP3 og Porsche Super Cup Challenge, så man kan få alt det motorsport man kan ønske sig. Denne rejsebeskrivelse vil ikke have det sportslige som omdrejningspunkt, hvilket også er at finde andetsteds på BMF1.

Porsche 911 på parkeringspladsen
Copyright Michael Ewert


Ferrari 458 Italia på VIP-parkeringspladsen
Copyright Michael Ewert


Jaguar på vejen langs banen
Copyright Michael Ewert


Nürburgring har de seneste år gennemgået en stor udvikling. Der er bygget biograf og forlystelsespark, gokartbaner, kasino, hoteller og et enormt merchandiseområde og det var netop dette område der tiltrak sig vores opmærksomhed. Dog var vi lidt skuffede, da det kun var få hold der havde officielle boder med merchandise. Red Bull, Ferrari, Lotus Renault, Team Lotus, Mercedes og desværre ikke flere. Men man kunne dog nemt få brugt sine penge på nøgleringe, replica-hjelme, trøjer, håndklæder, flag, punge, kasketter, sko og jeg mener bestemt at jeg så en paraply og en kaffekop.

Derudover havde Ferrari stillet en Formel 1 bil til rådighed, så man kunne forsøge sig som pit crew. Hurtigste tid på at skifte et enkelt dæk var 4,28 sekunder! Selv måtte jeg forsøge mig med en reaktionstest, hvor man skulle trykke på nogle knapper når de lyste. Ja, det lyder ikke sindssygt svært, men når man har 30 sekunder til at ramme over 50 gange, så bliver man en kende presset. Det lykkedes mig at få 44, hvilket åbenbart var over gennemsnit, men ikke hurtigt nok til at sikre sig et sæde i en Formel 1 racer.

Santander Ferrari hvor man kunne prøve at skifte dæk
Copyright Michael Ewert


Ferrari F1-rat
Copyright Michael Ewert


Porsche-udstilling
Copyright Michael Ewert


For alle os der er eksperter i motorsport på Playstation og andre spillekonsoller, så kunne kan også (for 5 Euro) prøve kræfter med formel 1 på Nürburgrings Nordsløjfe på nogle arkademaskiner. Tæt pakket sad man 25-30 mennesker og kørte ræs mod hinanden så sveden piblede frem under den nyindkøbte Vettel-kasket. Personligt ved jeg nu, at jeg må hjem og træne…

Efterfølgende kunne man savle over en Aston Martin Volante, Porsche GT3 samt diverse andre lækre biler der stod opstillet i hallen.

Race Room Cafe med simulatorer
Copyright Michael Ewert


Race Room Cafe med simulatorer
Copyright Michael Ewert


Santander havde en tresædes-simulator på Nürburgring
Copyright Michael Ewert


Et smart træk ved Nürburgring er at man ikke behøver at få rede penge op af lommen, idet man her indbetaler 5,10,20 Euro (eller mere hvis man synes) på det der hedder Ring Kart og bruger det som betalingsmiddel. Det er nemt, hurtigt og bekvemt.

Fredage til Formel 1 betyder at de fleste tribuner er åbne og at man bare kan sætte sig hvor man vil. Desværre gjaldt det ikke hovedtribunen, så vi valgte at gå rundt om banen og finde gode steder at tage billeder fra, hvilket også lykkedes. Det bedste sted at sidde var i hårnålesvinget, for her havde man bilerne i lidt over 20 sekunder, hvilket er ret langt tid. Her havde man også et godt overblik over hvor langt bilerne var fra hinanden. Det er nemlig et minus ved at se Formel 1 i virkeligheden, for overblikket forsvinder nemt.

Lørdag forløb i store træk som fredag, dog var der lidt mere spænding, idet kvalifikationen til morgendagens løb skulle afvikles. Vi besluttede os til at finde de pladser vi havde fået ifølge billetterne. Tribune 10B ligger lige ved Schumacher-S kurven og gav et fint udsyn over denne lumske kurve, men desværre var vores pladser helt forrest, hvilket lige hindrede udsynet lidt. Vi havde dog en storskærm tæt ved, så her kunne man følge med på de dele af banen som vi ikke selv kunne se. Note til næste gang: medbring kikkert!

James Calado i GP3
Copyright Michael Ewert


Pedro Nunes udgik i første GP3-træning
Copyright Michael Ewert


Michael K. Christensen i GP3
Copyright Michael Ewert



Lørdag stod naturligvis også på jagt efter sjove personer der var udklædt, men det eneste vi fandt, var to Schumacherfans. Den ene er ham den gråhårede herre vi alle kender fra tv. Før var han klædt i rødt, men nu var han klædt i gråt og havde en hat formet som Michael Schumachers hoved. Den anden var i bar mave (underligt for det var kun 13 grader) og tatoveret på ryggen. Her havde han alle Schumachers sejre, samt diverse hyldester til den mangedobbelte verdensmester.

Den aldrende herre vi tidligere kendte i rødt
Copyright Michael Ewert


Michael Schumacher-fan
Copyright Michael Ewert


Hvis man skulle glemme, hvornår Michael Schumacher har vundet
Copyright Michael Ewert


Og nu vi er ved Mercedes, så havde de linet 8 af deres vildeste serieproducerede biler op, en 2 Formel 1 biler, en ældre model og en nyere, samt en DTM bil. Desværre havde de ikke Susie Stoddart med….! Til gengæld havde de en guitarspillende cowboy look-alike der ikke kunne udtale de engelske tekster han sang, så det blev hurtigt underholdende. Vi fik også vinket til David Coulthard og Michael Ewert blev smidt væk fra en parkeringsplads da han ville tage billeder af en meget pæn Artega. Begivenhedsrig dag.

Søndagen oprandt og der blev i bussen spillet om top 3 resultaterne og hånet til højre og venstre, for den man selv holder med, er naturligvis favoritten til podiet. Jeg ved godt at det måske er naivt, grænsende til det utopiske endda, men Heidfeld er altså en guttermand og min personlige favorit når hjertet taler. Fornuften sagde Hamilton og således scorede jeg en gratis øl. Tak!

Felipe Massa
Copyright Michael Ewert


Jenson Button
Copyright Michael Ewert


Heikki Kovalainen vinker til publikum
Copyright Michael Ewert


På tribunen var vi omgivet af en masse forskellige folk. Til venstre for os sad en dansk familie, hvor farmand og sønnike havde fået overtalt mor og søs, der vist nok hed Tea, til at tage med til Formel 1. Ventetiden mellem løb, kval og træning blev fordrevet pakket ind i tæpper eller med at læse bøger. Til højre for os sad endnu en gruppe danskere, og her var der tale om en tur for gutterne, hvor de holdt varmen med øl fra den nærliggende bod, der også solgte mad. Ved hver tribune er der også store og rene toiletter, så det er jo en sand fornøjelse.
Bag os sad både unge og ældre, mænd og i nogen grad kvinder.

Da løbet endelig gik i gang var det helt fantastisk at opleve lyden når 24 biler buldrer forbi tribunen med 250 km i timen og 18000 omdrejninger. Detaljerne om løbet må man læse andetsteds på BMF1.

Man kan sove alle steder, også til et Formel 1-løb
Copyright Michael Ewert


Grand Prix Tours' kørselv-familie efter løbet
Copyright Michael Ewert


Skyerne hangt lavt søndag formiddag ved Schumacher-S
Copyright Michael Ewert


Det kan anbefales at tage til et Formel 1 løb. Med Grand Prix Tours, som Bilmagasinet benyttede, kostede det 3200 kr. Et særligt tilbud som Bil Magasinet Formel 1 havde forhandlet hjem til os og vores læsere. Dertil kommer tribuneplads, som for vores vedkommende beløb sig til 650 kr. Man kan vælge den korte tur, der ankommer lørdag og tager retur søndag efter løbet. Alternativt kan man køre selv, købe dagsbillet til ca. 90 Euro, hvis man ikke lige er sikker på at man vil bruge en hel weekend.

Tak til Grand Prix Tours og alle deltagerne på turen for et par gode dage i motorsportens tegn.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Talent-test i Abu Dhabi Dæktyper for de næste tre løb (opdateret) »