Vettel kan godt klare presset

Med 234 point, 8 løb tilbage i sæsonen og 85 point ned til sin nærmeste konkurrent, så er vm titlen så godt som hjemme. Alligevel er der tvivl om, hvorvidt Vettel kan holde hoved koldt. Holdchef Christian Horner tvivler ikke.

Sebastian Vettel . Copyright Red Bull Racing/Getty Images

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 13/8 2011 klokken 09:08

Han har vundet 6 ud af de i alt 11 kørte løb, blevet nr. 2 4 gange og det er kun sket en enkelt gang i sæsonen, at han har sluttet dårligere end det. Vettel er så tæt på uovervindelige som man kan komme, ikke mindst når han får lov til at passe sig selv i front. Alligevel har vi i løbet af sæsonen oplevet den regerende verdensmester vakle, når han kommer ned blandt de andre i feltet. Første gang vi rigtig fik det at se var i Canada, da han pludselig kunne mærke presset fra Button, som havde kørt sig op på ham bag fra.

Teamchef Christian Horner og gulddreng Sebastian Vettel

Christian Horner Copyright Red Bull Racing/Getty Images

Christian Horner tvivler dog ikke på sin stjernekører.

”Han er enormt imponerende under pres. Han har ikke ophørt med at overraske mig i pressede situationer.”

Horner fortsætter med at beskrive de gange, hvor Vettel har bevist sit værd og holdt hoved koldt i højt pressede situationer. En af de gange er ifølge Red Bull holdchefen Monacos GP.

”Monaco var et klart eksempel på den måde, at han formåede at holde biler (FernandoAlonso og Jenson Button) bag ham og så endda på dæk, der slet ikke var forudset til at køre så længe.”

Udover det påpeger Horner i samme ombæring, at Vettel trods alt har sluttet langt bedre end sine nærmeste konkurrenter, når han har haft et dårligt løb. Vettels dårligste placering efter et løb er en 4. plads i Tyskland, hvorimod eksempelvis Hamilton og Alonso begge har sluttet langt dårligere under deres værste løb.

Om Vettel kan fortsætte sin sejrsstime og holde hoved koldt til sæsonens sidste 8 løb må tiden vise.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli: Holdene bestemmer om kval-dæk skal indfør Breaking: Massa skifter til standardvogne »