Det siger Pirellis motorsportsansvarlige, Paul Hembery, der har foreslået dækkene som endnu et middel til at spice kvalifikationen op.
Sidste gang kvalifikationsdæk blev brugt i Formel 1 var 1991, da Pirelli sammen med Goodyear leverede dækkene i Formel 1.
Paul Hembery skriver på Twitter om historien, der også kan læses på Autosport:
”Når det handler om sådan noget som dette her, så ligger beslutningen hos holdene. De kan sige nej.”
Ifølge Pirelli så vil kvalifikationsdækkene være op mod TO sekunder hurtigere end de i forvejen hurtige supersoft, der i forvejen bruges.
”Ikke helt sikkert, men op mod 2 sekunder per omgang.”
Pirelli reklame på Sepang
Copyright Pirelli
Ifølge den britiske dækchef, så vil dækkene de kommende år ligne de nuværende, så vi kommer ikke til at få 18 tommers alufælge med brede 15 tommer dæk.
”Holdene er ikke glade for det, og vi vil have behov for en testbil.”
Man kan diskutere, hvad Pirelli og Formel 1 vil få ud af kvalifikationsdæk i sådan sportslig forstand. Lynhurtige enkeltomgange i en session gør ikke løbet mere spændende, men det kan måske gøre den nuværende strategi med at spare på dækkene i kvalifikationen overflødig.
Alternativt kan man gøre som Bernie Ecclestone siger, udlevere flere dæk, så der ikke er nogen fornuft i at spare på dækkene.