Formel 1-kontrakter er værdiløse

Vitantonio Liuzzi blev i går endegyldigt Formel 1-løs racerkører. Uofficielt har han været det de sidste mange uger, og det fik fornylig italieneren til at lange ud over moderne Formel 1-kontrakter. De er værdiløse.

Vitantonio Liuzzi . Copyright Motioncompany

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 4/2 2012 klokken 11:02

Vitantonio Liuzzi er frustreret. Sidste år mistede han sit Force India-sæde til Paul di Resta på trods af, at han havde en kontrakt for 2011.

I år har han mistet sit sæde hos HRT, og selv om det først blev endegyldigt bekræftet fredag, så har skriften længe stået på væggen.

Ifølge den italienske kører havde han dog en treårig kontrakt med HRT, som nu er brudt efter det første år.

Narain og Tonio var holdkammerater hos HRT, men i år har inderen skubbet italieneren ud af billedet.
Copyright Motion-Company


Det giver måske nok nogle penge i dispensation for kontraktbrud, men spørg en Formel 1-kører om han foretrækker penge eller sæde, så tror jeg Nicolas Kiesa er det bedste danske bud på at svare på dette.

Når først man har fået Formel 1-influenzaen, så ønsker man aldrig at blive rask. De ord brugte danskeren ikke, men ordlyden var den samme. Once you tasted F1 you never go back.

For uger tilbage sagde Liuzzi til websitet ’422race.com’:

”I øjeblikket er alt meget vagt (omkring HRT-sædet). Hovedproblemet er, at holdet ikke har noget budget, så de evaluerer måder til at få penge til to kørere.”

”Helt sikkert de ville gerne behold mig og Pedro, men vi er kun stand-by.”

“På nuværende tidspunkt er kontrakter ikke meget værd for en ung kører med penge kan altid komme og købe sædet. Sådan fungerer det.”

Vitantonio Liuzzi vil blive savnet af denne skribent for hans mange underholdende hjelmbemalinger.
Copyright Motioncompany


Hvad der skal ske i nu er usikkert. Måske et sæde i WEC, men Liuzzi vil jo helst blive i Formel 1.

”Når situationen skifter i sidste øjeblik, så er det svært at finde pladser i topholdene.”

”Jeg er åben for nye udfordringer, for det har altid været en del af min karriere.”
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hollænder til Caterham Jerez testplan »