Jerez test – Hvordan gik det?

De første tests er nu overstået, og holdene har nogle dage til at evaluere, rette og korrigere racerne før de tager til Barcelona.

Force India lastvogne . Copyright Force India

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 11/2 2012 klokken 21:02

De første kilometer er nu kørt i 2012, og for de flestes vedkommende foregik det i helt nye racere som skulle læres at kende.

Red Bull
De røde tyre brugte deres nye RB8-racer, som der naturligvis er enormt fokus på, ikke mindst fra konkurrenternes side.

De lagde ud med Mark Webber i vognen, men manglende dele gjorde at de ikke kunne komme i gang så tidligt som de ønskede. Da Sebastian Vettel et par dage senere kom i vognen blev han også opholdt i et par timer, denne gang på grund af en elektronisk defekt der vedrører motoren. Motoren blev derfor skiftet helt.

Generelt er holdet dog fortrøstningsfuldt. Raceren opførte sig pænt og viste sig hurtig, dog uden at vise suverænitet. Suverænitet var dog ikke forventet, da det ikke har været en del af testprogrammet som mere gik ud på at sætte checkmærker, for at bruge Red Bulls eget udtryk.

Vettel og Webbers største overrraskelse er Lotus’ hastighed.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

McLaren

McLaren mødte også op med en ny racer. Den næsebumpsløse MP4-27 som er bragt til verden for at slå RB8, og givetvis også alle de andre.

Der florerede hurtigt formodninger og rygter om at McLaren har overset noget vigtigt ved ikke at have næsebumpet, men McLaren selv fortæller at de havde kigget på den løsning og valgt den fra. ”Red Bull har længe kørt på et højt chassis, og da de var førende er det dem man har kopieret. Vi har hele tiden holdt fast i et lavt chassis, hvor et næsebump er et kompromis vi ikke har behøvet,” lyder det fra McLaren.

Testene startede med Jenson Button og blev 2 dage senere overtaget af Lewis Hamilton. Af de 2 var det Hamilton der satte de bedste tider, men ikke noget der bragte McLaren op i toppen af tabellen. Begge kørere giver dog klart indtryk af at det aldrig var meningen at have de bedste tider under disse tests, og mener at de bestemt har en bedre vogn at arbejde med, end de havde sidste år. Især Hamilton har dog også luftet at han mener der skal arbejdes en del på vognen før den er hvor den skal være, og at han finder Lotus E20 imponerende hurtig.

Jenson Button Copyright Pirelli

Ferrari

Ferrari F2012 er bygget til at vinde løb, og gerne skabe et par verdensmesterskaber. Bevares, det er de fleste racere i Formel 1, men presset på Ferrari er lidt større end det er på de andre.

Det var derfor med stor spændning at raceren blev lukket ud på banen, ikke mindst i lyset af deres aflyste shakedown som skulle have foregået på deres egen Fiorano-bane.

Massa kom i vognen, men de store resultater udeblev. Tiderne var mere gennemsnitlige end de var vindertider, og kropssproget var temmelig anspændt. Massa nåede da også at udtale sig i mindre positive vendinger om raceren, hvilket Pat Fry også gjorde.

Til at starte med var det ikke meget bedre da Alonso kom i vognen, og Alonso måtte også bruge noget tid i garagen på grund af tekniske problemer.

Det lykkedes dog på sidstedagen at sætte dagens bedste tid af alle, om end Alonso udtaler at han absolut intet lægger i den tid, ligesom han heller ikke gør i nogen af de andre tider.

”Vi begynder at forstå vognen, men der er rigtig meget der skal arbejdes på,” Udtaler Fernando Alonso efter testen sluttede.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Mercedes GP

Mercedes GP mødte op med deres 2011-model monteret med dele fra den nye racer, som vi ikke har set endnu.

Testprogrammet var primært omkring de nye dele, og især Pirellis nye dæk. Om det er delene eller om det er fordi det er en færdigudviklet racer de kørte med, må vi vente med at se, men i 2 ud af de 3 dage holdet var til stede, satte de dagens bedste tid. Æren på dagene var ligeligt fordelt mellem Schumacher og Rosberg, og deres tider fik konkurrenterne til at blinke en ekstra gang, med undtagelse af Mark Webber der mente at han kunne gøre det endnu bedre hvis han mødte op med sin RB7 han brugte i Brasilien sidste år.

Nico Rosberg Copyright Daimler-Benz

Lotus

Lotus startede stærkt, og fortsatte på den måde. Både Kimi Räikkönen og Romain Grosjean viste sig stærkest blandt feltet af 2012-modeller, med undtagelse af sidstedagen, hvor Alonso fik æren.

Da Kimi Räikkönen lagde ud med at sætte en meget hurtig tid, troede nogle at det var for at vise sig, men Jenson Button udtalte:” Han blærer sig ikke, han er bare så hurtig.”

Lotus E20 viste sig da også at være raceren alle må kigge efter, da den var konstant hurtig, og meget stabilt kørende. Eneste undtagelse var da Kimi Räikkönen gled af banen, og beskadigede bunden af raceren på en curb da han kom ind på banen igen.

Romain Grosjean Copyright Lotus F1

Force India

Force India havde et fuldt testprogram at nå igennem. Tiderne lå nogenlunde som forventet og holdet er fortrøstnignsfuldt om racerens formåen. Desværre nåede testkører, Jules Bianchi at fejre en nyindgået Formel Renault kontrakt med at smide raceren i barrieren, hvilket kostede Nico Hülckenberg en hel del tid i raceren.

Alt i alt nåede Force India dog det de skulle, og var tilfredse da de pakkede sammen og tog hjem.

Di Resta vs Maldonado Copyright Pirelli

Toro Rosso

Toro Rosso nåede i alt 317 omgange på de 4 dage, og følte sig også tilfredse med det opnåede. Vergne skulle lige finde pedalerne i raceren, men på andendagen følte han sig helt hjem, og havde kun positivt at sige.

Også Ricciardo var meget positiv, og ser STR7 som et klart fremskridt i forhold til sidste års racer. STR formåede da også at blande sig regelmæssigt i toptiderne.

”Havde Ricciardo kørt den samme distance fra sit hjem i Perth, som han klarede her på banen på 1 dag, var han endt i en lille by der hedder Denmark,” lyder det fra STR.

Jean-Eric Vergne Copyright Getty Images/Toro Rosso

Sauber

Sauber lå nogenlunde hvor de plejer i tiderne, og det var også forventet. Et problem med hydraulikken kostede lidt banetid, men derudover virkede raceren stabil og pålidelig.

Begge kørere var positive over den nye racer, men mener at der er meget arbejde forude førend det bliver helt godt.

Sergio Perez Copyright Sauber Motorsport

Williams

Williams præsenterede deres nye racer, og kørte derefter direkte ud for at lave shakedown af raceren. Det skulle have været gjort tidligere, men måtte aflyses på grund af dårligt vejr.

Programmet omfattede ikke at sætte kanontider, men mere at lære dækkene at kende, samt teste raceren pålidelighed. Heldigvis virkede den meget stabil, og Williams var i stand til at køre mange kilometer i løbet af de 4 dage.

Williams FW34 copyright Williams F1

Caterham

Caterham toppede aldrig tidslisten, og det havde de heller ikke regnet med. De forlod Jerez med armene højt hævet over hovedet, og samtlige på holdet samstemmer at det var den bedste præsæsontest de nogensinde har haft.

Raceren viste pålidelighed og præstationer der var bedre end de havde turdet håbe på, og indenfor F1-kredse er der også flere og flere der tror på at de i år kan begynde at blande sig for alvor med midterfeltet.

Giedo van der Garde Copyright Caterham F1

HRT

HRT kom ligesom Mercedes med en 2011-racer der var monteret med 2012-dele. HRT var kun på banen i 2 dage, hvor Pedro de la Rosa kørte begge dage.

Som forventet var de tidsmæssigt langt bagefter de andre, og må virkeligt have savnet Marussia at sammenligne sig med.

Alt i alt kom de dog fra banen med en fornemmelse af at have nået meget, og have fået en masse nyttefuld data med sig hjem. Det er dog en kæp i hjulet at deres nye 2012-racer dumpede crashtesten, og derfor ikke når at blive klar til den første test i Barcelona.

Pedro de la Rosa Copyright HRT F1

Hvordan ser det så ud i forhold til sidste år? De er blevet hurtigere. Nedenfor er nogle tider fra sidste sammenlignet med nogle tider fra i år til sammenligning. Det er dog langt fra sikkert at vi har en hakkeorden endnu, ligesom vi ikke kan vide om Red Bull igen vil løbe med det hele.

Læser man artiklerne fra Formel 1- eksperterne rundt om i verden, ligger bekymringerne i øjeblikket hos Red Bull og Ferrari. Red Bull fordi de ikke har ændret deres racer ret meget, og alligevel har tekniske problemer at slås med, og Ferrari fordi bilen er markant anderledes, hvilket vil give tekniske problemer, såvel som en hel del tilvænning for både mekanikere og kørere.

Omvendt viste det sig at de fleste andre kørte uden større problemer, og som den store trussel kørte McLarens racer uden problemer overhovedet.

Kører Hold 2012-tid 2011-tid (11/2-2011)
1. Nico Rosberg Mercedes-Mercedes 1m 17.613s*
2. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m 18.419s 01:22.493 (Petrov)
3. Michael Schumacher Mercedes-Mercedes 1m 18.561s* 01:20.352
4. Fernando Alonso Ferrari-Ferrari 1m 18.877s
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m 19.184s 01:21.613
6. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m 19.297s
7. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m 19.464s
8. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m 19.587s 01:21.214 (Alguersuari)
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m 19.597s
10. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m 19.670s
11. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m 19.770s 01:21.857
12. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m 19.772s
13. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m 19.834s
14. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m 19.977s 01:21.780 (Sutil)
15. Bruno Senna Williams-Renault 1m 20.132s
16. Jules Bianchi Force India-Mercedes 1m 20.221s
17. Felipe Massa Ferrari-Ferrari 1m 20.454s 01:20.413
18. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m 20.688s 01:21.009 2010-racer
19. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m 21.197s 01:22.591
20. Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1m 21.518s
21. Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1m 22.128s*
22. Jarno Trulli Caterham-Renault 1m 22.198s 01:23.216
23. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m 23.324s


Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kendt stemme til Kimi Politisk pres imod Bahrain-løbet »