Dagen Derpå: Alonso Magico

Den havde de ikke lige set komme: en nærmest vantro Ferrari-garage kunne ikke desto mindre springe jublende i vejret, da en hårdt kæmpende Fernando Alonso passerede målstregen som vinder af et spændende Malaysias Grand Prix. Læs her vores Dagen Derpå om løbet.

En jublende lykkelig Alonso efter sejren i Malaysia . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 26/3 2012 klokken 14:03

Da Fernando Alonso stod på det øverste trin på podiet i Malaysia, lignede hans ansigt samtlige andre Ferrari-tifosis ansigter: stor tilfredshed blandet med glæde og lettere vantro.

Den havde ingen set komme.

”Utroligt, efter den mildest talt elendige premiere i Australien,” tænker man. Sjovt nok var det samme ordvalg fra vinderen i den røde Ferrari.

"Utroligt, utroligt," sagde han på spansk i et tv-interview umiddelbart efter løbet, og det er vel egentlig en meget præcis opsummering af et løb, som fik en afslutning, der hører til de mere bemærkelsesværdige af slagsen.

Podiet i Malaysia Copyright Pirelli

Det blev Alonsos 28. sejr i karrieren, og det rykkede ham foran dinosauren Sir Jackie Stewart i all-time listen over GP-vindere. Nu mangler kun lige en tysker ved navn Michael Schumacher samt en enkelt franskmand, Alain Prost, en brasilianer ved navn Ayrton Senna og briten Nigel Mansell, som har 31 grimme trofæer stående (eller gemt væk) på en hylde i hjemmet.

Alonso er en kører, der deler vandene, og det er bestemt ikke alle F1-fans, som er lige begejstrede for den lille spanier, men søndagens præstation vil nok få selv de mest hardcore Alonso-fornægtere til modvilligt at indrømme, at denne præstation viser spanierens ubestridelige talent og dygtighed. Alonso er bestemt ikke den store kvalifikationskører, men under selve løbet formår han at få det optimale ud af sin bilpakke, og i det lys er søndagens præstation en milepæl for ham.

Når det er sagt, så er det samtidig en kendsgerning, at Ferrari F2012 i sin nuværende form, og under normale, tørre forhold, ikke vil kunne vinde et løb. Her er McLaren, Red Bull, Mercedes og Lotus markant hurtigere, og noget tyder på, at også Williams og den Ferrari-ekviperede Sauber p.t. også trækker forbi de røde fra Maranello.

Vettel foran en flok af forfølgere Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Men så var der altså den spanske joker, der under starten, fra en ottendeplads på gridden, trak sig op på femtepladsen og ved udgangen af første omgang var oppe og presse verdensmesteren hos Red Bull, Sebastian Vettel, som han senere passerede takket være et tidligere dækskifte til wets. Kort efter dette fik løbet det røde flag og blev stoppet på 6. omgang pga. Vandfloden v.2.

Efter re-start var løbet mere eller mindre Alonsos, og godt hjulpet af et alt for langt pitstop af Hamilton i McLaren, der også måtte vente på en forbipasserende Massa, var Alonso nu i front af løbet på 16. omgang, og efter at alle havde skiftet til intermediate dæk, var spanieren 2,4 sekunder foran den fantastisk kæmpende Sergio Perez i Sauber og 6,2 sekunder foran Lewis Hamilton i McLaren.

På dette tidspunkt forventede de fleste, inkl. undertegnede, at Hamilton, som ubestridt er en af de dygtigste regnsvejrskørere på gridden, hurtigt ville lukke hullet op til Perez og FIAT’en , men i stedet var det Alonso, der trak væk fra Perez, som igen trak væk fra Hamilton.

Sergio Perez jubler Copyright Sauber Motorsport

Imponerende præstation af den lille mexicaner, men også en understregning af, at hvis Alonso lugter et ternet målflag, så kører han på de yderste nagler og presser materiellet helt ud over grænsen for dets ydeevne. F2012 kan nemlig slet ikke køre så stærkt, som Alonso gjorde.

På 12 omgange opbyggede spanieren et forspring på 8 sekunder til Perez, men så begyndte mexicaneren at røre på sig, og nu kunne man se et af Ferraris problemer: den er hård ved dækkene, og det modsatte er tydeligvis tilfældet med Sauber.

Perez sneg sig derfor tættere og tættere på den galopperende, sorte hingst oppe foran. Først kun en lille bid men efterhånden sekund for sekund indtil 40. omgang, hvor det så ud som om, at Perez blot lå og ventede på det rigtige øjeblik. En omgang tidligere end mexicaneren skiftede Alonso til slicks, som nu passede perfekt til den tørre bane, og han øgede derfor føringen til 7 sekunder. Men på samme dæktype var Sauber kort efter bare endnu mere overlegen end Ferrarien.

Sergio Perez lytter i sin øresnegl. Copyright Sauber Motorsport

På 48. omgang, med kun otte omgange tilbage, var Perez nu kun et sekund efter Alonso, og en sejr til den talentfulde Sauberkører så ud til at være indenfor rækkevidde.

Lad mig her indskyde, at man i Formel 1 som bekendt benytter radiotransmission imellem kører og ingeniører under løbet, og ifølge reglementet skal den være ”offentlig”, så man kan checke, at der tales pænt, ikke bandes, fortælles sjofle vittigheder og at der i øvrigt ikke udstedes ordrer i modstrid med nævnte reglement.

Omkring dette tidspunkt kom så et af de radioopkald, som sikkert vil blive diskuteret længe. Kaldet var til Perez og lød nogenlunde som følger:

"Checo, være forsigtig, vi har brug for denne position," lød det over æteren fra hans team, som i parentes bemærket benytter motorer fra Ferrari.

Michael Schumacher Copyright Mercedes GP

Var dette bare en servicemeddelelse til en ung, energisk og ambitiøs kører, i et team, der er kendt for sine notoriske all-time pengeproblemer og som lige ville minde køreren om, at man da var rigeligt tilfreds med en værdifuld podieplacering?

Eller var det (og her hører jeg allerede de første, bekræftende råb fra ikke-tifosis) team-ordrer i forklædning fra et team, der ikke ønsker at tage en tiltrængt sejr fra den fabrik, som igennem så mange år har leveret motorer på særdeles lempelige vilkår til det økonomisk hårdt trængte, schweiziske team?

Vi ved det ikke, men hvis det var en teamordre, så ignorerede Perez den i hvert fald. Mexicaneren fortsatte med at presse hårdt, indtil han under en nedbremsning til sving 14 ramte de hvidmalede, endnu regnvåde kerbs, hvorefter han fortsatte ligeud og måtte bruge værdifuld tid til at komme ind på banen igen.

Kimi Raikkonen Copyright Lotus GP

Saubers teamchef, Monisha Kaltenborn, har afvist alle tanker om en konspiration.

"Hvad vi mente var, at vi ville have bilen hjem," sagde hun. "Det var vigtigt for os at få resultatet - der var ikke andet i det. Det var ingen ordre…"

Der var andre bemærkelsesværdige præstationer i feltet denne fugtige, malaysiske eftermiddag.

Bruno Senna viste noget af sin berømte onkels sans for regnvejrskørsel og formåede i sin Williams F1 at klatre op til en udmærket 6. plads.

Den 22-årige Toro Rosso-kører, Jean-Eric Vergne, der udgik under sin debut sidste weekend i Australien, leverede til gengæld varen på smukkeste vis under de lumske forhold på Sepang. Franskmanden kørte sig op fra 18. til 8. pladsen og var den eneste, der turde holde sig ude på intermediate-dæk under løbets tidlige regnskyl.

Sergio Perez pressede Alonso sidst i løbet Copyright Ferrari Media

Trods dette fortsatte Vergne med suveræn og sikker kørsel og kunne slutte på en smuk 8. plads lige bag sidste års ”Rookie of the Year”, Paul di Resta, der også så godt ud i går i sin Force India.

Felipe Massa havde en møgdag på kontoret og sluttede som nr. 15. Selv siger han, at han kæmpede hårdt med Ferrariens hovedproblem, hårdt dækslid. Men at bilen tilsyneladende rasper dækkene hårdere end en ostehøvl på et stykke parmesanost fjerner ikke følelsen at, at brasilianerens fyreseddel allerede ligger i skuffen og blot venter på et frimærke.

Det var faktisk direkte rart at se 44-årige Michael Schumacher i fuldt vigør igen i Mercedes GP. Desværre forårsagede en påkørsel fra en anden kører i starten af løbet, at tyskeren spandt rundt, og efterfølgende måtte foretage et ikke-planlagt pitstop, men han er på vej og det er helt sikkert ikke det sidste vi har set til den syvdobbelte verdensmester, der sluttede på 10. pladsen.

Sergio Perez Copyright Sauber Motorsport

Kimi Räikkönen er tilbage og kører nu sit andet løb for Lotus Renault. Finnens tilbagevenden giver virkelig et løft til Formel 1, og ”The Iceman” kunne glæde sig over en 5. plads. Der er mere på vej fra den kant.

Og så er det i øvrigt blevet hverdag for sidste års verdensmester, Sebastian Vettel. Tyskeren sluttede på 11. pladsen efter en punktering i slutfasen, men begge Red Bulls har alligevel et stykke op til McLaren. Teamkammeraten Mark Webbers 4. plads, 17,6 sekunder efter vinderen, taler sit eget sprog.

Selv om det heller ikke var McLarens dag, med Button på en 14. plads (dog primært pga. en punktering) og Hamilton på en 3. plads, skal man ikke lade sig snyde af det. McLaren er klart frontrunner lige nu, og de andre teams har et stykke vej op til de sølvgrå biler. Men meget kan stadig nå at ændre sig.

Tak min ven. Vi ses hos Ferrari. Copyright Sauber Motorsport

At dømme ud fra de første løb ser sæsonen rigtig interessant ud, og kørere som Senna, Vergne og mest af alt Perez har tydeligvis en stor fremtid foran sig. Og mon ikke vi snart ser en mexicaner i rød kørerdragt?

Men i går kørte der en lille spanier i en rød FIAT foran dem alle sammen. En kører, som har vist en helt unik stabilitet og konsistens i sin nu mere end 10-årige karriere. Skal man sammenfatte afslutningen på Malaysias Grand Prix, gøres det ikke meget bedre end sympatiske Jenson Button.

"Stort løb af Alonso. Flot arbejde, også for Perez," udtalte McLaren-køreren efter løbet.

Og heri kan man vel næppe være uenig.

Hot/Not

Hotlisten
1. Magico Alonso
2. Sergio Perez
3. Jean-Eric Vergne

Notlisten
1. HRT
2. HRT
3. HRT

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: Løbet LIVE Horner afviser Ferrari »