Gadebil med KERS

KERS teknologien blev indført for et par år siden i Formel 1, så i den relation er dette ikke en nyhed. At det kommer på en gadebil er til gengæld meget nyt.

Billeder fra præsentationen af Ferrari F2012 . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 1/5 2012 klokken 11:05

Du vil måske mene at denne nyhed hører mere til på vores moderside, www.bilmagasinet.dk, men da det drejer sig om F1 teknologi der nu breder sig til en gadebil, tillader jeg mig alligevel at skrive det her.

På den store biludstilling i Peking, kunne man naturligvis se en masse biler, ikke mindst fra de kinesiske fabrikker, men Ferrari havde en udstilling i en glasmontre som var særdeles interessant.

En nyudviklet KERS, eller Kinetic Energy Recovery System, som vil blive monteret på en kommende monsterracer, i stil med F40, F50 og Enzo.

Selve motoren adskiller sig ikke meget fra den velkendte V12 som de bruger i modellerne FF og F12, men med en KERS ombord vil der angiveligt blive mulighed for at give baghjul til stort set alt andet, inklusiv Bugatti Veyron.

Felipe Massa og Fernando Alonso foran Ferrari FF Copyright Ferrari Media

Ferrari oplyser ikke mange data på enheden, men fortæller dog at den yder 1kw pr. kilo, hvilket betyder at du rundt regnet får 1,35 hestekræfter ekstra for hvert kilo KERS-enheden øger bilens totalvægt med.

Der er næppe meget tvivl om at vi også vil se systemet hos mere borgerlige mærker i fremtiden, om end det her sandsynligvis vil blive brugt som en brændstofsparer. Den slags går Ferrari dog ikke så meget op i.

I lighed med Formel 1-racerne, vil det fungere som en boostfunktion som aktiveres af køreren når det findes nødvendigt. Stammotoren har i forvejen 720 hestekræfter.

Ifølge Ferrari opnås den øgede effekt med 40% lavere CO2-emission end hvis de havde skullet finde ydelsen på konventionel maner, så hvis der er en økohippie der antaster dig, kan du altid bruge dette argument.

Jeg må beklage at der ikke er undsluppet billeder af den kommende Ferrari endnu.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull vil køre med sine fans Mugello test – dag 1 »