Italiens GP - Kvalifikation: Dobbelt McLaren

Velkommen til endnu en live-kvalifikation. Denne gang er vi på Monza til Italiens Grand Prix.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 8/9 2012 klokken 13:09

Årets trettende Grand Prix er det italienske og der er italiensk føring i årets VM-stilling, hvor Ferrarikøreren Fernando Alonso er forrest, med Vettel og Webber på de næste pladser.

Træningerne har været domineret af McLaren Mercedes, der lader til at have en rigtig god ferie, med sejr på Spa-Franchorchamps og gode træninger på Monza. Alonso har dog været godt med, så vi kan se frem til en spændende kvalifikation i den italienske sensommereftermiddag.

Ikke mindst efter 3. træning, hvor 1/1000-del af et sekund skiller Alonso og Hamilton, der begge har behov for point efter Spa, hvor ikke mindst Hamilton blev sat et godt stykke tilbage i stillingen efter "The French Connection" med Grosjean.

I den modsatte ende, så ser det ud til at Red Bull og Mercedes ikke har haft den bedste ferie fra Formel 1, i 3. træning kører Red Bull sig ind på 11. og 12. pladser, hvilket følger op på en kvalifikation til det belgiske Grand Prix, hvor de startede som nummer 10 og 11.

Mercedes har Rosberg på en 6. plads, hvilket er hæderligt, men ikke så godt som før og MS er helt nede som nummer 14. Farten på Mercedesen er forsvundet en del i løbet af sæsonen.

Herfra sendes en "kærlig" tanke til de kollegaer, der netop nu står og nyder det dejlige vejr i Norditalien - 26 grader og skønt vejr, noget bedre end i Danmark.

Q1

Lad os lige opsummere rundens straffe, i det mindste indtil videre. Di Resta straffes med 5 placeringer pga. gearkasseskift, Alonso har også skiftet gearkasse, men da det er planlagt, så er der ingen straf, Maldonado er straffet med 2x5 placeringer pga. tyvstart og for at forårsage kollision på Spa, som udledt straf af det, der er Grosjean udelukket i et løb, han er erstattet af d'Ambrosio.

Rundens dæk er hårde og medium fra Pirelli, men der forventes ikke den store forskel på dem.

Vi er i gang og Toro Rosso er første bil på banen. 20 minutter og vi skal have skilt de første 7 kørere fra - hvem trækker nitten i dag?

Dagens 107 % tid må forventes at ligge omkring de 1.29, det har dog ikke været det store problem i år.

Så er vi allerede halvvejs i Q1 og det ser ud som forventet. Alonso i top, han er lynende hurtig og de sædvanlige i bunden. Button har endnu ikke været ude, det samme gælder Maldonado - måske de satser lidt pga. hans straffe, der jo vil ændre en del på strategien og næsten uanset hvad sende Maldonado i den tunge ende af feltet.

Ganske som forventet, så ser det ud til at slaget skal stå mellem Alonso og Hamilton. 36/100-dele skiller dem efter 14 minutter af kvalifikationen.

Alonso, Hamilton, Button, Rosberg, di Resta, Massa, Vettel, Maldonado, Senna, Raikkonen er top 10 med 5 minutter igen.

Hulkenberg, Pic, de la Rosa, Karthikeyan, Glock, Petrov og Kovalainen er pt. de 7 som er ude efter Q1.

Det ternede flag er faldet og det ser ud til stillingen holder. d'Ambrosio er 17. mand og kniber sig lige i Q2.

Vergne, Riccardio, d'Ambrosio, Webber, Kobayashi, Perez og Senna er pt. i Dropzone.

5 minutter igen. Så begynder det at stramme til. Hvem vil være hot og hvem vil være not?

Red Bull er pt. i den grad i Not-delen, Vettel er nummer 9 og Webber er ude af Q3.

Sæsonen 2012 har virkelig vist sig at være det stikmodsatte af hvad mange forventede - den totale Red Bull dominans er i den grad udeblevet, nærmere tværtimod, mens McLaren og Ferrari er kommet rigtig godt igen.

1 minut igen. Vettel og Webber er pt. ude. Alonso, Button, hamilton, Massa i front.

Hulkenberg må virkelig sparke HÅRDT til sin bil - di Resta kører ind på en 3. plads, der er rigtig god fart i Force India raceren.

Vettel er 9'er, men har et forsøg mere, Webber er ude og ude, han misser stregen med 1-2 sekunder for endnu en omgang.

Vergne, d'Ambrosio, Riccardio, Maldonado, Webber, Senna og Perez er ude. Maldonado ender på en 12. plads og ryger ned som nummer 22.

Alonso, Button, di Resta, Hamilton, Massa, Rosberg, MS, Kobayashi, Vettel og Raikkonen er de 10 kørere, der skal gøre klar til de sidste 10 minutter i dag på Monza.

Paul di Resta Copyright Force India

Q3

Sidste omgang er i gang. Herfra beklager vi at et stykke af Liverapporten er forsvundet, den er desværre spist af Cyberspace.

7 minutter igen og der er endnu ikke sat en gældende tid. Massa og Alonso kører meget tæt og udnytter slipstrømmen optimialt.

Hamilton er bedste mand - 1.24.010 sek.

5 minutter igen og der lægges op til de sidste omgange og de sidste forsøg.

Undertegnede er stadig ikke specielt vild med dette kvalifikationsformat, men må indrømme at det giver ganske spændende kvalifikationer.

3 minutter igen og halvdelen af deltagerne mangler at sætte en tid. Alonso er stadig i pit - det betyder er et skud tilbage i bøssen for ham og resten af de som er i pit.

Hamilton, Massa, Alonso, Button og Button har alle kun et forsøg til bage.

Vil Alonso være tilfreds med P2 og satse på løbet? Hvem tør satse hele butikken for P1? di Resta er igen lynende hurtig.

15 sekunder til det ternede flag. di Resta er næstbedst.

McLaren er meget hurtige - hvem af de 2 skal starte forrest? Alonso har slet ikke ramt banen i Q3. Er der strategi i hans tid? Alonso starter 10'er, mindst 1½ sekund efter Hamilton. Hvad skete der der?

Hamilton, Button, Massa, di Resta, MS, Vettel, Rosberg, Raikkonen, Kobayashi og Alonso er rækkefølgen i Q3.

Følg med i morgen, når vi dækker løbet live.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:24.010 15
2. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:24.133 15
3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:24.247 16
5. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:24.540 14
6. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:24.802 22
7. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:24.833 15
10. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:25.678 16
Udelukket efter perioden
11. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:24.809 21
12. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:24.820 17
14. Bruno Senna Williams Racing
P
1:25.042 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alonso skifter gearkasse Perez på visit i Maranello »