FIA underkender udstødninger fra Caterham og Williams

Først var det genialt, så var det kontroversielt – og nu er det forbudt. FIA har sendt både Caterham og Williams tilbage til tegnebrættet med påbud om at konstruere nye udstødningsløsninger.

Ferrari pitstopsignal . Copyright Ferrari Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 19/2 2013 klokken 22:02

Da den nye Caterham CT-03 så dagens lys på Jerez, blev der løftet mange øjenbryn over deres kreative udstødningsløsning. Der har længe været stor fokus på muligheden for at udnytte luftstrømmene fra udstødningen til en aerodynamisk fordel, og i manges øjne havde Caterham formået at udnytte reglementet optimalt med deres løsning.

Caterham CT03. Copyright Caterham

Selv et lille team som Caterham råder over nogle særdeles kreative ingeniører, og de havde ved hjælp af et ”smuthul” i reglementet formået at dirigere luftstrømmene fra udstødningen ned i retning af racerens diffuser.

Da Williams som det sidste team på gridden i dag præsenterede deres våben i 2013-sæsonen, FW35, afsløredes en lignende løsning.

FW35 studie fotos. Copyright Williams F1

Den generelle opfattelse lød på, at de øvrige teams formentlig ville skynde sig at kopiere denne løsning, da de aerodynamiske fordele er åbenlyse.

Glæden for de 2 teams skulle dog vise sig at blive kort.

FIA har i dag meddelt begge teams, at de betragter løsningerne som værende i strid med reglerne. Der foreligger endnu ikke et decideret forbud fra FIA, men med dagens udmelding forventes det, at begge teams tvinges tilbage til tegnebrættet.

Caterham CT03. Copyright Caterham

FW35 studie fotos. Copyright Williams F1

Det, der i første omgang lignede en regulær genistreg, er således vendt til en ærgerlig bet for de 2 teams. For alle os andre er denne historie et godt eksempel på, hvorledes hver eneste lille krinkelkrog af reglementet bliver fortolket ud i det ekstreme i forsøget på at finde små fordele i forhold til konkurrenterne.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Barcelona test dag 1 – Rosberg hurtigst Problemer hos Lotus »