Optakt til F1 sæsonen 2013, ver. 1

I denne lille artikel, vil vi prøve på at komme med lidt spådom omkring den kommende Formel 1 sæson, bygget op omkring de tests vi har set indtil nu, her tre uger før sæsonstart.

Starten til USAs GP 2012 . Copyright Red Bull Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/2 2013 klokken 10:02

Vi har nu set de første tests og måske, måske ikke, set lidt af hvad holdene har i ærmet, forud for 2013 sæsonen, hvilket danner grundlag for denne artikel.

For at starte lidt anderledes med en gennemgang af, hvem vi forventer at se i front, med et hvorfor, vil jeg her starte med bunden, der på mange måder kan være mindst lige så interessant.

Copyright Marussia F1

I 2012 var det HRT og Marussia, der var de absolutte bundhold, mens Caterham og Toro Rosso var de hold der lå lige over bunden, lige under det store midterfelt hvor Force India, Mercedes GP, Williams og Sauber lå. Topholdene var Red Bull, Ferrari og Mclaren, med Lotus som et hold der lå lige under, men over mellemfeltet.

2013 ser ud til at blive anderledes i bunden. Marussia har fået KERS, og det ser ud til at give dem så meget, at de er rykket forbi Caterham, der lider lidt under nogle økonomiske udfordringer. HRT er gået konkurs, og boet er allerede splittet op, så der er ingen chance for, at der kommer en rigmand i sidste øjeblik og køber sig ind.

Charles Pic Copyright Caterham F1

Toro Rosso ser ikke ud til at have rykket sig nævneværdigt, og det ser ud til, at det igen bliver Force India, de skal kæmpe med, selvom sidstnævnte viste stor fremgang sidst på sæsonen 2012. Økonomien er dog et problem her også, hvilket også betyder at Force India fortsat kun har én Grand Prix kører på plads.

Midten og fronten ser ud til at blive endnu tættere i år, hvilket betyder at vi igen i år, med stor sandsynlighed vil se mange forskellige hold på podiet, hvilket vil gøre det sværere for os, der spiller med på holdet.dk at sætte et hold, der bare fungerer fra start.

Lotus ser stærke ud, men igen er de præget af ustabilitet, hvilket kan give dem sejre, men også en del DNF. Kimi Raïkkönen vil helt sikkert gøre sig bemærket og igen blande sig i topstriden omkring mesterskabet.

Romain Grosjean Japans Grand Prix 2012 copyright Lotus

Sauber ser ud til igen i år at præstere langt over det, man kunne forvente af et hold med et så stramt budget, men man vil helt sikkert savne Sergio Perez, der nu kører for McLaren.

Mercedes skal frem, men det ser ikke ud til at være fra sæsonstarten, det sker. Hamilton vil helt sikkert tilføre holdet nye synsvinkler, men om han kan udvikle bilen til at blive en vinder bil, må vi vente med at se. Der er dog ingen tvivl om, at det bliver en hård sæson for Mercedes, der har et enormt pres på sine skuldre, efter at de hyrede Hamilton ind.

Vinderholdene ser ud til at blive en kamp, som vi har set før. Ferrari, McLaren og Red Bull vil kæmpe den ultimative kamp og for første gang i flere år, ser det faktisk ud til, at Ferrari har en vinderbil fra starten.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

McLaren påstår, at de har svært ved at forstå bilen, men de sætter hurtige tider. Red Bull har ikke rigtigt vist så meget endnu, men kunne meget vel holde tilbage, mens Ferrari altså ser bedre ud, end vi længe har set dem.

Det bliver spændende, og vi kan snart heller ikke vente længere.

Denne artikel vil blive fulgt op af artikler om nogle udvalgte hold.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren kæmper med at forstå bilen Barcelona test sidste dag – Hamilton satte tiden »