Whitmarsh: Udvikling ligeså vigtig som driftsikkerhed!

Den erfarne teamchef hos Vodafone McLaren Mercedes, Martin Whitmarsh, advarer mod at stirre sig blind på driftsikkerhed alene.

McLaren teamchef Martin Whitmarsh . Copyright McLaren Media

Af: Poul Østergaard Jørgensen (poej@bmf1.dk) d. 14/3 2013 klokken 14:03

Selvom det lykkedes teamet at komme stærkt tilbage i sæsonens to sidste løb, med sejre til Hamilton i USA og Button i Brasilien, var den manglende driftsikkerhed af afgørende betydning for holdets mesterskabschancer.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Sidste års MP4-27 var konkurrencedygtig nok når den holdt, alligevel har holdet valgt stort set at starte fra scratch med dette års model, i stedet for at udvikle videre på MP4-27.

I den forbindelse udtaler Martin Whitmarsh: "Vi har helt klart taget en risiko ved at fortage gennemgribende ændringer på sidste års bil. Vi sluttede 2012 sæsonen med feltets absolut hurtigste bil, og det ville have været meget nemt at fortsætte udviklingen på den, der var stadig mere fart at finde i den."

”Trods det har vi foretaget en masse ændringer på hele pakken, det har vi gjort med troen på at man nødvendigvis skal være konkurrencedygtig i alle 19 løb, og samtidig bevare muligheden for at udvikle på bilen.

”Vi har givet os selv en ny platform, for på denne måde at sikre vore udviklings muligheder gennem hele sæsonen. ”

Ifølge Whitmarsh vil teamets aggressive fremgangsmåde altid indebære visse risici, dette er den sympatiske teamchef dog klar til at acceptere i jagten på teamets første titel siden 2008.

”Man er aldrig helt så selvsikker, som man gerne vil være med en ny bil,” udtalte han. "Hvis den er stabil og pålidelig, vil man typisk presse hårdere på, gøre den hurtigere, lettere og mere aerodynamisk."

”Vi har arbejdet hårdt med (motorleverandør) Mercedes-Benz på nogle af de problemer vi så sidste år, samtidigt har vi arbejdet benhårdt internt også.

Mercedes V8 FO 108S

”Vi er hele tiden opmærksomme, men vi må ikke blive så besat af jagten på driftsikkerhed, at vi ikke foretager ændringer på bilen for at forbedre den. ”

Trods imponerende fart hos Jenson Button og Sergio Perez under sæsonens indledende tests, får det ikke Whitmarsh til at juble. De kolde betingelser, og den øgede nedslidning af dækkene, gjorde det meget svært at bedømme teamets ultimative præstation.

”Den sidste dag gennemførte Jenson et rigtig godt langt stint, så kan man snart overbevise sig selv om, at man har helt styr på det (dæk sliddet) bedre end de andre” sagde han. ”Men sandheden er, at forholdene under testene er meget forskellige."

”Vi tror at de nye Pirelli dæk vil være mere udfordrende end dem, vi før har fået stillet til rådighed, hvis man ser på deres færdigheder vedrørende slitage og ’smuldring’. !

Lewis Hamilton USAs GP 2012 copyright McLaren Group

"Hurtig nedslidning er indiskutabelt godt for showet, men det er selvsagt grund til hovedbrud for os, som deltager for at vinde. Det er en interessant udfordring men også ens for alle,” sluttede Martin Whitmarsh her på kanten af sæson starten.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hold øje med: Tre sving på Albert Park Vettel døber sin 2013-racer »