Til næste år ser vi det største motorskift siden turboæraen sluttede i 1988. Væk er sugemotorerne, og ind kommer turbomotorerne. Her vil det være en fordel for forståelsen af motoren, ja faktisk hele kraftværket, at man har en god sparringspartner.
Det vil Toro Rosso få i Red Bull Racing, og selv om Renault siger, at det vil være bedre at levere motorer til tre hold fremfor fem, så er der ikke noget ideelt nummer.
Toro Rosso forhandler om at få Renault-motorer til 2014.
Copyright Getty Images/Toro Rosso
Det fortalte Renaults Jean-Michel Jalinier til ’Speedweek’:
”Jeg tror ikke, at der findes et ideelt nummer.”
”I 2014 ønsker vi, hvis det bliver nødvendigt, at levere til fem hold. Vi snakker med holdene (de nuværende fire, red.) og Toro Rosso.”
”Vi er klar til fem hold, men tre hold ville være godt for os, det gør det nemmere at understøtte dem alle.”
Renault ser gerne en ekstra motorleverandør komme i Formel 1. Cosworth stopper efter denne sæson, og Craig Pollocks Pure-motorprojekt har man ikke hørt noget til siden de gik i betalingsstandsning.
”Ja. Tre er ikke nok til at levere til alle hold.”
”Fem hold er ikke mit første valg.”