Bernie langer ud efter Interlagos

Mens Brasiliens Grand Prix virker uendeligt langt ude i fremtiden, så har ’Formel 1 supremo’ Bernie Ecclestone allerede været ude med den store pegefinger.

Af: Poul Østergaard Jørgensen (poej@bmf1.dk) d. 19/4 2013 klokken 17:04

Det er de længe ventede og allerede planlagte opdateringer på Autodromo Jose Carlos Pace, som banen officielt hedder, det åbenbart kniber med at få sat i gang.

Michael Schumcher med sit hold Copyright Daimler Benz

Ecclestone fortalte, at Sao Paulos borgmester, Fernando Haddad, har garanteret, at opdateringerne vil blive udført.

Som en slet skjult trussel til de lidt sløve brasilianere, kunne 82-årige Sir Bernard Charles Ecclestone (som han rettelig hedder) afsløre, at han har samtaler i gang med flere lande, som ønsker at blive indlemmet i F1 familien.

Disse lande tæller blandt andre Thailand, Mexico og Tyrkiet.

Bernie Ecclestone

”Nu har vi ventet længe nok,” siger Ecclestone. ”Hvis Sao Paulo gør, hvad de siger, de vil gøre, behøver vi ikke at flytte. De kender udmærket deadline. Hvis de ikke snart kommer i gang, er de ude af kalenderen."

Bahrain, som mistede retten til sæsonåbneren, da løbet i 2011 blev aflyst, håber på Bernies hjælp til at vinde pladsen tilbage fra Australien. Ecclestone siger, han vil se på sagen, og at han ikke umiddelbart er afvisende.

Melbourne indgang Copyright Mercedes AMG

Det er muligheden for at have teamene længere tid på anlægget og måske få lov til at afholde nogle af pre-season testene, der får formanden for Bahrain International Circuit Zayed Alzayani til at fremsætte ønsket overfor Ecclestone.

Mercedes V6 turbomotor Copyright Daimler Benz

Ecclestone har stadig ikke affundet sig med de turbodrevne 1.6 liter V6 motorer, som fra næste sæson vil erstatte de nuværende 2.4 liter V8ere.

Han frygter simpelthen, at livsværket vil udvikle sig til et økonomiløb i stedet for fremvisning af det ypperste ingeniørarbejde.

RS27 V8 motoren

Der er delte meninger om de nye motorer, nogle mener, at de vil være meget mere effektive, mens andre frygter, at gabet mellem de store og de små teams vil blive endnu mere markante.

”FIA vil gerne kikke på sagen. Det er fabrikanterne, som ikke ønsker at blive ved de gamle motorer. De siger altid, at de har lagt et enormt engagement i at komme hertil, hvor vi er.”

Bernie Ecclestone og Jean Todt

”Jeg har prøvet at forklare, at hvis en af jer har misforstået det, (udviklingen af de nye motorer) og det vil ske, så vil det uanset al jeres engagement, koste forfærdelig meget mere at få det rettet. Det vi har nu, er godt. Der er intet galt med det.”

Snakken om dårlige Pirelli dæk vil han derimod ikke høre tale om.

”Pirelli har lavet et absolut førsteklasses job,” udtalte han. ”De har gjort nøjagtig det, vi har bedt dem om, nemlig at sikre sig, at dækkene ikke kan holde et halvt løb.”

Vettel, Bernie og Webber

”Hvis f. eks. de (Red Bull) får dækkene til at virke, så er de sikkert verdens bedste dæk. Men indtil nu har de ikke fået dem til at virke ordentlig, og så dur de selvfølgelig ikke,” afsluttede Formel 1s ’grand old man’.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton: Det ser svært ud Hold øje med: Pit-stops »