Ecclestone støtter Pirelli

Formel 1s Capo di tutti Capi, Bernie Ecclestone, forsvarer Pirelli i den verserende 'Tiregate'-sag. De har intet gjort forkert, siger han. Til gengæld er han skuffet over Mercedes.

Bernie Ecclestone . Copyright F1 Fans

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 14/6 2013 klokken 17:06

Historien byder på mange fortilfælde, hvor Bernie Ecclestone blander sig i sager, som reelt ikke involverer ham. Han holder sig heller ikke tilbage for at udtale sig om den hemmelige dæktest udført af Pirelli og Mercedes, sagen som vi her på sitet har døbt ”Tiregate”.

Bernie Ecclestone og Red Bull teamchef Christian Horner Copyright Getty Images/Red Bull Racing

I et interview med ’adamcooperf1.com’ siger Ecclestone: ”Pirelli gjorde helt klart det rigtige. De havde et problem med deres dæk, som de ikke kunne løse. Hvis der havde været muligheder for at teste, hvilket der burde have været, havde de slet ikke haft noget problem.”

”Det er udelukkende fordi der ikke er reelle muligheder for at teste, at dette problem er opstået. Efterhånden som der blev klaget over dækkene, ville den åbenlyse løsning være at teste sig frem til en løsning. Og det bad de (Mercedes, red.) om hjælp til.”

Den hovedrige englænder langer således kraftigt ud efter FIA for at håndhæve forbuddet mod de officielle tests i løbet af sæsonen.

Direkte adspurgt om Pirelli har gjort noget forkert, svarer Ecclestone: ”Overhovedet ikke.”

Copyright Daimler-Benz

Med hensyn til Mercedes’ rolle i sagen stiller Ecclestone sig noget anderledes. ”Hvis jeg bliver tilbudt at købe tyvegods, er det op til mig selv at beslutte mig for at sige ja eller nej. Jeg kan ikke forvente at andre skal fortælle mig, hvad jeg skal gøre. Det burde jeg vide af mig selv.”

”Om ikke andet så har enhver ugift kvinde retten til at sige ’nej’. Det siger sig selv, at Mercedes også havde denne ret……”

Uanset det faktum, at Ecclestone formelt ikke har nogen magt på det rent sportslige plan, er det langt fra første gang, han blander sig i sager af denne karakter. Hvorvidt han med disse udtalelser kan påvirke udfaldet af den forestående høring, er ikke til at sige.

Som vi tidligere har skrevet her på siden, er høringen fastsat til d. 20. juni. Vi venter i spænding.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault håber på fire hold Ferrari er dårlige tabere »