Ungarns GP: Kvalifikation: Hamilton på pole

Det blev en særdeles varm kvalifikation til Ungarns Grand Prix. Red Bull har set umådelig stærke ud under de frie træninger, men Lewis Hamliton formåede at sætte Vettel til vægs i kvalifikationen.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 27/7 2013 klokken 13:07

Der er varmt i Ungarn - rigtig varmt. Banen udenfor Budapest ligger nærmest i en "gryde" omgivet af bakker og bjerge, og der er nærmest tradition for en meget varm weekend. Termometeret står på 33 grader, mens asfalttemperaturen er helt oppe på 48 grader.

Hungaroring er næsten lige så svær at overhale på som Monaco, så en pole position er næsten en halv sejr. Hvem trækker det længste strå?

I den sidste træningssession i formiddags, var Sergio Perez i fokus af flere årsager. Først formåede den unge mexikaner sensationelt at sætte 3. hurtigste tid i den problematiske McLaren-racer, men kort efter satte Perez raceren i autoværnet efter et spin. McLarens mekanikere måtte således på overarbejde for at gøre raceren klar til kvalifikationen, og det vides endnu ikke, om de når at blive færdige til tiden.

Q1
Vi er i gang, og første mand på banen er Esteban Gutierrez i Sauber. Han sætter en tid på 1.23.998, hvilket ikke er imponerende.

Næste mand som sætter uret i gang er Adrian Sutil i Force India - han sætter en tid på 1.25.660. Vi er nu 6 minutter inde i Q1, og kun 2 kørere har sat en tid indtil nu.

Di Resta nu hurtigste mand, men han underbydes straks af Valtteri Bottas i Williams. Bottas er ude på soft-dækkene, og han kører på 1.21.532

Vi er halvvejs gennem Q1 og endnu har ingen af frontrunnerne vist sig på banen. I øjeblikket sidder Williams på både P1 og P2.

Ny mand på P1 - Daniel Ricciardo kører på 1.21.181. Den unge australier har imponeret på det seneste, og det ser ud til at fortsætte.

Fernando Alonso og Kimi Räikkönen er begge på banen - og begge er på soft-dækkene med det samme. Lidt overraskende at man allerede her i Q1 benytter de blødeste dæk, men det skyldes formentlig den høje asfalttemperatur. De 2 herrer sætter sig straks på de forreste pladser, med Alonso som den hurtigste.

Nu Grosjean hurtigst. Vi mangler stadig at se Red Bull, Mercedes og McLaren.

Nu rører Red Bull på sig - Webber P7 og Vettel P2. Samtidig sætter Button sig på P6.

Mercedes sætter sig på både P1 og P2 - Rosberg foran Hamilton.

I den tunge ende er Gutierrez og di Resta i farezonen.
Ingen af dem klarer sig igennem til Q2, og de kan holde fri for i dag.

Tiden er gået og top 5 hedder Rosberg, Hamliton, Grosjean, Vettel og Alonso.

Nico Rosberg Copyright Daimler Benz

De 6 kørere, som må stige ud af racerne allerede nu er Chilton, Bianchi, Van der Garde, Pic, di Resta og Gutierrez.

Paul di Resta Copyright Sahara Force India


Q2
Vi er i gang med Q2 og Kimi Räikkönen er første mand på banen.
Finnen passerer stregen i tiden 1.20.987

Vi hører over teamradioen, at Mark Webber har mistet sin KERS. Hvor stor betydning får det mon for den erfarne australier?

Grosjean nu hurtigste mand, med Sutil på P2.
Nu går det stærkt oppe i front. Hamilton sætter ny hurtigste tid, med han underbydes straks af Vettel - tyskeren er første mand til at køre under 1.20. Ny hurtigste tid hedder 1.19.992

Webber er pt. kun på P13, så det ser svært ud for australieren.

Med 4 minutter igen sætter Räikkönen sig på P2.

Perez har tilsyneladende fået stillet en konkurencedygtig racer til rådighed, på trods af sit uheld i den sidste frie træning. Han er i øjeblikket på P10, lige bag teamkammerat Jenson Button.

Grosjean klemmer sig ind på P2, 2 tiendedele langsommere end Vettel.

Præcis som i Q1 sætter Mercedes tingene pl plads i de døende minutter. Rosberg nu på P1, mens Hamilton tager P2.

Begge McLaren-kørere er i problemer, og Button klarer den ikke. Perez klemmer sig lige nøjagtig med i Q3. Webber får også kørt sig op, på trods af den manglende KERS - flot præstation af australieren.

Tiden er gået og top 5 hedder Rosberg, Hamilton, Vettel, Grosjean og Alonso.

Nico Rosberg Copyright Daimler Benz

I bunden tager vi afsked med Bottas, Maldonado, Vergne, Button, Hülkenberg og Sutil.

Jenson Button Copyright McLaren Media


Q3
Q3 er i gang, og traditionen tro er der travlt fra første færd. Mark Webber er hurtigt ude, og det må dreje sig om damage control. Pole er ikke realistisk uden KERS, men top 5-6 er måske ikke uden for rækkevidde?

Den første hurtige tid kommer fra Räikkönen, som bogstavelig talt kommer sidelæns ud på start-/mållangsiden. Flot ser det ud, men hurtigt er det ikke, og finnen bliver da også straks slået af både Rosberg, Hamilton og Vettel.

4 minutter igen, og nu skiftes der dæk til de sidste afgørende forsøg. Lige nu hedder det Vettel foran Hamilton. De fleste kørere kommer så sent ud fra pitten, at de kun kan nå én flyvende omgang.

Räikkönen sætter sig på P2, men andre er på vej rundt i høj fart. Både Grosjean og Rosberg slår Räikkönens tid, men de kan ikke nå Vettel.

Her kommer Hamilton, og han sætter en supertid - 1.19.388. Kan Vettel svare igen på det? Har kommer Vettel over stregen, og svaret er nej! Vettel mangler 38 tusindedele.....
Hamilton på pole.

Lewis Hamilton Copyright Daimler Benz

Top 10 kommer således til at ud som følger:
1. Hamliton
2. Vettel
3. Grosjean
4. Rosberg
5. Alonso
6. Räikkönen
7. Massa
8. Ricciardo
9. Perez
10. Webber

På mange måder ligner det et scenarie, som vi har set før. Mercedes er lynende hurtige over en enkelt omgang men plejer at have svært ved at holde tempoet over en løbsdistance. Har de mon fået rettet op på det, så de kan byde Vettel op til dans i morgen?

For både Alonso og Räikkönen ligner det også "business as usual". I rå speed kan de ikke helt følge Vettel, så de er afhængige af en bedre løbsstrategi eller måske endda lidt modgang til Vettel, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at mindske tyskerens forspring i den samlede stilling.

Lidt længere nede i feltet må vi konstatere, at McLarens problemer fortsætter. Mon ikke man er begyndt at se frem mod samarbejdet med Honda? Det er i hvert fald svært at se dem komme tilbage til fronten af feltet med deres nuværende setup.

En af sæsonens positive overraskelser hidtil, Force India, har det svært i Ungarn. De har stort set konsekvent haft minimum én bil med i Q3 indtil nu, men i dag glippede det for dem.

Daniel Ricciardo formåede for 4. løb i streg at køre sig i Q3. Rigtig, rigtig flot præstation af den unge australier, som måske for alvor er ved at køre sig i stilling til sædet ved siden af Vettel i næste sæson?

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Selv om det ligner en startopstilling, som vi har set før, er der mange åbne spørgsmål forud for morgensdagens løb. Sæsonen er endnu lang, og meget kan nå at ske.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 2. frie træning: Vettel hurtigst McLaren vil hjælpe Kevin Magnussen til fast sæde »