Vettels hemmelighed

Efter den tidligere holdejer Giancarlo Minardi fremlagde beskyldninger om, at Vettels racer måske anvender ulovlig Traction Control, er spekulationerne omkring Vettels bil tiltaget. Men nu dukker der rygter op om, at Newey blot har vist sin genialitet igen.

Andet sving . Copyright Daimler-Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/10 2013 klokken 12:10

Ingen kunne følge med Sebastian Vettel i Singapore, og tilmed virkede det som om, at tyskeren kunne have trukket endnu mere fra de øvrige, hvis han havde lyst.

Det har udløst spekulationer om, at Vettels bil er udstyret med ulovlig Traction Control, som Webber også tidligere har været beskyldt for.

Den tidligere holdejer, Giancarlo Minardi, udtalte efter Singapores Grand Prix, at han havde hørt, hvordan bilen lød i sving, og at det mest af alt lød som dengang, man anvendte Traction Control.

Hvis det er det, Red Bull anvender, er deres bil ulovlig, og Sebastian Vettel vil derfor skulle diskvalificeres fra årets mesterskab.

Men nu er der kommet nye informationer frem om, at det der kunne lyde som ulovlig Traction Control, meget vel kan være en genial og lovlig Adrian Newey løsning.

Sebastian Vettel Copyright Pirelli

Den anerkendte britiske motorsports journalist, James Allen, skriver bl.a. i sin blog, at der er forlydender fremme om, at det ikke er Traction Control, men derimod en meget smart måde hvorpå Red Bull styrer benzinen ind i udstødningen. En løsning som skulle ligge indenfor reglementet.

Dette skulle give dem en form for udstødnings ”Blown Diffuser”, som den der med de nuværende regler blev ulovlig, men udført fuldt lovligt.

Så der er mere og mere der tyder på, at Adrian Newey endnu engang har tænkt ud af boksen og fundet på en løsning, ingen andre har set.

Om det kun er Vettel, der har denne løsning monteret, eller om Webber også har den, melder historien ikke noget om, hvilket ellers kunne forklare en del af forskellen mellem Vettel og Webber.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 7 år siden Force India venter med 2014 kørerne »