Koreas Grand Prix - Løbet LIVE. Vettel for 4. gang.

Velkommen til vores livedækning af Koreas Grand Prix her søndag morgen.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 6/10 2013 klokken 07:10

Velkommen til hvad der snart føles som et let slidt VHS-bånd fra 2004.

Tyskeren er på Pole, tyskeren trækker fra og tyskeren cruiser endnu en sikker sejr hjem.

Eller sagt på en anden måde, Vettel er så overlegen at det begynder at tage det sjove ud af Formel 1. Det må forventes at han igen kører en sejr hjem og dermed reelt lukker mesterskabet langt før tid.

Ser vi så bort fra Vettel, så er der ganske meget spænding - gridden er en god blanding med Hamilton, Grosjean, Rosberg og Alonso på de 4 spændende pladser bag Vettel.

Webber er som bekendt sendt i skammekrogen efter 3 reprimander i denne sæson. Her kunne man bemærke at FIA måske skulle droppe alle de her straffe og så koncentrere sig om de virkelige forseelser på banen - der er ved at gå lidt sippet gammeljomfru i det - hvilket kan undre, da mange stewards kommer fra sportsvognene, hvor man virkelig går i flæsket på hinanden.

I den anden ende af feltet, der er Bianchi sendt 3 pladser tilbage, for at genere di Resta, det betyder dog ikke så meget når man er nummer 21 i forvejen.

Tilbage til løbet - som sagt, så forventes det at Vettel tager starten og derfra cruiser sig til sejr. De sidste 2 podiepladser er der meget mere spænding om.

Set ud fra de seneste løb, så må den ene plads gå til Alonso, der har været skarp til at køre sig frem fra dårlige startplaceringer. Den sidste plads fordeles mellem de 2 Mercedes kørere, det kan blive både den ene & den anden, alt efter hvordan de bruger deres dækmuligheder.

Dækvalget er Medium og Supersoft - igen som Supersoft som det hurtigste, det vurderes dog ikke til meget mere end 1 sekund og året har vist at der er markant forskel på hvordan dækkene opfører sig i træning/kval og så i løb.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Så er vi ved at gøre klar til opvarmningsomgangen.

Starten

Så er der linet op og vi er klar til starten - en kort start, der følges af 2 langsider.

Ganske som forventet, så trækker Vettel fra og resten slås helt vildt - Massa køres af og der er kaos i feltet. Begge McLarens blokerer bremserne.

Hamilton forsøger desperat at komme forbi Grosjean, Alonso tabte en plads i slagsmålet og er bag Hulkenberg.

2-5

Så er DRS lukket op.

Efter rodet i starten, så har Button en ødelagt vinge, der betyder ny vinge, Sutil er udgået, Massa er helt i bund og Maldonado har vundet ikke mindre end 9 placeringer.

5-10

Replay viser at Massa tippes let af Rosberg og forårsager kaos i det meste af feltet.

Sutil er åbenbart lappet sammen igen og er nu placeret på sidstepladsen bag Button, der har fået en ny næse.

Som bemærket i introen, så er der meget stor forskel på løb & træning hvad angår dæk - Button sætter bedste tider, men kører på Medium, i modsætning til de fleste andre.

Efter mindre end 10 omgange, så begynder de første stop at komme.

Kimi går forbi Alonso, der forsøger at slå tilbage, men Kimi holder den.

10-15

Hamilton stopper, Ferrari gør klar. Alonso går ind.

Løbet er en smule rodet i forbindelse med stoppene, Hamilton lægger an på Grosjean, der er en runde bag ud med varme i dækkene, men forsvarer sig virkelig godt og Lewis har endnu ikke kørt ham af.

di Resta forsøger sig på Perez, der prompte kører ham af banen - mon ikke der falder endnu en straf? Perez minder ind i mellem om Juan Pablo Montoya med hovedet under armen.

Som forventet, ser stewards nu på Perez.

Mediumdækkene har gjort Alonso godt, han trykker godt på Hulkenberg.

15-20

Perez overhaler Maldonado, denne gang uden at køre nogen af banen.

Så godt som alle biler i front har meget markant dækslid på højre fordæk, i forhold til det venstre.

Vettel-Grosjean-Hamilton i front.

Riccardio går i pit som sidste mand. 20 omgange på et mediumsæt.

20-25

Kampen om 5.-6.-7.-8. pladsen fortsætter. Alonso har DRS på Hulkenberg, som har klart bedre topfart.

Perez straf er udsat til efter løbet.

Alonso har utroligt svært ved at komme forbi Hulkenberg, omvendt, så er der heller ikke andre, der kommer forbi Alonso.

Sauber advarer Hulkenberg om det er alt for tidligt at stoppe, selv om hans dæk er tyndslidte.

25-30

Så er vi knap halvvejs og spændingen er ikke så stor igen. Det lader til at de fleste dæk har fundet deres anden ungdom og vi venter på runde 2. Med 30 omgange igen, så håber mange nok på at de kan nøjes med et stop mere.

Kimi går i pit til et stop - kan han køre 29 omgange på et sæt dæk?

di Resta hopper på curben og smadrer ind i betonen i sving 12. Hvad sker der nu? Skal vi igen have SC?

Hulkenberg går i pit og Webber overhaler Alonos, det er ikke nogen god rød dag.

Hamiltons dæk er helt væk og han taber tid hurtigere end en konfirmand på blå mandag taber penge...... næsten 3 sekunder pr. omgang.

Rosberg går elegant uden om Hamilton, men i samme sekund knækker forvingen og den slæber hen af jorden.

Næsen sidder fast - det er overstået for Rosberg, men de får dog den nye næse sat fast. 20 sekunders tab.

Alonso i pit.

Hamilton brokker sig af helvede til - måske man lige skulle trække vejret.

30-35

Hamilton pitter til et planlagt stop og får nye dæk på - kan de holde 25 omgange hjem?

Perez taber slidbanen på højre fordæk og der er SC.

Status er Vettel-Grosjean-Kimi-Hamilton-Hulkenberg-Alonso - det bliver en meget spændende genstart.

35-40

Stadig SC - endnu en gang, så tager oprydningen enormt lang tid.

Webber har taget det dristige skridt at skifte til Supersoft, men det viser sig at det mere er af nød, da alle de nye Medium er brugt op.

20 omganges sprintløb tilbage.

Grønt flag - Vettel foran 2x Lotus.

Hulkenberg overhaler Hamilton, Sutil & Webber kører hinanden af og der går stor ild i Webbers Red Bull.

I guder hvor er marshalls sløve.........

Kimi og Grosjean slås og Kimi kommer forbi. Brandbil på banen midt foran feltet - SC på banen. TOTALT kaos i Korea - Bernie er IKKE glad!

Sutil tippes af en anden bil, drejer rundt og smækker bagenden ind i siden af Webbers bil.

Webber skal nok have et nyt chassis til næste løb.......

40-45

Der er stadig SC.

Lyset er slukket, så vi er klar til endnu en restart.

Vettel kan lukke VM allerede ved næste løb - det vil sige med ikke mindre end 4 løb tilbage.

Alonso forsøger på Hamilton, men afvises i første sving - gult flag igen.

I front trækker Vettel igen fra.

Hamilton forsøger også at komme uden om Hulkenberg, men det er totalt umuligt på langsiderne - den er langt hurtigere end Mercedesen.

Massa overhaler Perez, der ser aggressiv ud.

Massa overhaler Guiterrez og lægger afstand til Perez. Hamilton forsøger stadig på Hulkenberg, men Hulkenberg er alt for stærk på langsiderne.

45-slut

Så er Perez igen i billedet - denne gang for et sammenstød med Massa, det er også en sag der behandles efter løb.

Sutil trækker i garage.

2 omgange tilbage og der er livlig kamp i feltet.

Hamilton forsøger og forsøger og forsøger, men der er ingen vej forbi Hulkenberg.

Vettel-Kimi-Grosjean-Hulkenberg-hamilton-Alonso-Rosberg-Button-Massa-Perez.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T43:13.701 2 25
5. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T43:38.901 2 10
6. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T43:39.801 2 8
7. 4. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T43:40.301 2 6
8. 11. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T43:45.901 2 4
9. 6. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T43:48.001 2 2
10. 10. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1T43:48.801 2 1
12. 17. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T44:00.701 2 0
13. 18. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1T44:03.701 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
21. 13. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
36 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Koreas GP: 3. frie træning: Vettel tilbage i front Koreas GP: Dagen derpå »