Japans GP: 3. frie træning. Webber hurtigst

Suzuka banen i Japan blev markant hurtigere i denne tredie frie træning. Noget Mark webber fik mest ud af, mens Vettel fik et sjældent problem med sin racer. Hamilton var også med fremme.

Mark Webber GP 2013 Red Bull Media . Copyright Red Bull Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/10 2013 klokken 05:10


Efter en hård afkørsel under første træning, som medførte at han måtte sidde den anden træning over, var det ikke overraskende Jules Bianchi i Marussia raceren, der var første mand ude på Suzuka.

En anden der også havde behov for tid på den japanske bane, var Sergio Perez i McLaren. Derfor var han ikke overraskende tideligt ude, hvor hans tider fra start også viste at han havde behov for det.

Allerede efter små 15 minutter bliver der sat så meget skub i tingene, at Romain Grosjean sætter weekendens, på det tidspunkt, hurtigste tid.

Mark Webber sikre dog at Lotus ikke holder den længe, da han i sit første forsøg, hugger mere end et halvt sekund af den bedste tid.

Sebastian Vettel viser, at Suzuka er vanskelig, da han laver en af sine sjældne fejl under ind bremsning til hårdnålen, dog uden at det betyder andet end en lille ”flat spot” og at han kun sætter den tredje hurtigste tid.

Lewis Hamilton, der var hurtigst under første træning, men faldt igennem under den anden træning, kæmpede hårdt med Mercedesen, men viste trods alt gode takter og var igen med fremme, dog rent tidsmæssigt langt efter de hurtigste.

Halvvejs inde i træningen så vi de første bløde dæk i brug hos Lotus, der hurtigt medførte at Grosjean fik sat hurtigste tid.

Force India køreren Paul di Resta, var den første til at vise, at det nemt kan gå galt på den japanske bane, da han spandt rundt og røg i barieren.
Di Restas mekanikere ved således godt hvad de skal lave i den 1,5 time der er til kvalifikationen, da han rev frontvingen af og smadrede baghjulsophænget.

For dem der gerne vil have lidt modgang til Sebastian Vettel, var der godt nyt, da det blev meldt ud, at han ikke fik mere tid på banen, som følge af problemer med hans KERS batteri, der så skulle skiftes.
Om det bliver et problem for tyskeren? Næppe!

Med lidt over 7 minutter tilbage, sætter Ferrari de bløde dæk på begge deres racere, men til trods for dette, lykkes det hverken for Alonso eller Massa at sætte ny hurtigste tid.

Webber, i den eneste tilbageværende Red Bull, kom også ud på Soft dækkene, hvilket gav et noget anderledes resultat, da han lige barberede mere end 7 tiendedele af den hidtil bedste tid, til trods for en fejl.

Hamilton presser godt på i sin sidste tur rundt på banen, hvilket sender ham op som nummer to.

Forud for kvalifikationen ser det ud til at Red Bull, ikke overraskende har styr på det, men at Mercedes igen vil være i stand til at presse dem, sammen med Lotus. Ferrari ser ikke rigtigt skarpe ud igen i denne weekend.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:32.053 + 0.000 17
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:32.187 + 0.134 18
3. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:32.355 + 0.302 18
5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:32.800 + 0.747 14
6. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:32.815 + 0.762 14
7. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:32.869 + 0.816 17
9. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:33.036 + 0.983 8
11. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1:33.158 + 1.105 15
14. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:33.638 + 1.585 17
17. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:33.955 + 1.902 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hold øje med: Suzuka's layout Japans GP: Kalifikationen: Webber på pole »