Fernando Alonso var frustreret efter McLaren-sæsonen i 2007. Nok derfor valgte han at vende hjem til Renault, hvor Flavio Briatore var kongen over holdet fremfor usikre Red Bull Racing, der i 2008 heller ikke havde en specielt god sæson.
Fernando Alonso i Renault R28 havde muligheden for at have siddet i en Red Bull Racing. Så havde han nok ikke vundet to løb i 2008, men var måske blevet verdensmester i 2009.
Copyright Renault F1
Det siger Elvira Gonzalez, korrespondent på ’El Mundo Deportivo’:
”Fernando Alonso havde det i sine egne hænder at ændre sin – og Formel 1’s – historie i november 2007.”
Der havde været flere møder mellem Alonsos manager Luis Garcia Abad, Gerhard Berger og Dietrich Mateschitz.
Dietrich Mateschitz udtalte:
”Jeg ville have ham, men i mindst to år med en option for et tredje år.”
”Efter hvad jeg havde hørt, talte Alonso også med andre hold omkring en et-årig kontrakt.”
”Jeg ville hellere vente og bygge en bil, der kunne tiltrække de største kørere i paddocken i 2009.”
Timo Glock, Toyota. Bahrain 2008
Copyright Totota Motorsport
Toyota var efter sigende en anden mulighed for Fernando Alonso. Havde han taget det sæde var Timo Glock, der vandt GP2-mesterskabet i 2007, nok ikke blevet en del af Formel 1.