Brasiliens GP: Løbet LIVE. Vettel vinder

Sebastian Vettel sikrede sig pole og vil gå benhårdt efter sin 9. sejr på stribe, så selvom Webber har sidste løb i Brasilien, skal han ikke forvente en afskedsgave fra sin tyske kollega.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/11 2013 klokken 16:11

Vi er nået til årets sidste løb, et løb hvor alle træninger og kvalifikation er foregået i regnvejr, men hvor selve løbet ser ud til at blive tørt.
Så der er allerede så mange ubekendte for holdene, som kan rykke på magtbalancen.

Vettel satte en meget overbevisende pole tid, selvom det på et tidspunkt så ud til at Grosjean ville snuppe den.

Største udfordring Vettel står overfor, er uden tvivl Alonso og hans fantomstart, hvilket kan betyde at Vettel ikke får lov til at stikke af fra start, så starten bliver mere spændende end vi længe har oplevet.

Bilerne er ved at blive linet op på gridden og kørerne er ved at gører sig klar til turen rundt på Interlagos, der nu hedder Autodromi Jose Carlos Pace, i et par timer.

Der bliver gjort klar til opvarmningsomgangen og bilerne sendes en tur rundt på den 4,2 kilometer lange bane i Brasilien.

Lamperne slukkes og starten er gået.

Det er Rosberg der tager starten og Hamilton tager Alonso.

Vettel presser Rosberg hårdt og de trukket fra.

Omgang 1 Vettel forbi Rosberg op forbi målstregen og Alonso kommer også forbi Hamilton.

Webber går også forbi Hamilton, der ser langsom ud med hans regnvejrssetup.

Omgang 3 Vettel trækker fra i front, samtidig med at Grosjeans motor går op i røg.

Alonso går forbi Rosberg og er nu oppe som nummer 2.

Omgang 7 Webber prsser Rosberg hårdt og går forbi i stil med den overhaling Vettel lavede på ham.

Red Bull ser ud til at have været bedre forberedt på et tørt løb, end de øvrige og de er markant hurtigere end de øvrige.

Vettel er mere end 6 sekunder foran Alonso, der er ved at blive fanget af Webber.

Omgang 10 Rosberg melder ind, at han mangler grip på bagdækkene og meldingen fra pitten til Hamilton siger samtidig, at han er hurtigere over alt på banen, så han skal forbi Rosberg.

Webber har linet Alonso op og gør klar til at gå forbi Ferrarien.

Omgang 11 Hamilton går forbi Rosberg.

Webber har selv med DRS svært ved at komme helt op bag Alonso, selvom det er tydeligt at han samlet er hurtigere over en omgang.


Omgang 13 Webber kommer forbi Alonso og er nu nummer 2.

Perez overhaler Bottas og Button rykker forbi Hülkenberg.

Begge McLaren racerne er nu i pointene, med Perez oppe som nummer 10 og Button som nummer 7.

Omgang 15 Massa går forbi Rosberg samtidig med at vi hører den første melding om, at der er risiko for regn.

Mercedes melder om regn indenfor 10 minutter, Ferrari siger at der går 20 minutter. Spændende at se hvem der har ret, især fordi der er mange der har behov for friske dæk nu.

Omgang 18 Force India pitter med Sutil og Williams med Bottas. Force India vinder den og Sutil en enkelt placering.

Nærbilleder af Vettel viser at hans dæk er ret slidte, men han har næsten 11 sekunder ned til Webber og har således tid at give af.

Massa pitter samtidig med at Vettel får en melding om, at de mener der er regn på vej.

Omgang 22 Webber har lagt et hul på 5 sekunder ned til Alonso.

Button pitter hvilket sender ham ned som nummer 10.

Omgang 22 Alonso pitter og Button overhaler to mand, så han nu er oppe som nummer 8.

Regnen ser ud til at være på vej.

Vettel og Webber har endnu ikke pittet.

Omgang 24 Webber pitter. Skidt stop der sender ham ud lige efter Alonso.

Omgangen efter går Vettel i pit og er ude som nummer 1 uden problemer.

Webber presser Alonso hårdt.

Regnen glimre ved sin udeblivelse, men hele tiden kommer der meldinger om, at den er på vej.

Omgang 28 Webber går forbi Alonso igen, samtidig med at Hamilton har lukket hullet op til Massa.

Hurtigste omgang Mark Webber sætter hurtigste omgang efter at være kommet forbi Alonso.

Hamilton presser alt hvad han kan, for at komme forbi Massa, men det lykkes ikke.

Straf til Massa for at have haft alle 4 hjul ovre den hvide linje til pitindkørslen, uden at gå i pit. Surt for brasilianeren.

Massa tager sin straf, selvom han ikke er enig på nogen måde. Det er en meget tændt og sur Massa der kommer tilbage på banen som nummer 8.

Omgang 36 Vettel øger i front og har nu over 12 sekunder ned til Webber.

Perez kommer tættere på Rosberg i kampen om 6. pladsen. utton ligger nummer 5. Så det ser ganske fornuftigt ud for McLaren, der dog gerne ville på podiet, hvilket ikke rigtigt ser ud til at være en mulighed.

Regn i luften, men endnu ikke nok til at der skal andre dæk på. Hvis der kommer regn, er det om meget kort tid.

Omgang 44 Button og Massa pitter efter tørvejrsdæk, hvilket kan være rigtigt skidt, samtidig med at vi ser tilskurer tage regntøj på.

Rosberg og Perez pitter også efter tørvejrsdæk.

Vettel kører meget langsomt og passer meget på sine dæk.

Bottas ude efter kolision med Hamilton.

Omgang 48 Hamiltons dæk eksploderer. Vettel pitter og Webber lige efter. Alonso pitter også.

Vettel er nu kun små 6 sekunder foran Webber. Alonso under et sekund efter Webber.

Hurtigste omgang til Alonso, der vil et skridt mere op på podiet.

Straf til Hamilton for at forsage kollision mellem ham og Bottas.

Hurtigste omgang til Webber, der nu har fået varme i dækkene og således trækker fra Alonso.

Webber er hurtigere end Vettel, men der er stadig mere end 5 sekunder efter verdensmesteren.

Omgang 54 Webber henter fortsat lidt ind på Vettel, samtidigt med at der er nu melding om at det regner lokalt på banen.
Alonso taber tid til Webber.

Sutil pitter efter sliks.

Regnen betyder at Vettel trækker fra i front.
Alle er fortsat på sliks.

Omgang 58 Hamilton rykker frem i feltet og er nu oppe som nummer 9, efter en kontant overhaling af Riciardo.
Næste mand er Hülkenberg, der er omkring et halvt sekund langsommree end briten på de sidste par omgange.

Omgang 61 Charles Pics baghjulsophæng knak lige. Slut på hans sæson for Caterham.

Vettel har totalt styr på begivenhederne i front og Webber har heller ikke problemer med Alonso.

Button er oppe som nummer 4, men med 21 sekunder op til Alonso, så er det ikke speed han kommer på podiet med.

Omgang 66 Maldonado og Vergne kolliderer. Tydeligt at se at det er Maldonados fejl.

5 omgange til mål Vettel, Webber, Alonso

Fare for regn indenfor de næste få omgange, em om den når at komme inden slutningen er uvis.

3 omgange tilbage Di Resta bliver presset hårdt af Guterez.

Sidste omgang Vettel har styr på sagerne i front med 8,5 sekunder ned til Webber, der har yderligere 5,5 sekunder ned til Alonso.

Button ser ud til at slutte på 4. pladsen.

sutil oppe op presse Guterez.

Nyd sidste omgang bliver der sagt til Webber fra pitten.

Sebastian Vettel vinder løbet og har nu rekorden for flest sejre på stribe.

Webber smidder hjælmen for at vinke til publikum. Det er der helt sikkert en bøde på vej for, men det er han nok lige glad med.

Donuts fra Vettel, lige inden pit indkørslen.

Massa laver også donuts! Det var populært.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T32:36.300 2 25
2. 4. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T32:46.700 2 18
3. 3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T32:55.200 2 15
4. 14. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T33:13.600 2 12
5. 2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:15.300 2 10
6. 19. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1T33:20.300 2 8
7. 9. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T33:25.400 3 6
9. 5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:49.200 3 2
16. 16. Pastor Maldonado Williams Racing
P
70 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
21. 13. Valtteri Bottas Williams Racing
P
45 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brasiliens GP: Kvalifikationen LIVE - Vettel som e Brasiliens GP, løbsresumé: Vettel udbygger sin rek »