Ny Pirelli kontrakt gælder til 2016

Pirelli leverer dæk til gridden næste år, men den nye kontrakt skulle gælde til 2016. Det betyder, at Kumho, Michelin og Hankook og andre interesserede må vente i kulissen. Hvordan dækkene så bliver i 2014, må vi vente med at finde ud af.

Dæk . Copyright Pirelli

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 2/12 2013 klokken 14:12

Force India mener dækkene ødelagde deres sæson, da Pirelli ændrede på dækket i sommers. Copyright Sahara Force India

Faktum er dog, at Pirelli modigt overtog Bridgestones plads som dækleverandør og efterlevede ønsket om at producere mindre holdbare dæk, hvilket jo netop har skadet Pirellis image i den store verden, for man hører aldrig om de gode Pirelli-dæk, der virkelig skabte løbet.

Til gengæld hører man om punkteringer, der ødelægger løbene, og selv i Brasilien, hvor Valtteri Bottas og Lewis Hamilton begge fik dækproblemer som en naturlig konsekvens af de to køreres sammenstød, så er det første flere hold reagerer på, at de trækker deres biler i pit for at få skiftet dæk.

TV3 Plus’ kommentatorer så med det samme Silverstone-løbet for sig, og gik i selvsving indtil den langsomme gengivelse viste, at dækkene ikke var skyld i problemerne.

Pirelli teamchef Paul Hembery. Copyright Pirelli

Paul Hembery, som er Pirellis motorsportschef, vil dog have klare retningslinier for dækkene, og de skal være kendt af holdene. Alternativt laver de nogle Bridgestone-holdbare dæk, hvor man kan køre et helt løb på et enkelt sæt dæk.

”Vi ønsker bare at gøre, hvad vi bliver bedt om.”

”Vi ønsker et klart input, og det skal være tydeligt defineret, fordi karakteristikken i år virker til, at folk har glemt, hvad vi blev bedt om at gøre.”

”Det er blevet glemt et sted over tid, og det er det vigtigste for os, at dette bliver løst. En eller anden skal fortælle os, hvad de ønsker vi skal gøre.”

Pirelli laver de dæk de bliver bedt om.
Copyright Pirelli


Netop kritikken af dækkene og de medfølgende imageproblemer har taget hårdt på Pirelli-cheferne.

”Jeg gætter på, at det som vil ske er, at vi vælger en meget forsigtig tilgang, og vi ender op med et-stop løb efter i år.”

Pirelli er interesseret i, at alle kørere tvinges til at have to obligatoriske pit stop, på den måde kan kørerne presse dækkene, men uden dækeksplosionerne. Der skal så være restriktioner på brugen af de to dæk, så den hårdeste compound højest må køre 50% af løbet, den blødere max 30%.

Der foreslås to tvungne pit stop i 2014.
Copyright Mercedes AMG


Pirelli ønsker også en dæktest allerede i denne måned, så man har nogle data til de endelige compounds til 2014. McLaren var hurtige til at tilbyde Pirelli en bil til en test i Bahrain, men den slags fordele ser konkurrenterne ikke positivt på.

Ross Brawn udtalte:

”Det vil være uheldigt, hvis et hold har fordelen ved at køre et 2014-dæk med udelukkelsen af de andre.”

La Gazzetta dello Sport skriver nu, at Top 4 i årets konstruktørmesterskab er blevet inviteret til Bahrain, og da McLaren blev nummer fem, så er de sat lidt tilbage. Lotus på fjerdepladsen har meldt fra på grund af deres skrøbelige økonomi.

Red Bull og Ferrari får lov at teste 2014-dæk i december.
Copyright Pirelli


Ferrari, Red Bull Racing og Mercedes skal nu teste dæk fra den 17. til 19. december i Bahrain.

Alle involverede hold i mesterskabet har dog lov til at sende repræsentanter til testen og vil få alle data fra testen efterfølgende, men alligevel er der vrede at finde hos de andre hold, der sættes tilbage i forhold til de hold, der prøver dækkene.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kun 50% chance for at komme i mål Race of Champions aflyst »