• Forside

Terminskarakterer - Scuderia Torro Rosso, Midland F1 og Super Aguri

Halvvejs i sæsonen er det på tide at uddele terminskarakterer. Som alle karakterer er de subjektive, dog baseret på præstationerne i de første 9 løb. De er blandt andet baseret på forventninger, økonomi i teamet, erfaring, stabilitet og selvfølgelig kørerens præstationer på banen.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 27/6 2006 klokken 12:06

I dag starter vi med de 3 dårligst placerede teams, som også er de 3 dårligst finansierede.

Scuderia Torro Rosso – 8
Griddens dårligst finansierede team, med et anslået budget på sølle 66 mio dollars, men alligevel de bedste af de hold som halvvejs er uden point, på trods af at Speed med en niendeplads i Australiens Grand Prix, var så tæt på som man kan komme, uden at komme i pointene.

Gentagne gange har vi set Torro Rossos biler i heftigt slagsmål med Red Bull Racing biler. Et tiltalende træk, at man ikke uden videre flytter sig for moderselskabets kørere, men kæmper i den ånd, som Formel 1 bør køres i.

Torro Rosso er som bekendt rugekasse for Red Bull Racing og her må man så forlange en forbedring i løbet af de resterende 9 løb. Hverken Liuzzi eller Speed har vist at de kan andet end at være talenter. Som det blev kommenteret under weekendens løb: ”Speed skal snart vise, at han kan andet end at være amerikaner!”

Så fortsæt det gode arbejde i resten af sæsonen, men få jeres kørere til at præstere bedre end de gør nu.

Vitantonio Luizzi – 6
En godkendt præstation, men heller ikke mere. Her tages højde for at man sidder i feltets økonomisk svageste bil, med en gammel motor – V10 eller ej - at man ikke har den store erfaring med Formel 1, men set i forhold til en anden rookie, Nico Rosberg, så er Liuzzi tæt på at falde igennem og opnå en dumpekarakter.

Han har været bedre end kollega Speed i de fleste kvalifikationer. På den anden side har Speed været bedre end Liuzzi i de fleste løb. For at opnå samme eller bedre karakter ved afslutningen på sæsonen vil et point afgjort hjælpe, sammen med en større synlighed i løbene.

Scott Speed – 6
Her kan man sige det samme som om Liuzzi: En godkendt præstation, men heller ikke mere. Speed slås normalt af Liuzzi i kvalifikationen, men gør det bedst i løbene og er den som har været tættest på, med en niendeplads i Australiens Grand Prix.

Sammenlignet med andre rookies ser Speed ikke for godt ud, og han er tæt på at ryge i samme klasse som Sato og Ide, nemlig den der er stemplet med ”Kørere, der kun vælges på grund af deres nationalitet!”

Så kraftig forbedring ønskes i den resterende del af sæsonen, ellers må det udløse en dårligere karakter og en udskiftning. Et hold som Toro Rosso har et stort bagland af tage af i gruppen af unge kørere.


Scott Speed i Monacos gader

Midland F1 – 6
Efter et salg tidligere på året, et par kørere, der snarere er valgt for deres økonomiske evner og griddens næstmindste budget. Så Midland F1 når lige op på et 6-tal og bestået.

Det er lykkedes dem at bringe deres biler op iblandt de sidste 16 i alt 5 gange, og det i sig selv må regnes som en succes, da de kæmper med Super Aguri og Scuderia Torro Rosso, om at blive de bedste af de dårligste.

Et succeskriterie for resten af sæsonen må være, at de får afklaret deres situation med hensyn til hvem der ejer og skal videreføre teamet. De færreste Formel 1 fans vil se det forhenværende Jordan team forlade gridden. Skulle det gå som rygterne siger, at Monteiro fyres, så vil en mere kompetent kører heller ikke skade deres muligheder for at forbedre karakter.

Christan Albers – 7
Albers er som hans kollega, i den anden Midland F1 racer, svær at bedømme. Ser man på det rent resultatmæssigt, gør han det fint, men det kan alligevel ikke undgås, at man bagefter sidder med en fornemmelse af at han enten ikke er bedre, end det man ser, eller også mangler han muligheden for at vise det.

Det indbringer ham et 7-tal, for trods alt har have gjort det godt i en dårlig bil. Hæderlige placeringer som 12 og 13 trækker op.

Tiago Monteiro – 6
Monteiro har ikke gjort det store indtryk i årets første 9 løb. Noget af det kan tilskrives, at han ikke sidder i en god bil, men det kan langt fra fjerne det indtryk, at det snarere er kørerens muligheder for at bringe sponsorer ind i et altid nødlidende team, der har sikret ham pladsen frem for hans færdigheder i en Formel 1 bil.

Anden halvdel af sæsonen bør afgjort vise bedre kørsel og resultater, ellers er Monteiro i dumpefare, når der uddeles årskarakterer. At han kolliderede med hans teamkollega i det Canadiske Grand Prix fremmer heller ikke karaktergivningen.


Tiago Monteiro, Silverstone, England 2006, i en Midland F1 racer, der ikke får meget ud af anstrengelserne.

Super Aguri – 8
En flere år gammel Arrows racer, der forsøges opdateret undervejs. Det kan man ikke forvente det store af. Så drejede det sig alene om denne præstation, så ville Super Aguri kunne trække en højere karakter, ikke mindst taget i betragtning at de også kæmper med en Hondamotor, der ikke just er den stærkeste eller mest pålidelige i feltet.

Men det trækker kraftigt ned, at man i første del af sæsonen ansætter en Yuji Ide, der meget diplomatisk kan kaldes inkompetent i forhold til Formel 1 og at teamets førstekører er notorisk dårlige Sato. Et bedre kørerline-up havde kunnet forbedre deres karakter.

For at forbedre karakteren i 2. del af sæsonen, må et godt råd så afgjort være, at man undlader at fyre Franck Montagny, med mindre man har en kører i baghånden. Herfra er vi langt fra sikre på at der findes en bedre japansk kører, der kan erstatte ham.

Takuma Sato – 6
5 sæsoner i Formel 1, 62 løbsstarter og Sato er stadig ringe. Det kan ikke siges på andre måder. Hans bedste kvalifikation er, at han er den bedste japanske kører pt., og det sikrer ham et sæde i øjeblikket. Satos fans har dog ikke de store forhåbninger om at han bliver bedre. Det skal dog siges at han ikke længere laver de samme graverende fejl, som i starten af hans karriere.

Montagny – 8
En fremragende erstatning for Ide, upåagtet at han er fransk og ikke japansk. Hans første 5 løb i Formel 1 har ikke bragt de store resultater. En placering som nummer 16 er det hidtil bedste og 3 gange har han kvalificeret sig som nummer 20. Ikke ligefrem prangende, men taget i betragtning, at han kører i en forældet og flere år gammel Arrows racer, så er det flot klaret.

Yuji Ide – 00
Det er ikke så svært. Manden var fuldstændigt uegnet til Formel 1. Eneste kvalifikation var hans pas. Superlicensen er nu frataget ham, og det må automatisk give et 00.


Super Aguri er ikke så super. Pt. er de sidst i mesterskabet.