Har McLaren brudt reglerne?

Den nye McLaren MP4-29 har et radikalt anderledes baghjulsophæng end de øvrige racere på 2014-gridden. Nu rejses der fra flere sider tvivl om, hvorvidt McLarens løsning er lovlig.

Kevin Magnussen . Copyright McLaren Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 2/2 2014 klokken 17:02

Vi ser det hver gang, der indføres større ændringer i designregulativerne i Formel 1; nogle teams udnytter reglerne helt til grænsen, mens andre vælger mere konservative løsninger.

Fra nyere tid er vi sikkert mange, der husker Brawn GPs totale dominans i 2009, hvor de kontroversielle diffusers dukkede op, og hvor netop Brawn GP fandt frem til den helt optimale løsning. Eller da Red Bull i 2012 blev anklaget for ulovligt at udnytte udstødningsgasserne fra deres RB8 til at generere ekstra downforce, i den selvsamme sæson, som disse såkaldte ”blown diffusers” var blevet forbudt.

Sikkert og vist er det, at ingeniørerne i jagten på ekstra downforce og dermed fart altid vil søge at udnytte reglerne til det yderste. I nogle tilfælde går det godt, og så har teamet vundet en klar fordel i forhold til konkurrenterne, i andre tilfælde slår det fejl, og teamet vender tilbage til en mere traditionel løsning.

Allerede efter få timers test på Jerez dukkede de første forlydender op om, at flere af de andre teams kastede lange blikke efter bagenden på den nye McLaren MP4-29. Den nye McLaren-racer er nemlig udstyret med et markant anderledes designet baghjulsophæng end konkurrenterne, og det kan vise sig at være i strid med det nye regulativ.

Kevin Magnussen. Copyright Pirelli

McLaren udnytter tilsyneladende selve bærearmene som en aerodynamisk komponent samtidig med, at de naturligvis udfylder deres primære funktion som ophæng og affjedring. Udformningen af bærearmene tyder på, at de leder luft ned til bagendens diffuser, som derved opnår en højere effekt end ellers.

Striden handler i korte træk om, at den eneste aerodynamiske komponent på en 2014-racer, som må være bevægelig, er den øverste del af hækvingen. Alle andre aerodynamiske dele skal være fikserede.
Spørgsmålet er nu, om McLarens baghjulsophæng pludselig kan betegnes som en aerodynamisk komponent. Sikkert og vist er det jo, at et baghjulsophæng ikke er fikseret men derimod bevæger sig ganske meget.

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Red Bulls chefdesigner Adrian Newey er en af dem, som rejser spørgsmål. Han siger: ”Jeg har endnu ikke set detaljerede fotos af det, men som det bliver beskrevet for mig, lyder det som om, der er tale om 8 bevægelige dele, hvor det kun er tilladt med 6.”

BMF1 er desværre heller ikke i besiddelse af fotos af den kontroversielle bagende på MP4-29.

Ifølge både ’Sky Sports’ og Auto, Motor und Sport’ har flere teams allerede forberedt en klage til FIA. Det forlyder, at McLaren har fået deres design forhåndsgodkendt hos FIA, men derfor skal man alligevel behandle en officielt indgivet klage fra et andet team.

Adrian Newey. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Hvis FIA ender med at give McLaren grønt lys til at køre videre med deres nuværende ophæng, ville man umiddelbart forvente, at de øvrige teams ville skynde sig at kopiere det. Men sådan kommer det ikke nødvendigvis til at gå. Hele balancen og stivheden i raceren hænger nemlig nøje sammen med vægten og geometrien i de enkelte komponenter, hvorfor det i mange tilfælde vil kræve at hele bagenden af raceren skal re-designes.

Vi følger spændte med. Har McLaren sikret sig et forspring allerede inden sæsonen for alvor skydes i gang? Eller bliver de tvunget tilbage til tegnebrættet for at lave en ny løsning?

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Caterhams sidste år Giedo vil have Sauber-sæde »