Sepang ikke imod lavere lyd

Mens den lavere lyd fra motorerne i Australien har været et skældsord, og ord som kontraktbrud har floreret, så er der én person, som ser muligheder for gevinst ved den lavere lyd. Razlan Razali, chefen for Sepang, ser muligheder.

Vettel var glad for sejren . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 26/3 2014 klokken 09:03

Lyden fra turbomotorerne er udskældt. Copyright Marussia F1

Razlan Razari udtaler til ’New Straits Times’:

”Selv de stille motorer, som går imod alt, hvad man har forventet tidligere indenfor motorsporten, er måske ikke en dårlig ting.”

”Forældrene skal være mindre nervøse for at tage deres børn med til løb med det reducerede støjniveau.”

Men den lavere lyd giver muligheder for børnefamilier.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


”Man ser en lille motor producere 750 hestekræfter og køre omgangstider næsten lige så hurtigt, som V8’erne gjorde det sidste år, så det er ret utroligt, hvor hurtigt teknologien er avanceret.”

Lyden har dog en stor betydning, og folk som har været til Le Mans kan nikke anerkendende til denne påstand, for selv om man godt ved, at Audi og Toyota-motorerne kører rigtig stærkt, så ser det ikke sådan ud.

Den manglende lyd fra f.eks Audi R18 får bilen til at virke langsommere. Copyright Jens Hvas

Den tidligere Super Aguri F1-kører Franck Montagny udtaler til den franske avis ’Le Figaro’:

”For offentligheden - når de ser GP2-bilerne køre race i samme weekend, og de lyder højere - så vil det virke, som om de hurtigere på samme tid. Så der er noget galt.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes holder øje med Red Bull Hamilton: FIA gør det rigtige »