• Forside

Løbsrapport USA - Dobbeltsejr til Ferrari

USA's Grand Prix på Indianapolis blev et yderst interessant og begivenhedsrigt løb, hvor kun 9 gennemførte. Løbet blev vundet af Michael Schumacher med Felipe Massa som toer, og dermed indkasserede Ferrari sin 79. dobbeltsejr. Læs vores opvarmning til løbet samt vores LIVE rapport herunder.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 2/7 2006 klokken 13:07

OPVARMNING
Løbet foregår på den 4.192 m. lange bane, også kendt som the Brickyard, da den oprindelige bane var bygget af mursten. Der er kun en lille rest tilbage af denne bane, hvilket kun omfatter cirka en meter - den nuværende start- og mållinje.

En afgørende faktor for dette løb er som bekendt dækkene, der bliver belastet ekstremt i kombinationen fra den langomme indre del ud på den kurvede oval, hvor speederen holdes i bund i mere end tyve sekunder.

Sidste år måtte Michelin helt opgive at gennemføre løbet, og igen i år er det Bridgestone der står stærkest.

Således siger Flavio Briatore: ”Bridgestone dækkene fungere meget bedre her, end vores gør,” og dette uddybes af Ferraris tekniske chef Ross Brawn: ”Dækkene fungerer virkelig godt her."

Udover Ferrari kører Williams, Toyota, Midland og Super Aguri F1 på Bridgestone dæk.


Giancarlo Fisichella hentede en 3. plads i USA.

Det var altså Ferrari der suverænt vandt kvalifikationen med over et sekund ned til Giancarlo Fisichella. Fisi's holdkammerat Fernando Alonso ligger nede på femtepladsen og det giver Giancarlo en god mulighed for at kunne køre sit eget løb uden at skulle tage hensyn til verdensmeteren. Det er med andre prd nu at Fisichella skal vise hvad han kan.

Interessant nok kom Rubens Barrichello ind på fjerdepladsen, og han har tidligere holdt store dele af feltet bag sig. Den anden Honda, med Jenson Button, kvalificerede sig som nummer syv.

En positiv overraskelse er, at BMW Sauber står stærkt med begge biler i top ti, idet Jacques Villeneuve er kvalificeret som nummer seks. Canadierens holdkammerat Nick Heidfeld starter som nr. 10, men udgik tidligt i den sidste del af kvalifikationen med et uopklaret teknisk problem. Dette er dermed den bedste kvalifikation i år for det tysk schweiziske hold.

En anden positiv præstation stod Tiago Monteiro med sin femtendeplads, hvilket er hans bedste resultat i år.

På den skuffende side lykkedes det for McLaren kun at besætte pladserne 10 og 11, men vi ved af erfaring, at specielt Kimi Räikkönen altid er god i løbet, blandt andet via en god strategi.

Find i øvrigt alle tiderne fra kvalifikationen her

Vi tipper at Michael Schumacher er suveræn favorit til at vinde løbet med Giancarlo Fisichella og Kimi Räikkönen som de største udfordrere.


Michael Schumacher efter at han vandt pole positionen i går

Vejret ser ud til at blive som i går med varmt solskinsvejr med temperaturer over 30 grader. Der er dog en chance - eller fare for om man vil for tordenvejr og regn henimod slutningen af løbet. Dette vil få stor betydning for resultatet.

Efter kvalifikationen var overstået blev Nico Rosberg dømt tilbage som den sidste i gridden efter at have ignoreret en ordre om at komme til vejning. Toni Liuzzi har desuden skiftet sin motor og er dermed rykket ned som nummer 21.

Toyota har foretaget modifikationer på ophænget på Jarno Trulli's bil efter kvalifikationen og Jarno starter derfor fra pitten. Det var nedbrudet af dette hjulophæng, der var skyld i at Jarno Trulli kun kvalificerede sig som nummer 20.

Den forløbige grid se dermed ud som i nedenstående. Ændringer kan dog forekomme.

Grid
1. Michael Schumacher
2. Felipe Massa
3. Giancarlo Fisichella
4. Rubens Barrichell
5 Fernando Alonso
6 Jacques Villeneuve
7 Jenson Button
8 Ralf Schumacher
9 Kimi Räikkönen
10 Nick Heidfeld
11 Juan Pablo Montoya
12 Mark Alan Webber
13 Scott Speed
14 Christijan Albers
15 Tiago Monteiro
16 Christian Klien
17 David Coulthard
18 Takuma Sato
19 Jarno Trulli (Fra pitten)
20 Franck Montagny
21 Vitantonio Liuzzi
22 Nico Rosberg



Michael Schumacher er på pole, USA 2006


LIVE
Vejret er fantastisk på Indianapolis Motor Speedway. Solen skinner fra en blå himmel og luften er 36 grader varm medens asfalten er oppe på 41 grader. Luftfugtigheden er på 39 % og der er stort set ingen vind. Det bliver et varmt langt løb for piloterne.

18:30 Pitlane er åbnet og bilerne er kørt på plads. Vi forventer i øvrigt at der blive tale om to pitstop for de fleste biler, medens enkelt måske har valgt at nøjes med et.

19:00 Bilerne er taget ud på formationsomgangen og alle er kommet med, udover Jarno Trulli, der holder i pitten.

19:02 Starten er gået. Det lykkedes for Felipe Massa at komme forbi Michael Schumacher allerede inden det første sving med en super start. Det lykkedes også for Fernando Alonso at komme forbi Giancarlo Fisichella og Rubens Barrichello.

Længere ned i feltet kommer til et massesammenstød, hvor Kimi Räikkönen og Juan Pablo Montoya støder sammen og tager en del andre med sig, bl.a. Scott Speed og Nick Heidfeld, hvor sidstnævntes bil slår flere soltomotaler, ruller rundt og Safety Car kommer på banen. Heldigvis kan Heidfeld forlade vraget tilsyneladende uskadt. Franck Montagny, Christian Klien og Mark Alan Webber er ligeledes ude af løbet.


Vitantonio Liuzzi ( Scuderia Toro Rosso) og Christian Klien (Red Bull Racing) involveret i et uheld sammen med Franck Montagny (Super Aguri) and Christijan Albers (Midland Toyota)


Vitantonio Liuzzi (Scuderia Toro Rosso) og Christian Klien (Red Bull Racing)


Christian Klien ( Red Bull Racing) involveret i en ulykke med Mark Webber ( Williams), Franck Montagny (Super Aguri), Christijan Albers og Tiago Monteiro (Midland Toyota).


Christian Klien ( Red Bull Racing) kører ind i Mark Webber (Williams)

19:09 Jenson Button kommer i pit og får benzin og nye dæk.

19:11 Jenson Button er igen i pit. Den er vist galt med vandtrykket. Og han er ude af løbet.

Nick Heidfeld har det godt og han har ikke taget skade.

19:13 Safetycar kører ud. Løbet åbner igen, og starter på sjette omgang, som indleder med endnu et uheld i første sving, hvor Montiero og Sato støder sammen.

Juan Pablo Montoya mener at Kimi af en uforklarlig grund bremsede tidligt og han derfor røg op i ham.

Kimi vil ikke udtale sig, men beder folk om selv at se, hvad der skete på replay i TV. Der er ikke megen tvivl om at Juan Pablo Montoya 100% er skyld i uheldet.

19:21 Der er gennemført 12 omgange og Felipe Massa fører foran Michael Schumacher, Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella. Derefter følger Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Jacques Villeneuve og Jarno Trulli der har profiteret fuldt ud ved at starte fra pitten.

På omgang nr. 14 lykkedes det for Giancarlo Fisichellai, i sving 1, at komme forbi en bemærkelsesværdig langsom Fernando Alonso.

19:30 Top fem er Felipe Massa, Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Fernando Alonso, Rubens Barrichello, Felipe Massa. Michael Schumacher skiftes i øvrigt til at sætte de bedste tider i de forskellige sektorer. Tyskeren er nu 7.5 sekunder foran Giancarlo Fisichella.

19:37 Og det er slut for Jacques Villeneuve. Hans motor, som ellers blev skiftet inden løbet, går op i røg. Rubens Barrichello foretager pitstop på runde 24, og er dermed på den klassiske strategi.

Efter at Jacques Villeneuve er udgået, er der nu kun 11 biler med i løbet.

På runde 27 er Michael Schumacher 0.9 sekunder efter Felipe Massa og Giancarlo Fisichella er 9.5 sekunder efter Schumi. Fernando Alonso er yderligere 7.0 sekunder efter Fisi.

19:42 Der gøres klar til pitstop både hos Renault og Ferrari her efter 29 runder. Første mand er Michael Schumacher, der kommer ud efter 8.2 sekunder. Giancarlo Fisichella bruger 7.2 sekunder og skulle have benzin nok til 22 runder.

Felipe Massa kommer nu ind og er ude efter 7.5 sekunder. Og han kommer netop ud efter Michael Schumacher, der har ligget i skyggen af en Midland. Fernando Alonso foretager pitstop på runde 31 og kommer ud efter Giancarlo Fisichella.


Jacques Villeneuve BMW Sauber F1.06, USA 2006

Jacques Villeneuve mener, at det var motoren den var gal med, men det skal bekræftes af holdet, og canadieren ærgrer sig idet bilen var meget god.

19:49 Jarno Trulli, der endnu ikke har været i pit, ligger som nummer tre 2.7 sekunder efter Michael Schumacher.

Mark Alan Webber udtaler at han blev skubbet af banen af Christian Klien, allerede inden alle de andre biler kom i karambolage i sving 1.

19:55 Jarno Trulli foretager sit første pitstop efter 40 runder. 9.3 sekunder var han i pit og han kommer ud på syvendepladsen. Vitantonio Liuzzi kommer også i pit. 9.6 sekunder bliver bilen fra Scuderia Toro Rosso tanket.

19:58 Christijan Albers kommer i pit, og han skulle have problemer med gearkassen. Og han udgår også.

20:00 Der er således kun ti biler med og det er i fælgende rækkefølge: Michael Schumacher, Felipe Massa, Giancarlo Fisichella, Fernando Alonso, Ralf Schumacher, Rubens Barrichello, Jarno Trulli, Nico Rosberg, David Coulthard og Vitantonio Liuzzi.


Fernando Alonso, Renault R26, USA 2006

20:01 Nico Rosberg foretager sit første pistop på runde 43. 10.6 sekunder bliver det til og han kommer ud som nummer ni.

20:07 Efter 47 runder gør David Coulthard sig klar til sit første pitstop. 7.9 sekunder er han om det. Kommer han ud før Vitantonio Liuzzi? Ja, og også før Nico Rosberg, og David Coulthard beholder dermed sin ottendeplads.

20:08 Rubens Barrichello foretager, som den første, sit andet pitstop der varer 7.1 sekunder. Michael Schumacher fører stadig og Felipe Massa er 7.1 sekunder efter.

20:12 6.6 sekunder er Felipe Massa i pit på runde 52. Jarno Trulli får samtidig at vide fra sin ingeniør, at han skal presse bilen. På runde 53 kommer Michael Schumacher i pit i 6.5 sekunder. Giancarlo Fisichella har også foretaget sit andet pitstop.

20: 14 Michael Schumacher fører stadig foran Felipe Massa, Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella. Fernando Alonso kommer nu i pit i 8.4 sekunder og kører ud som nummer fem efter Jarno Trulli.

20:18 Michael Schumacher sætter hurtigste omgangstid: 1'12,719. Samtidigt kæmper Nico Rosberg og David Coulthard en intens kamp.


Vitantonio Liuzzi scorede de første point til Scuderia Toro Rosso på Indianapolis 2006

20:25 Der mangler 12 runder og toppen er: Michael Schumacher, Felipe Massa, Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Ralf Schumacher, Fernando Alonso, Rubens Barrichello, David Coulthard, Vitantonio Liuzzi og som den sidste Nico Rosberg.

20:38 Løbet er færdigt. Det var et meget interessant og begivenhedsrigt løb, hvor kun 9 biler gennemførte. Løbet blev vundet af Michael Schumacher og Felipe Massa og er dermed den 79. dobbeltsejr for Ferrari.


Lap Chart, USA 2006

På de efterfølgende pladser finder vi Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli og Fernando Alonso. Der er desuden tale om de første point til Scuderia Toro Rosso, idet Vitantonio Liuzzi sluttede som nummer otte.

Fernando Alonsos forspring til Michael Schumacher er dermed skrumpet ind til 19 point.

Kommissærerne med Charlie Whiting i spidsen vil nu undersøge hvad der egentligt skete ved den første ulykke og vi bringer naturligvis resultatet, når det foreligger.

Find i øvrigt alle tiderne fra løbet her

Det næste løb, Frankrigs Grand Prix, er den 16/7, og det bliver afviklet på Magny-Cours banen.


Scuderia Toro Rosso fejrer deres første VM-point.



Optakt
Vil du vide mere om Indianapolis så tag et kig på vores omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.

TV-tider:
Da USA ligger i en anden tidzone, kommer de forskellige sessioner på andre tider end normalt. Det er derfor en god ide at tjekke TV tiderne i vores sædvanlige oversigt, der også viser hvornår fodboldkampene i verdensmesterskabet transmitteres.

SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt resultatet via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du tilmelder dig.


Banekort for Indianapolis

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)