Malaysias GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst

Årets 2. Formel 1 løb afvikles på søndag. Denne morgens 1. frie træning markerer starten på en spændende weekend med Kevin Magnussen i fokus.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/3 2014 klokken 04:03

Vejrudsigten op til weekendens Formel 1 Grand Prix i Malaysia forudsagde, at vi ville få en meget våd weekend, men heldigvis var det ikke tilfældet for den første frie træning.

Åbningsløbet i Australien viste et Mercedes GP hold, der virkelig havde lavet en stærk racer, som det også var forventet efter vintertestene, men selvom det var Nico Rosberg, der vandt, gik weekenden ikke helt efter planen for sølvpilene, da Lewis Hamilton kort inde i løbet blev tvunget til at trække sig.

For de mange danske Formel 1 fans, var det dog McLaren, der fik den største fokus, da Kevin Magnussen debuterede, hvilket han gjorde med en fantastisk 3. plads, der efter løbet blev vekslet til en 2. plads, da Daniel Ricciardo blev diskvalificeret på grund af for stort benzinforbrug i sin Red Bull racer.

1. frie træning er ikke det tidspunkt på weekenden, hvor vi vil få svar på, hvem der er stærkest, men trods alt vil vi her få første indikation.

Selvom Formel 1 i år er kommet med en helt ny ”Power Unit” i form af en 1,6 liter Turbo motor, der er kombineret med en 160 HK el-motor, der har voldt holdene en del udfordringer, startede 1. træning som normalt med relativt få biler, der satte en tid i løbet af de første 20 minutter.

Et af de hold, der dog har en del at se til og er langt efter det øvrige felt med deres forberedelser, er Lotus holdet. Et hold, der allerede 25 minutter inde i træningen, måtte se halvdelen af deres mulighed for at få løst nogle af deres problemer fordufte, da Grosjean måtte parkere sin racer ude på banen med tekniske problemer. På dette tidspunkt holdt Maldonados Lotus fortsat i garagen, i godt adskilt tilstand.

En halv time inde i træningen havde 16 kørere sat en tid. Lidt overraskende var det Fernando Alonso i Ferrari, som var hurtigst, mens dansk fokus gik på den på dette tidspunkt næsthurtigste kører. Her fandt vi nemlig af Kevin Magnussen i McLaren raceren med nr. 20.

De efterfølgende to placeringer var besat af de to Mercedes GP kørere, med Rosberg som den hurtigste af de to.

Red Bull brugte ikke så megen tid på banen i den første halvdel af træningen, men det så ikke ud til at være fordi, de havde problemer. Faktisk var de et af de få hold, der halvvejs i træningen endnu ikke havde sat en tid.

Med omkring 40 minutter tilbage af træningen rykkede Kevin Magnussen op som den hurtigste mand på banen, med en tid der var lidt over en tiendedel sekund hurtigere end Vergne i Toro Rosso, med Kimi Räikkönen som nummer 3.

Kort efter denne flotte indsats gik Kevin i stå på vej ind i pitten, hvor han meddelte teamet, at han simpelthen mistede power. Man kunne se på billederne inde fra hans bil, at der end ikke var lys i lamperne på rattet. Heldigvis var der ikke langt ind til pitten, så han blev skubbet ind til pitområdet hvor hans mekanikere kunne hente ham og skubbe ham ned til garagen.

Med en halv time tilbage blev tempoet sat markant i vejret ude på banen, hvilket betød, at Kevins hurtigste tid blev overgået af flere, herunder Hamilton i Mercedes GP raceren, der overtog hurtigste tid.
Red Bull racerne havde også fået sat en tid med Vettel som den hurtigste af de to på en 7. plads.

19 ud af de 22 biler havde faktisk sat en tid. To af dem, der ikke havde sat en tid, var de sorte Lotus racere, der fortsat har store problemer. Maldonados første forsøg fik ham knap en omgang rundt, inden han sluttede omgangen med at trille ind i pitten, efter vi så blå røg og ild fra Renault motoren. Meget skidt for holdet.

Sidste bil, der ikke havde sat en tid, var Sergio Perez i Force India raceren, der ellers så ud til at have en stærk bil efter åbningsløbet.

Pastor Maldonado. Copyright Lotus F1

Noget overraskende lykkedes det faktisk for Lotus at få Maldonado på banen igen, dog lykkedes det ikke for Maldonado at sætte en tid.

Mod slutningen af træningen blev der fokuseret på at få bilerne til at fungere med fyldt tank, hvilket betød markant langsommere omgangstider, og derfor blev der ikke rykket noget ved de tider, der allerede var sat, hvilket betyder at Hamilton sluttede på toppen, mens Magnussen sluttede som nummer 5, lige efter Jenson Button i den anden McLaren. Räikkönen med 2. hurtigste tid, skilte de to Mercedes GP kørere.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:40.691 + 0.000 19
2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:40.843 + 0.152 20
3. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:41.028 + 0.337 19
4. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:41.111 + 0.420 20
5. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1:41.274 + 0.583 18
7. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:41.523 + 0.832 9
9. Felipe Massa Williams Racing
P
1:41.686 + 0.995 23
10. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:41.830 + 1.139 22
11. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:41.923 + 1.232 14
12. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:42.117 + 1.426 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Marussia tror på holdbarheden Malaysias GP: 2. frie træning. Rosberg hurtigst »