Hold øje med: Pit-stops

Det er det taktiske moment, som kan afgøre vinderen af løbet. Det kræver præcision helt ned til hundrededele af sekunder. I denne udgave er pit-stops i fokus.

Pit stop . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 4/4 2014 klokken 08:04

Det tager omtrent 19-22 sekunder, fra en bil kører ind i pit-lane, til den er ude på banen igen. I løbet af dette tidsinterval er der blevet skiftet fire dæk, måske justeret på en frontvinge og andre små finesser.

Selve pit-stoppet, fra raceren stopper i sin boks, indtil lollipop-manden giver tegn til at forlade pitten, går der omtrent 2-3 sekunder.
Pt. indehaves verdensrekorden for hurtigste pit-stop af Infiniti Red Bull Racing. Den lyder på utrolige 2,05 sekunder og blev sat i den Malaysiske varme i 2012.
Vodafone McLaren Mercedes var ellers indtil da indehaver af rekorden på 2.31 sekunder, en tid der i øvrigt blev sat i det tyske Grand Prix i 2012, men den tid kappede Red Bull altså en hel del af.

En anden lille tilføjelse er, at det Malaysiske GP i 2013 ikke bare havde mange pit-stops, hvor det højeste antal var fire, men at den gamle rekord hos McLaren blev slået ikke mindre end seks gange under løbet. Fem gange af Red Bull, hvoraf verdensrekorden blev sat på omgang 19 af Webbers pit-crew. Fire af de seks gange tilfaldt Mark Webber, det femte Sebastian Vettel og det sjette McLaren selv.

Som skrevet tidligere er pit-stops af enorm betydning for løbets udfald. Antallet af pit-stops, kombineret med kørerens evne til at passe på sine dæk, kan sikre køreren vitale pladser eller koste vigtige point i kampen om VM, naturligvis afhængig af teams.

Én kører er i 2-3 sekunder dybt afhængig af, at 12 mand udfører netop deres opgave til U.G, ellers kan løbet meget vel være spoleret.
Så selvom det virker banalt, og de forskellige crews i langt de fleste tilfælde klarer opgaven, er det ikke uden høj intensitet og adrenalin.
Tænk på det crew. der har skullet sørge for Sebastian Vettels sidste pit-stop i de løb, hvor han sikrede sig verdensmesterskabet. Det kræver sin koordination.

Bahrains banelayout plejer ikke at være god for dækkene. Vi så Sebastian Vettels fantomomgange i Kina sidste år, der nær havde efterladt ham på fælgene.
Så i denne weekend bedes I holde øje med både antal og udførelse - det kan være afgørende!

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Motorlyden kan ikke ændres Williams undskylder »