Kinas GP: 1. træning. Alonso hurtigst

Kevin Magnussen har meldt sig klar til revanche, Ferrari har ny hold-chef, og Mercedes er klar til at dominere endnu et løb. Kinas Formel 1 Grand Prix bliver endnu et spændende kapitel i denne sæson.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 18/4 2014 klokken 05:04

Påsken byder på andet end gode frokoster og fodbold, nemlig det altid underholdende Kinesiske Formel 1 Grand Prix, der i år afvikles for 10. gang.

Banen, der bød kørerne velkommen her til morgen, var en kold og fugtig en af slagsen, hvilket betød, at der fra start ikke var stor aktivitet på banen, ikke engang fra de små holds side.

Første mand ude på banen var Kevin Magnussen, som lige sikrede sig sin installationsomgang, hvilket omkring halvdelen af feltet hurtigt fulgte op på.

Efter lidt over 15 minutter blev de første tider sat. Massa sikrede Williams den første tid, der hurtigt blev fulgt op af Magnussen, der dog i første omgang var langsommere.

Efter ca. 20 minutter meldte Rosberg tilbage, at der var let regn eller kraftig fugt på områder af banen, mens Jenson Button og Kevin Magnussen lige satte et par tider, der placerede dem som nr. 1 og 2, med briten forrest.

Det var dog tydeligt, at banen, der på dette tidspunkt var fyldt godt op med biler, hurtigt blev markant hurtigere, så tiderne fra McLaren blev hurtigt overgået af en del andre.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Ferraris nye chef Marco Mattiacci kunne konstatere, at hans tilstedeværelse i pitten, kunne se ud som en positiv opgradering af holdet, da Alonso efter den første halve time var noteret som den næsthurtigste mand på banen, kun overgået af Mercedes' Nico Rosberg.

Den store aktivitet der var mellem 20 og 30 minutter inde i træningen, blev afløst af total stilhed de efterfølgende 15 minutter, hvorefter der igen begyndte at komme biler ud på banen. Det var dog tydeligt, at der ikke blev ofret de store ressourcer udd på banen, her i første træning, da det forventes at blive et hårdt løb for materiellet.

Med 38 minutter tilbage af træningen var der igen god aktivitet på banen. En af dem, der var ude og lufte sin racer, var Fernando Alonso i Ferrari, og spanieren kvitterede med at sætte dagens første tid på under 1.40. Uret stoppede på 1.39.783, hvilket var næsten et sekund hurtigere end den næsthurtigste på dette tidspunkt, Daniel Ricciardo i Red Bull.

Efter at McLaren forleden annoncerede, at de har indgået et større samarbejde med Gillette, var det forventet at det netop ville være Gillette navnet der ville pryde McLaren raceren i denne weekend. Men sådan skulle det ikke være. Den tyske ERP producent SAP havde sikret sig pladsen på McLarens sidepods i denne weekend, måske fordi de satser stort på det kinesiske marked.

Kimi Räikkönen havde ikke en god første træning. Efter omkring en halv time fik han foretaget sin installationsomgang, og siden så vi ikke mere til ham. Således var Räikkönen, sammen med Bianchi fra Marussia, ikke noteret for en tid, da der var 15 minutter tilbage.

Men få minutter før det ternede flag kom frem som angivelse af slutningen på 1. frie træning, lykkedes det for Marussia at få Bianchi på banen, hvilket hurtigt fik ham op af listen, så han sluttede på en respektabel 18. plads.

Ferrari har ikke meldt noget ud om problemer med finnens racer, så hvorfor han ikke kom ud, har vi ingen melding om endnu.

Mens det var skidt for Räikkönen, var det anderledes godt for Alonso, som fortsat var noteret for den markant hurtigste tid med 15 minutter tilbage af sessionen.

Med 10 minutter tilbage var der ikke meget, der tydede på, at Alonsos tid ville komme under pres, da holdene tydeligt kørte med tunge biler, men Rosberg ville det anderledes, da han pludselig kun var små 4 tiendedele sekund efter Alonso, selvom radiomeddelelsen tilbage til pitten fortalte, at han var ude at køre at langt stint.

Kvyat i Torro Rosso raceren viste, at det ikke er nemt at være nybegynder i Kina ved at spinde rundt flere gange på den udfordrende bane, hvilket Kevin Magnussen ikke har haft problemer med.
Kvyat sluttede nede som nummer 11, mens Magnussen sluttede sessionen som en respektabel nummer 6.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« RB10 er den bedste bil Kinas GP: 2. frie træning. Hamilton hurtigst »