Dennis Lind skal køre hurtig formelracer

Dennis Lind er regerende DTC-mester. Han kører en Ferrari i den europæiske Le Mans-serie, og nu kommer der en ny udfordring til den hurtige dansker. Han skal køre en formelbil i den nye David Hasselhoff-støttede racerserie.

Dennis Lind blev årets talent . Copyright Ewert Foto

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 30/4 2014 klokken 18:04

Dennis Lind, som for 14 dage siden debuterede i en Ferrari i den Europæiske Le Mans Serie, har fået en overraskende chance i en Formel-bil. 21-årige Dennis Lind, fætter til vores danske Formel 1 kører Kevin Magnussen, fik tirsdag en opringning fra Performance Racing, der tilbød ham et sæde i weekenden i den nye racerserie Formula Acceleration 1.

Dennis Lind skal køre denne bil i weekenden. Copyright Formula Acceleration

Dennis kørte et enkelt Formel 3 løb i Tyskland for Performance Racing i 2011 og teamet har efter præstationen henvendt sig et par gange, men Dennis har ikke haft budgettet til at fortsætte samarbejdet. Men ved opringningen tirsdag tilbød teamejer Bobby sædet til Dennis, som således skal køre anden afdeling af den nystartede serie på Navarra i Spanien. Performance Racing deltager i serien som svensk repræsentant, men da der intet krav er til køreren omkring nationalitet, er det Dennis, der således skal udgøre en skandinavisk indsats i det spanske.

Formula Acceleration 1 er hovedattraktionen i ”Acceleration 2014”, en ny racer event hvor man kombinerer forskellige bilserier og motorcykler i en adrenalinfyldt weekend. Serien, hvor alle kører i samme type bil, promoverer sig som springbræt til Formel 1 og lægger samtidig op til, at tilskuerne skal have underholdning for pengene. Om aftenen vil skuespilleren David Hasselhoff sørge for musik og underholdning, der i Spanien blandt andet inkluderer 2 Unlimited og 80’er stjernerne Samantha Fox, Sabrina og Haddaway.

Formelbilen FA1 er forsynet med en 3,4 liter V8 Zytek motor, der yder 550 HK til en vægt på kun 698 kilo inklusiv kører, og det bliver den hurtigste bil, Dennis endnu har prøvet. Men den nye udfordring skræmmer ikke det unge talent.

”Det bliver en kæmpe, kæmpe oplevelse,” fortæller Dennis Lind. ”Der er ingen tvivl om, at det bliver en stor udfordring at kaste sig ud i uden forudgående test, men jeg siger ikke nej til sådan en racerbil, og man må tage de chancer, der byder sig. Fysisk skal det nok blive rigtig hårdt."

"Selvom jeg er i rigtig god form og uden problemer kørte lange stints i Ferrarien på Silverstone fornylig, så vil nakkemusklerne få det hårdt i sådan en vild formelbil med meget downforce. Jeg måtte lige ringe til Kevin (Magnussen, Dennis’ fætter – red.) for at høre, om han kendte til serien, og han sagde bare ”held og lykke med nakkemusklerne”. Så jeg skal nok ikke tro, det bliver nemt bare at blive kastet ud i to løb på henholdsvis 30 og 45 minutter, men som sagt kunne jeg køre mere end 1,5 time i Ferrarien uden problemer. Men jeg ved også fra den LMP2 bil, jeg testede tidligere på året, at det er nogle andre påvirkninger, kroppen bliver udsat for, når svingene kan tages med den større fart grundet den store downforce."

DTC-mester 2013 Dennis Lind interviewes af Jimmi Bøjgaard. Copyright Ewert Foto

Med den korte varsel har Dennis Lind haft meget lidt tid til at undersøge konkurrenternes styrke, men et hurtigt kig på resultatlisten fra første afdeling afslører, at vinderen af begge løb i Portugal var Mirko Bortolotti, en erfaren formelkører, der blandt andet har testet for både Ferrari og Williams’ Formel 1 teams. På andenpladsen i begge løb kom Nigel Melker, en bekendt af fætter Kevin Magnussen, da de to har kørt mod hinanden i Formel Renault 3.5 i både 2012 og 2013.

”Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig ved, hvad jeg skal forvente mig rent resultatmæssigt. Jeg starter på helt bar bund, så selvom jeg altid kører for at vinde, så er jeg klar over, at det vil blive rigtig, rigtig svært. Men kan jeg køre en top fem placering hjem, så vil jeg selv betegne det som en succes,” slutter Dennis Lind.

Fredag afvikles to træninger på 30 minutter samt kvalifikation til løb ét. Lørdag afvikles kvalifikation til løb to, inden første løb på 30 minutter med et indlagt pitstop starter kl. 15.20. Andet løb med to obligatoriske pitstops afvikles søndag kl. 15.05.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Senna og Ferrari? I dag for 20 år siden….. »